Lasīšanas laiks: 3 min
Ata Kronvalda fonds (AKF) labākos skolu kolektīvus nosaka pēc to skolēnu sasniegumiem attiecīgā mācību gada mācību priekšmetu Valsts un atklātajās olimpiādēs, skolēnu Valsts zinātniski pētniecisko darbu konferencē un Valsts mēroga konkursos.
Kā portālu “Valmieras Ziņas” informēja Ata Kronvalda fonda izpilddirektore Inga Jonāne, skolas vērtē “lielo” (vidusskolēnu skaits ir vismaz 100 skolēni) un “mazo” skolu grupās. “Lielās Pūces” mērķis ir sekmēt skolu aktivitāti skolēnu talantu attīstīšanā un dot vecākiem objektīvu informāciju par skolu pieredzi un/vai iespējām talantīgo skolēnu spēju izkopšanā.
Šogad no visām 243 Latvijas “mazajām” skolām reitingā ir iekļautas 175 skolas, bet no 130 “lielajām” skolām – 93 skolas. Katrā skolu grupā pirmās vietas ieguvēja saņems ceļojošo balvu “Lielā Pūce”, bet otrā vieta – “Mazo Pūci”. Vēl trīs skolas katrā skolu grupā saņems diplomus. Ceļojošo balvu pasniegšana paredzēta pie Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa pirms jaunā mācību gada uzsākšanas.
Šogad lielo skolu grupā reitinga augšgalā ir: Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, Daugavpils Krievu vidusskola – licejs, Āgenskalna Valsts ģimnāzija, Siguldas Valsts ģimnāzija, Rīgas Klasiskā Valsts ģimnāzija.
Lielo skolu grupā Valmieras Pārgaujas ģimnāzija ieņem 7.vietu, Valmieras Valsts ģimnāzija – 25.vietu, Valmieras Viestura vidusskola – 58.vietu, savukārt Valmieras 5.vidusskola – 79.vietu.
Mazo skolu grupā reitinga augšgalā ir: RTU Inženierzinātņu vidusskola, Daugavpils Saskaņas pamatskola, Rēzeknes 5.vidusskola, Rīgas 86.vidusskola, Talsu Kristīgā vidusskola.
Savukārt mazo skolu grupā Valmieras Pārgaujas sākumskola ierindojas 53.-57.vietā, bet Valmieras sākumskola – 156.-174.vietā.
Lielo skolu reitinga augšgalā turpina būt Rīgas Valsts 1. ģimnāzija un Daugavpils Krievu vidusskola – licejs. Rīgas Klasiskā ģimnāzija šogad apsteigusi Cēsu Valsts ģimnāziju un ierindojusies starp Top 5 lielajām skolām. Atzinīgi jānovērtē Āgenskalna Valsts ģimnāzijas ieguldītais darbs zinātniski pētniecisko darbu izstrādē.
Mazo skolu grupā pirmo reizi un uzreiz reitinga augšgalā nokļuvusi RTU Inženierzinātņu vidusskola, atstājot Daugavpils Saskaņas pamatskolu otrajā vietā. Rēzeknes 5.vidusskola šogad klasificējās mazo skolu grupā un ierindojās 3.vietā. No reitinga pazudusi Aglonas vidusskola, bet Auces vidusskola, pateicoties augstajiem rezultātiem mājturībā, no 89.vietas nokļuvusi 6. vietā.
Pilns skolu reitings skatāms: www.skolureitings.lv. Tur arī atrodams olimpiāžu un konkursu saraksts, kas tika ņemts vērā, rēķinot reitingu. Starptautisko olimpiāžu rezultāti nav ņemti vērā šajā reitingā. Starptautisko olimpiāžu rezultātu atspoguļošanai Ata Kronvalda fonds izveidojis Zvaigžņu reitingu, kas tiks publicēts drīzumā.
Ata Kronvalda fonda padomes priekšsēdētājs Vjačeslavs Kaščejevs par skolu reitingu darbā ar talantīgiem skolēniem: “Pūču reitings ir intelektuālās izcilības karte Latvijas skolu sistēmā. Talantīgo skolēnu īpašo vajadzību apmierināšanai ir nepieciešama daudzpusīga sadarbība un ilgtermiņa plānošana. “Lielā Pūces” galvenais mērķis ir uzturēt atskaites sistēmu, kuras ietvaros var vērtēt progresu pretī šiem mērķiem.”
Ata Kronvalda fonda prezidents Henriks Danusēvičs par skolu reitingu darbā ar talantīgiem skolēniem: “Šogad pirmos rezultātus reitingā uzrādījusi RTU Inženierzinātņu vidusskola, kas parāda augošo konkurenci līdz šim gadu desmitus ārpus konkurentu aizsniedzamības esošai Rīgas Valsts 1.ģimnāzijai. Konkurence talantu attīstībā spēcīgāko skolu starpā sekmēs plašāku talantīgāko skolēnu aprūpi un paaugstinās izglītības kvalitāti kopumā.”
Ceļojošo balvu “Lielā Pūce” pirmo reizi pasniedza 1988./89.m.g. Balvas dibinātāji bija Izglītības ministrija, Jauno zinātnieku un speciālistu padome, jaunatnes firma “Kontakts”. Tai laikā Latvijas virzībai uz suverēnu valsti sevišķi svarīga loma bija uzkrātajam intelektuālajam potenciālam un prasmei to izmatot. Dibinātāji uzskatīja, ka nākamo zinātnieku, speciālistu un vadītāju izveides pamats ir skola, tādēļ ir jāstimulē skolotāju darbs ar talantīgiem skolēniem un jānodibina balva, ko pasniegt labākajiem skolu kolektīviem par skolēnu sasniegumiem mācību darbā.