Lasīšanas laiks: 3 min
Aizvadītā nedēļā, Eiropas ceļu policijas tīkla (TISPOL) rīkotās akcijas par drošības jostu lietošanu laikā, Vidzemē pārbaudīti 1083 transportlīdzekļi un konstatēts, ka vidēji katrs piektais cilvēks apzināti apdraud pats savu un citu drošību, nelietojot drošības jostu.
Laikā no 7.septembra līdz 13.septembrim Vidzemes reģiona pārvaldes apkalpojamā teritorijā konstatēts, ka ceļu satiksmes drošības normas netiek ievērotas 196 gadījumos – 164 gadījumos drošības jostas nav lietojuši transportlīdzekļu vadītāji, 31 gadījumā pasažieri un vienā gadījumā konstatēts, ka bērns netiek pārvadāts savam vecumam atbilstošā bērnu sēdeklītī.
Visvieglprātīgākā attieksme pret drošību autovadītājiem Cēsu apkārtnē, kur no 101 pārbaudīta transportlīdzekļa 65 gadījumos drošības jostas nav lietojuši vadītāji un 11 gadījumos pasažieri.
Tāda pat situācija Alūksnes pusē, kur no 31 pārbaudīta transportlīdzekļa, administratīvo sodu saņēmuši 28 vadītāji, kas, vadot transportlīdzekli, nelietoja drošības jostas, sodīti arī 4 pasažieri.
Visvairāk pārbaudīto transportlīdzekļu, kopā 483, Limbažu pusē. Pozitīvais faktors, ka no šī skaita nepiesprādzējušies vien 15 transportlīdzekļu vadītāji un 4 pasažieri.
Pozitīvāka aina arī Valmieras pusē, kur no 256 pārbaudītiem transportlīdzekļiem drošības jostas nebija lietojuši 15 vadītāji un 2 pasažieri.
Vadītāji nelabprāt sprādzējas arī Gulbenē un Madonā. Gulbenē pārbaudīti 69 transportlīdzekļi un konstatēts, ka 21 gadījumā nav piesprādzējies transportlīdzekļa vadītājs un 4 pasažieri, savukārt Madonā pārbaudīti 117 transportlīdzekļi un administratīvo sodu par drošības normu neievērošanu saņēmuši 22 vadītāji un 7 pasažieri. Madonā konstatēts arī viens gadījums, kad tikusi apdraudēta kāda maza pasažiera drošība un bērns pārvadāts bez vecumam atbilstoša bērna sēdeklīša.
Spriežot pēc statistikas datiem, visapzinīgākie cilvēki dzīvo Valkas pusē, jo tur no 26 pārbaudītiem transportlīdzekļiem konstatēts tikai viens gadījums, kad drošības jostu nav lietojis transportlīdzekļa vadītājs.
Nenoliedzami ir skaidrs, ka joprojām ne visiem vadītājiem un pasažieriem rūp sava un citu drošība.
Analizējot ceļu satiksmes negadījumu iemeslus, drošības josta nereti varēja būt dzīvības glābēja, ja tā tiktu lietota.
Arī nesenā avārija, kas notika 8.septembrī, Burtnieku novadā, autoceļa “Valmiera – Matīši – Mazsalaca” 22.kilometrā, kur dzīvību zaudēja 43 gadus vecs vīrietis, iespējams, varēja būt ne tik traģiska. Analizējot sākotnējo informāciju, vadītājs, iespējams, nav bijis piesprādzējies un avārijas brīdī izsviests no automašīnas, kritienā gūstot smagas traumas, kas dzēsa dzīvību. Šo versiju, protams, varēs apstiprināt tikai pēc tam, kad tiks saņemti visu nozīmēto ekspertīžu rezultāti.
Drošības josta nav neērts aksesuārs, tā ir obligāta, ja cilvēks ir spējīgs uzņemties atbildību pats par savu dzīvību un savu līdzbraucēju dzīvībām.
Bieži vien nav nepieciešama nopietna sadursme, lai straujas bremzēšanas vai pat nelielas sadursmes rezultātā, piemēram, nepiesprādzējies pasažieris, ar savu ķermeni savainotu citus automašīnā esošos.
Taču piesprādzējoties, drošības josta šādā situācijā ķermeni nofiksē un notur sēdeklī.
Policija arī turpmāk turpinās pievērst pastiprinātu uzmanību tam vai transportlīdzekļu vadītāji un arī pasažieri ievēro ceļu satiksmes drošības normas.