Lasīšanas laiks: 5 min
Decembra sākumā notika Latvijas Ekonomikas attīstības foruma (LEAF) rīkotā konkursa “LEAF balva 2016” laureātu sumināšana, kurā par savu maģistra darbu balvu saņēma arī Vidzemes Augstskolas studente Anna Šarova.
No kurienes esi un ar ko šobrīd nodarbojies?
Esmu valmieriete. Šeit piedzimu, uzaugu un ieguvu izglītību. Valmiera man ir īpaša, tā liek domāt un radīt. Man patīk ceļot, jo, esot prom no mājām, tā pa īstam sāc izprast sevi un pilnveidoties kā personība. Šobrīd strādāju tūrisma jomā. Pamatu savām zināšanām ieguvu Valmieras 2.vidusskolā, pēc kā sekoja bakalaura studijas “Tūrisma organizācijā un vadībā” (Vidzemes Augstskolā). Šajā laikā iepazinu vienreizējus pasniedzējus – profesionāļus savā jomā un spilgtas personības. Ļoti paveicās arī ar mērķtiecīgiem kursabiedriem, kas kopā veidoja perfektu vidi izziņai un attīstībai. “Biznesa vides vadības” maģistratūras programma bija izaicinājums pašai sev. Ja bakalaura studijās devos “Erasmus” praksē uz ārzemēm, tad studijas angļu valodā bija tāds mazs nepiepildīts vilinājums, ko tad arī izdevās īstenot tepat, Vidzemes Augstskolā.
Jāatzīmē, ka gan bakalaura, gan maģistra studiju laikā es ieņēmu vienu no budžeta vietām, un tas nenoliedzami ir milzīgs ieguvums man kā studentei. Budžeta vietu uzskatīju kā sava veida atlīdzinājumu par darbu, ko ieguldu mācībās. Daži studenti spēj apvienot studijas un darbu, taču man studijas bija pilna laika darbs, kas atpelnījās ar budžeta vietu un stipendiju.
Pastāsti par savu maģistra darbu!
Savā maģistra darbā ”Mazo tūrisma uzņēmumu un galamērķa mārketinga komunikācijas mijiedarbība: Anglijas un Latvijas piemērs” salīdzināju mikro un mazo tūrisma uzņēmumu integrētā mārketinga komunikāciju starp Valmieru (LV) un Ashfordu (UK). Pētījuma mērķis bija, salīdzinot Ashfordas (Anglija) un Valmieras (Latvija) piemērus, identificēt, atlasīt un izvērtēt galamērķa mārketinga instrumentu izmantošanas efektivitāti, ko var pielietot mikro un mazie tūrisma uzņēmumi.
Pārāk maz tiek diskutēts par nekoordinētiem galamērķa mārketinga pasākumiem, kur vairākumam mikro un mazo tūrisma uzņēmumu rodas grūtības apliecināt savu identitāti galamērķa mērogā. Sadrumstalots mazo tūrisma uzņēmumu pozicionējums ne vienmēr sakrīt ar galamērķa stratēģiju un komunicē atšķirīgu vēstījumu. Robi mārketinga komunikācijā noved pie vāja un neskaidra vēstījuma potenciālajiem tūristiem un var kritiski ietekmēt galamērķa mārketinga līmenī.
Darbs sanāca diezgan apjomīgs jo tika salīdzinātas divas dažāda līmeņa ekonomikas, aptaujāti/analizēti 60 mikro un mazie tūrisma uzņēmumi no abām valstīm, kā arī veiktas padziļinātākas intervijas ar dažāda līmeņa tūrisma sfēras ekspertiem.
Pētījuma laikā tika izdarīti vairāki secinājumi. Šis pētījums iezīmēja šā brīža situāciju no tūrisma galamērķa viedokļa, kur ir vienots un ciešs galamērķa pozicionējums nacionālā, reģionālā mērogā un pilsētas ietvaros. Taču vājš un vairāk uz sevi vērsts mazo tūrisma uzņēmumu vidū.
Galamērķa mārketinga instrumenti mazos tūrisma uzņēmumos tiek pielietoti vairāk neapzināti, jo pietrūkst stratēģiskas pieejas. Mikro un mazie tūrisma uzņēmumi par svarīgiem atzīst, taču vāji pielieto tādus galamērķa mārketinga instrumentus kā: galamērķa pasākumu popularizēšanu, vizuālo galamērķa mediju, kā arī svešvalodu integrēšanu.
Mārketinga aktivitātēm pietrūkst stratēģiskās pieejas integrētā mārketinga komunikācijā. Galamērķa mārketinga instrumenti, kuru pielietošanā ir apmācīti mazo tūrisma uzņēmumu atbildīgie darbinieki, var uzlabot mārketinga komunikācijas efektivitāti mazos tūrisma uzņēmumos kā arī veicināt kopēju galamērķa konkurētspēju.
Kā nonāci līdz LEAF konkursam un kas motivēja tam pieteikties?
Vidzemes Augstskola vienmēr cenšas informēt studentus par aktuāliem konkursiem, projektiem un iespējām sevi pierādīt. Latvijas Ekonomikas attīstības foruma konkurss notika jau 16.reizi, un uzaicinājums tika nosūtīts gan bakalaura, gan maģistra programmu studentiem. Mana maģistra darba vadītājs Andris Klepers ieteica piedalīties konkursā. Jāatzīst, ka sākumā šaubījos, jo darbs tika rakstīts angļu valodā, taču izrādījās, ka šogad vēl divi darbi bija iesniegti svešvalodā. Augstskolā manu maģistra darbu novērtēja ar 9, tādēļ bija lielāka pārliecība piedalīties.
Kādi bija tavi sasniegumi šajā konkursā?
LEAF prezidente Inese Vaidere un foruma valdes priekšsēdētājs Tālis Linkaits man pasniedza balvu kā šā gada otrās saņēmējai. Pirmā vieta šogad nevienam netika piešķirta, tika apbalvotas divas otrās un viena trešā vieta. Atzinības raksts par darba vadīšanu tika pasniegts arī Dr.geogr. Andrim Kleperam. Ir patīkami apzināties, ka smagais darbs pusgada laikā tiek novērtēts valsts līmenī. Un kā valmierietei man ir gods pārstāvēt Vidzemes Augstskolu pētniecības jomā.
Kāda bija sadarbība ar Andri Kleperu?
Ar Andri Kleperu iepazinos bakalaura studiju laikā, kad arī aizsākās mūsu sadarbība pie gada projektiem un bakalaura darba. Neskatoties uz to, ka maģistrantūrā mainīju fakultāti, darba vadītāja izvēle palika nemainīga. A.Kleperu ir diezgan grūti pārtvert, ņemot vērā viņa noslogotību. Taču, sadarbojoties jau vairākus gadus, varu teikt, ka mēs abpusēji paļaujamies viens uz otru un veiksmīgi nonākam līdz gala rezultātam. Manuprāt, darbā mūs vieno nepieciešamība radīt pievienoto vērtību un rast dziļāku izpratni par konkrētu problēmu.
Kas bija grūtākais maģistra darba rakstīšanas procesā?
Rakstot maģistra darbu, svarīga ir pašorganizācija un disciplīna, kā jau jebkura mērķa sasniegšanā. Taču pa ceļam tiek izdzīvoti vairāki posmi, sākot no entuziasma, cauri izmisumam, līdz apņēmībai pabeigt iesākto. Pats grūtākais bija saņemt atbildes no pašiem uzņēmējiem un jomas ekspertiem, ko vēl jo vairāk sarežģīja darba specifika, jo tā paredzēja arī Anglijas tūrisma uzņēmumu analīzi. Nācās atkārtoti lidot uz Angliju, lai veiktu intervijas un aptaujas klātienē. Vēlos izmantot iespēju, lai pateiktos tiem uzņēmumiem Valmierā un tuvākā apkārtnē, kas bija atsaucīgi un aizpildīja aptauju. Manuprāt, studentu darbi ir lieliska iespēja uzņēmējiem iegūt tirgus analīzi, konkurentu izpēti, vadlīnijas jaunākajās aktualitātēs un izpratni par to pielietojumu praksē.
LEAF Balvas zinātnisko darbu konkursa mērķis ir atrast jaunus risinājumus un papildus resursus valsts tautsaimniecības attīstības veicināšanai, atbalstīt topošos speciālistus, iesaistot tos aktuālu ekonomisku jautājumu analīzē.
Jāpiemin, ka Vidzemes Augstskolas Sabiedrības zinātņu fakultātes studente Laura Kindzule LEAF konkursā saņēma atzinību par maģistra darbu “Latvijas dentālā tūrisma eksportspēja: dentālās viesnīcas izveides potenciāls”. Apsveicam!