Valmieras Ziņas

Aigars Plotkāns: Pelni un dimanti Latvijas izglītības sistēmā (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Izglītības sistēma ir kā muzeja eksponāts, kuru rotā saudzējošs un pasargājošs uzraksts: ‘’ar rokām neaiztikt!’’. Varbūt tāpēc, ka laika zobs to ir padarījis trauslu un vārīgu? Varbūt tāpēc, ka tā ir aizgājušā laikmeta unikāla liecība? Varbūt tāpēc, ka sistēma ir pedagogu pielūgsmes objekts, fetišs un ikona?

Katrā ziņā visi mēģinājumi nomainīt artefaktu ekspozīciju izglītības sistēmā jau 20 gadus nav vainagojušies ar panākumiem. Latvieši saka: ‘’vecs zirgs labi tur vadziņu!’’, tāpēc izglītības lauciņā aram pa vecam, tradicionāli, pēc sentēvu metodēm. Tas nekas, ka lauciņš noplicināts, daļa snauž papuvē, bet ražas apcirkņos pelavu ka biezs. Dodiet tik naudu jaunam zirgam, dāsnāk mēslojiet, dāsnāk atalgojiet arāju un vēl kādu pūru graudu nokulsim. Vai tad?

Izglītības sistēma pēc definīcijas ir konservatīva. Izglītības tiesiskais, administratīvais un metodiskais ietvars ir gana ciešs, lai apslāpētu brīvdomības izpausmes. Pedagogs ir daudzu kungu kalps, kas pakļauts spiedienam no skolas vadības, audzēkņiem, vecākiem, pašvaldības, ministrija un tās struktūrvienībām. Pedagogu tiesības ir nesamērīgi mazas salīdzinot ar atbildību likuma, normatīvo aktu un sabiedrības priekšā. Liela daļa skolēnu lieliski zina savas tiesības, kas būtībā ir pozitīvs fakts. Pozitīvi tas ir līdz brīdim, kamēr skolēns sāk savas tiesības izmanto manipulācijai, savas atbildības noliegšanai vai šantāžai.

Izglītības ‘’biznesa’’ modelis – nauda seko skolēnam, ienes sistēmā mārketinga elementus ar kuriem skolas pievilina skolēnus. ‘’Koķetēšana’’ ar skolēniem un vecākiem, sauklis: ‘’klientam vienmēr taisnība’’ un mazo skolu izdzīvošanas sindroms liek izvairīties no objektīviem sociāliem konfliktiem un to risināšanas.

Pedagogu morālais un administratīvais presings ‘’palīdz’’ nokaut iniciatīvu, ievirza domāšanu un rīcību ierastā rutīnas gultnē. Turklāt, liela daļa skolotāju nemaz nav pedagogi. Jā, pedagoga diploms ir, kvalifikācijas kursi regulāri apmeklēti, metodiskais materiāls izstrādāts, darba disciplīna ievērota. Diploms un amats nepadara skolotāju par pedagogu. Pedagogam nepieciešams talants, unikālas personības īpašības, noteiktas prasmes, aizrautība un nesavtīga bērnu mīlestība.

Skolā nevar strādāt ikviens, kurš izpildījis augstskolas prasības un izlaidumā nobildējies studentu grupas kopbildē. Ne katrs konservatorijas beidzējs kāpj uz operas skatuves, daļa spēlē bērēs vai restorānos.

Daļa pedagogu cīnās par izdzīvošanu, papildu slodzi vai pacietīgi gaida pensiju. Nepārmetīsim viņiem, tāda ir dzīve. Tostarp simti sava aroda meistaru atrod iespēju strādāt radoši un pirmajā vietā turēt skolēna audzināšanu, kā virsmērķi, kā misiju.

Izglītības sistēmai ir piramīdas forma. Izmaiņas jebkurā līmenī, automātiski prasa izmaiņas citos līmeņos. Tieši tāpēc, reformas ir tik komplicētas un visaptverošas. Tas neattaisno stagnāciju un inerci.

Slimības pazīmes sistēmā manāmas jau krietni sen, diagnozes uzstādītas, terapija nozīmēta, bet slimnieks vēl cer uz pūšļotājiem, homeopātiskām zālītēm un sinepju plāksteriem.

Joprojām gaisā virmo aplamais un fiasko piedzīvojušais uzstādījums: būvēt uz zināšanām balstītu sabiedrību un ekonomiku. Faktu, formulu, standarta risinājumu  un noteikta apjoma zināšanu apguve reālajā pedagoģijā tiek uzskatīta par izglītības pamatuzdevumu. Nē, nē, jūs iebildīsiet! Pamatuzdevums ir bērna, jaunieša sagatavošana dzīvei! Jā, bet zinošs taču ir sagatavots! Vai tad?

ASV jau pirms 20 gadiem saskārās ar izglītotu idiotu problēmu. Speciālisti bez cilvēcisko īpašību kodola, zinoši absolventi ar izkropļotu vērtību sistēmu, cilvēki ar hamburgera kultūras līmeni, uzskrūvētas pašapziņas apmāti karjeristi.

Ja izglītības sistēmā zināšanas nekalpo audzināšanai, personības izveidei vai sociālo kompetenču attīstīšanai, tad sistēma ir aplama. Audzināšana ir būtiskākais pedagoģijas uzdevums. Zināšanas kretīna rokās (galvā!) ir bīstams ierocis. Audzināt cilvēku, lūk patiesa izglītības sistēmas misija!

Izglītības saturam, metodēm un vērtēšanas sistēmai jāstrādā personības veidošanas kontekstā. Kāpēc Latvijā liela piekrišana ir Valdorfa, Montesori vai citām ne tik tradicionālām un alternatīvām apmācības sistēmām? Tāpēc, ka daļa sabiedrības nespēj pieņemt aplamo izglītības mērķa un formas uzstādījumu!

Izglītības sistēmas reformas tēma ik pa brīdim uzvirmo ar jaunu sparu. Kaut kur ministrijas kabinetos tiek iznēsāta uz kompetencēm orientēta mācību satura ideja. Kāds vēl joprojām uzskata, ka problēmas sistēmā ir atrisināmas ar skolotāju atalgojuma palielināšanu. Vēl kāds koncentrējas uz skolu tīkla optimizāciju. Arī tas ir jādara. Cik likvidētām, piedodiet, optimizētām skolām pirms sprieduma parakstīšanas ir uzlikti jauni jumti, nomainīti logi un savesta kārtībā apkures sistēma? Jo ātrāk tiksim galā ar skolu tīkla perspektīvo redzējumu, jo prātīgāk varēsim veikt investīcijas infrastruktūrā. Tas ir svarīgi. Bet pagaidām barosim bērnus ar zināšanām, izstrādāsim jaunu pedagogu vērtējuma sistēmu, iekļausi mācību saturā militāro mācību un nopirksim interaktīvo tāfeli.  Zinošs, tātad apbruņots?

    Ineta - 27.06.2017

    Plotkāna kungs, kā vienmēr- Jūs vai nu ienīst, vai mīl. Es piederu otrajiem.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “Valmieras Olimpiskais centrs” viesnīca „Sports Hotel” aicina pievienoties savai komandai uz noteiktu laiku līdz 31.08.2024. VIESMĪLI Galvenās prasības klandidātiem: augstu atbildības izjūta un precizitāte darbā; uzturēt tīru un kārtīgu darba vidi un aprīkojumu; higiēnas un paškontroles normu ievērošana un to kontrolēšana; spēja patstāvīgi plānot savu darba laiku; labas latviešu valodas zināšanas; angļu valodas zināšanas sarunvalodas līmenī; pieredze līdzīgā amatā tiks uzskatīta par priekšrocību. Amata apraksts: plānot un organizēt viesu apkalpošanu brokastīs; organizēt pasūtījumu izpildi; pagatavot un sagatavot brokastu produkciju; nodarboties ar viesu uzņemšanu; iegādāties produktus un citus materiālus, kontrolēt to izlietošanu un uzgalbāšanu; piedalīties saimniecības struktūrvienības darba organizēšanā; brokastu zāles un virtuves sagatavošana brokastīm. Piedāvājam: pilnas slodzes darbu; draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu; stabilu atalgojumu un sociālās garantijas; atalgojums: stundas tarifa likme pārbaudes laikā 4,50 EUR/h, pēc pābaudes laika 5.00 EUR/h (pirms nodokļu nomaksas); summēto darba laiku, darbu maiņās (06.00-14.30); dažāda veida “bonusus” pēc pārbaudes laika; darba vieta: viesnīca "Sports Hotel", Vaidavas iela 15, Valmiera, Valmieras novads. Pieteikuma vēstuli un CV lūdzam sūtīt uz e-pastu –monta.martinsone@sportshotel.lv Tiks izskatīti tikai tie pieteikumi, kuros būs gan CV, gan motivācijas (pieteikuma) vēstule. Informācija par piedāvāto amatu pa tālruni +371 25464433 Kontaktpersona Monta Martinsone, Informācija par viesnīcu www.sportshotel.lv Pieteikumus uz vakanci iesniegt līdz 19.05.2024. Pretendentu iesūtītie dokumenti un personas dati, uz vakances laiku un noteiktu laiku pēc norādītā termiņa beigām, pārziņa leģitīmo interešu ietvaros tiks uzglabāti pārziņa lietvedībā. Iesniedzot savu pieteikumu, Jūs piekrītat savu personas datu apstrādei norādītās vakances pretendentu izvērtēšanas un atlases procesā un saziņai ar Jums. Nosūtītajos dokumentos lūgums neiekļaut sensitīvus (īpašās kategorijas) personas datus. Savu piekrišanu datu apstrādei norādītajiem mērķiem varat atsaukt jebkurā laikā, sazinoties ar pārzini. Pārzinis garantē nenodot pretendenta personas datus trešajām personām, bez pretendenta rakstveida saskaņojuma. Pārzinis SIA “Valmieras Olimpiskais centrs”, reģistrācijas Nr. 54103025871, adrese: Čempionu iela 2, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Profesija: VIESMĪLIS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Vaidavas iela 15, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ēdināšana / Pārtikas rūpniecība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-19 Kontaktpersona: Monta Martinsone

Vasara Valmiermuižas alus darītavā ir pļaujas laiks, kad darbu pilnas rokas ikvienam, tāpēc, lai Valmiermuižas saimes grāmatvedība turpinātu strādāt precīzi kā Šveices pulkstenis, aicinām saimē GRĀMATVEŽA PALĪGU vasaras sezonas darbam Valmiermuižas alus darītavā.  Mēs piedāvājam: atalgojumu 800-1000 EUR (bruto), darbinieku papildu labumus, pilnas slodzes darbu viesmīlības atzarā no maija līdz septembrim, darbu draudzīgā un latviskā saimē, stabilitāti, drošus darba apstākļus un visas sociālās garantijas. No Tevis sagaidām: pabeigtu vai iesāktu izglītību grāmatvedībā, pieredze darbā ar uzskaitvedības programmu „Horizon” tiks uzskatīta par priekšrocību, teicamas prasmes darbā ar datoru – MS Office, gribu mācīties un vēlmi sadarboties, cītīgumu, precizitāti un atbildības sajūtu, pozitīvu attieksmi pret dzīvi. Tavas ikdienas atbildības būs: rūpēties par precīzu dokumentu uzskaiti, datu ievade atbilstoši grāmatvedības standartiem un uzdotajiem mērķiem, krājumu uzskaite un uzraudzība, ienākošo un izejošo dokumentu ievade, debitoru un kreditoru atlikumu kontrole, kases dokumentu apstrāde. Sūti savu CV un pārliecības vēstuli ar norādi „Grāmatveža palīgs” uz darbs@valmiermuiza.lv līdz š.g. 12. maijam! SIA „Valmiermuižas alus”, reģ. Nr. 40003752458. Profesija: GRĀMATVEŽA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Dzirnavu iela 2A, Valmiermuiža, Valmieras pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ēdināšana / Pārtikas rūpniecība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-12 Darba sākšanas datums: 2024-05-12 Kontaktpersona: Baiba Putniņa

Mūsu partneri