Lasīšanas laiks: 6 min
1.septembris jau rīt. Gan skolēni, gan arī izglītības iestādes vēl steidz paveikt pēdējos darbus pirms jaunā mācību gada sākšanās. Arī Valmieras pilsētas skolās vasaras brīvlaikā notikusi rosība – remontētas telpas, labiekārtoti sporta laukumi, kolektīviem piepulcējušies jauni skolotāji. Bet pāri tam visam – neziņa par nākotni jaunā pedagogu atalgojuma modeļa dēļ.
Uldis Jansons, Valmieras Viestura vidusskolas direktors:
“Mēs esam gatavi jaunajam mācību gadam, jo pedagogu kolektīvs ir pilnībā nokomplektēts. Vienīgā problēma ir tā, ka, sākot strādāt, skolotāji precīzi nezina, cik liels būs viņu atalgojums. Valdība sola algu pielikumu, taču, vai tas būs reāls, mēs redzēsim tikai pēc vairāk nekā mēneša. Viesturskola ir piepildīta par 99,9%, arī nepieciešamie kadri mums ir. Mācības pie mums uzsāks 785 skolēni. Uz remontiem šajā vasarā lielu uzsvaru nelikām, jo pastāv iespēja, ka mēs varētu piedalīties Izglītības un zinātnes ministrijas projektā, lai iegūtu finansējumu skolas rekonstrukcijai. Protams, daži paksīši vasaras laikā ir kļuvuši skaistāki. Jaunajā korpusā esam izremontējuši gaiteni, lai mazākajiem skolēniem būtu gaišāks un saulaināks mācību laiks.”
Agita Zariņa, Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas direktore:
“Šogad pie mums mācīsies ap 500 skolēnu, būs četras septītās un četras desmitās klases. Tāpat būs četri jauni skolotāji, viens no tiem arī gados jauns – pirmo reizi Valmierā sāks strādāt “Iespējamās misijas” skolotājs, kurš pasniegs vēsturi un kulturoloģiju. Šovasar nekādus remontdarbus neveicām, jo pavasarī sāksies skolas lielā renovācija, kad skola kādu pusgadu būs slēgta. Šogad Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas skolēni varēs sākt apgūt arī franču valodu. Mums ir jauni sadarbības partneri – ir aizsākta sadraudzība ar Itāliju un Horvātiju.
Jaunais atalgojuma modelis ir tikai un vienīgi sabiedrības acu aizmālēšanai. Mūsu skolotājiem alga labākajā gadījumā sanāks tāda pati, ja palielināsies, tad tikai par dažiem eiro. Mani tas tracina, jo nervi šim jautājumam ir iztērēti pietiekami. Ir liela nedrošība, es šim modelim neredzu jēgu. Galvenais ieguvums, kam ir jābūt pie jebkura pārmaiņu modeļa, ir izglītības kvalitātes paaugstināšana. Citādi, manuprāt, nav vērts kaut ko grozīt, mainīt un ieguldīt naudu. Es šobrīd neredzu, ka man pie šī atalgojuma modeļa manā skolā paaugstināsies izglītības kvalitāte. Es patiesībā esmu piekususi no dīvainām valdības idejām izglītībā. Šobrīd izskatās, ka ar šādu modeli skola un skolotāji ir vairāk zaudētāji nekā ieguvēji, bet to varēs skaidri redzēt oktobrī, kad skolotāji saņems savas pirmās algas.”
Vjačeslavs Piskunovs, Valmieras 2.vidusskolas direktora vietnieks izglītības jomā:
“Vasaras laikā Valmieras 2.vidusskolā norisinājās pamatīgi remontdarbi. Ar pašvaldības finansiālo atbalstu esam izremontējuši skolas ēdnīcu, kura tuvākajā laikā tiks nodota ekspluatācijā. Ir uzlaboti arī vairāki kabineti, sporta laukumā ir atjaunotas soliņu virsmas. Svarīgākais jautājums, kas šobrīd aktuāls skolas kolektīvam, ir jaunais pedagogu atalgojuma modelis, par to arī daudz runājam un domājam. Bet kopumā noskaņojums ir pozitīvs. Priecājamies par labajiem centralizēto eksāmenu rezultātiem, īpaši matemātikā un angļu valodā. Bērni vasaras laikā ir nākuši pie mums un interesējušies, kas viņus sagaida jaunajā mācību gadā. Par prioritāti esam izvēlējušies tēmu “Skolēns eksperimentē”, dodot iespēju bērniem praktiski darboties arī ārpus mācību stundām.”
Artūrs Skrastiņš, Valmieras Valsts ģimnāzijas direktors:
“Piešķirtā budžeta robežās esam paspējuši paveikt visu iecerēto. Iepirkumi izdarīti, tāpat arī esam pabeiguši vairākus nelielus remontdarbus. Gan iestājpārbaudījumu rezultāti septītajās klasēs, gan arī uzņemšanas atlases konkursa rezultāti desmitajās klasēs ir labi. Ir nokomplektētas trīs septītās klases un trīs desmitās klases. Ņemot vērā valdības veiktās izmaiņas skolotāju finansējuma darba kārtībā, esam bijuši spiesti meklēt papildu pedagogus, kurus arī izdevās atrast. Sākot ar šo mācību gadu, Valmieras Valsts ģimnāzijas kolektīvā parādīsies sešas jaunas sejas. No tiem pieci ir pedagogi un viens – IT laborants. Savukārt skolēnu skaits, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir nedaudz samazinājies. Šobrīd mums ir 438 skolēni.
Skolotāji un skolas vadība vēl īsti nesaprot, ko gaidīt no jaunā pedagogu atalgojuma modeļa. Bet skaidrs ir tas, ka par algu paaugstinājumu to nevar nosaukt. Drīzāk valdība ir sakārtojusi tikai savas lietas. Nedomāju, ka mēs būsim ieguvēji no šīs reformas. Veicot aptuvenus aprēķinus, izskatās, ka skolotāja darba stunda, vadoties pēc jaunā modeļa, ir kļuvusi lētāka.
Rudīte Markus, Valmieras 5.vidusskolas direktore:
“Vasaras brīvlaikā esam paspējuši veikt kosmētisko remontu mācību klasēs un kāpņu telpās. Prieks par divām pirmajām klasēm, kā arī par profesionāli orientēta virziena programmām desmitajās klasēs, kur mums ir divi apakšvirzieni – policija un kultūrizglītība. Patīkami ir tas, ka uz šīm klasēm nāk mācīties skolēni visa Vidzemes reģiona. Runājot par skolēnu skaitu, pozitīvi ir tas, ka šogad Valmieras 5.vidusskolā būs nedaudz vairāk bērnu nekā iepriekš. Protams, mēs priecātos, ja skolēnu būtu vēl vairāk. Vēl viens jaunums šajā mācību gadā – pie mums darbu sāk divas jaunas skolotājas – Santa Urbāne, kura būs 1.b klases audzinātāja un Ilva Janīte, kura bērniem mācīs ģeogrāfiju. Patīkami, ka ar katru gadu mūsu kolektīvs kļūst arvien jaunāks.
Neskaidrība par jauno pedagogu atalgojuma modeli ir visur, tai skaitā arī pie mums, jo pašlaik mums ir pieejami tikai provizoriskie aprēķini. Jau no jūlija mēneša masu medijos izskanēja informācija, ka, ieviešot šo modeli, katrs skolotājs varēs saņemt aptuveni 1000 eiro lielu algu. Realitātē tas nav iespējams, jo viss atkarīgs no skolēnu skaita un proporcijas. Ņemot to vērā, aprēķina pedagoģisko likmju skaitu. Pašlaik izskatās, ka algas pieaugums skolotājiem būs minimāls, bet skaidri to redzēsim tikai tad, kad no ministrijas saņemsim precīzus aprēķinus.”
Arī vairākos Valmieras bērnudārzos vasaras brīvlaikā notikušas dažādas pārmaiņas.
Bērnudārzā “Krācītes” vasaras mēnešos saskaņā ar SIA “Graydesign” izstrādāto interjera dizaina projektu atjaunota kāpņu telpa, gaitenis, kā arī veikts remonts bērnudārza palīgtelpās.
Bērnudārzā “Pienenīte” ir atjaunotas telpas grupai “Sienāzīši”, kā arī veikta iekšējo elektrotīklu pārbūve un uzstādītas izgaismotas avārijas izeju norādes.
Bērnudārzā “Ezītis” vasaras periodā ir atjaunotas trīs tualešu telpas – 5. un 7.grupā, kā arī sporta zāles tualetē. Savukārt bērnudārza “Ezītis” struktūrvienībā “Ābelīte” ir nomainīti ūdensapgādes un kanalizācijas tīkli. Bērni jaunajā mācību gadā varēs izmantot četras atjaunotas sanitāro mezglu telpas, vienu grupas telpu, kā arī zāli.
Bērnudārza “Buratino” bērniem jaunajā mācību gadā ēdiens tiks gatavots atjaunotās virtuves telpās ar jaunām virtuves iekārtām. Tāpat virtuvē, ēdamzālē un veļas mazgātavā darbosies jauna ventilācijas sistēma.
Kopumā, gatavojoties jaunajam 2016./2017.mācību gadam, Valmieras pilsētas pašvaldības iestādēs tika veikti remontdarbi par kopējo summu 398 446,19 EUR, ko atbilstoši publiskā iepirkumu rezultātiem veica SIA “R.K.C.F. RENESANSE”, SIA “DDK Nami”, SIA “Plastik”, SIA “Sanart” un SIA “Bazalts”. Virtuves iekārtu piegādi Valmieras 2.vidusskolas ēdnīcai par 102 179,66 EUR veica SIA “Grandus”. Sporta inventāra piegādi par 21 496,46 EUR – SIA “RANTZOWS SPORT”.