Lasīšanas laiks: 5 min
Saulainā septembra dienā dodamies uz Strenču viesu namu, kur jau četrus gadus saimnieko tā jaunie īpašnieki – Jana Ābola ar ģimeni. Uzreiz jūtams, ka te valda sirsnība un patīkama vienkāršība, ko apliecina saimnieces gādīgā rosīšanās un suņa Loras viesmīlīgie žesti, mūs uzņemot.
Sarunā pie sveču liesmām apsildīta kamīna un ziedu kompozīcijām, kas te skaisti grezno telpu no tikko aizvadītajām svinībām, saimniece atzīst, ka reizēm nav pat vaļas tā mierīgi izdzert kafijas krūzi, jo visu laiku pamani, kur roka jāpieliek, kur kaut ko vajag, bet pašiem prieks par to, kā dienu no dienas jūtama attīstība. Jana stāsta, ka uz Strenčiem viņu ceļš aizvijies diezgan spontāni. Pirms vairākiem gadiem radās iespēja un materiālie līdzekļi piepildīt savas uzņēmējdarbības sapni, bet līdz galam nebija zināms, kurā virzienā īsti iet. Tā kā paši ir smiltenieši, tad sākotnēji bija plāns attīstīt savu biznesu tur, kur ģimenei arī ir savs rūpals. Tad kādā dienā vīrs uzgājis pārdošanas sludinājumu Strenču viesu namam un teicis: “Ja tu vēlies un apņemies vadīt viesu namu, tad es tev viņu iegādāšos!” Jana tajā mirklī bez lielas apdomāšanās sniegusi strauju atbildi: “Jā, es to gribu un varu!” Iekšējā sajūta, ka tas patiktu, ņēma virsroku un tā īpašums nonāca Ābolu ģimenes rokās. Tika nodibināts savs ģimenes uzņēmums SIA “Abolīši”.
Jautājot par iepriekšēju pieredzi vai saistību ar viesmīlības jomu, saimniece bilst, ka tādas nav bijis nemaz, lai gan viņai patīk būt laipnai, jaukai un komunikablai. Par to mums šaubu nav! Arī iepriekšējā darba pieredze, kas saistīta ar pārdošanas sfēru, ir noderīga. Tomēr viņas lielākais skolotājs ir paši viesi, kā arī darba procesā gūtās atziņas vai pieļautās kļūdas. Pats sākums iesācies ar pirmajiem izaicinājumiem un pārsteigumiem, jo no iepriekšējiem viesu nama saimniekiem, īsi pēc īpašuma iegādes bija jāuzņem pirmās viesu rezervācijas.
Sarunas gaitā vairākkārt izjūtams, ka šis ir viņas sirdsdarbs un tieši tamdēļ arī visi darbi labi iet uz priekšu. Strenču viesu namā tiek gaidīti arī jaunie viesmīlības jomas studenti, kuri šeit vēlas iziet praksi. Viņi ir kā jaunāko tendenču skolotāji, no kuriem daudz var mācīties, pieejot atbildīgi katram ieteikumam.
Kā saimniece atzīst, tipiskākie viesu nama viesi pašlaik ir dzīves notikumu svinētāji. Te tiek atzīmētas gan jubilejas, gan kāzas. Patlaban tieši jaunie cilvēki bieži izvēlas šo vietu savām svinībām, un tas Janu priecē, jo arī jaunieši vēlas savus svētkus svinēt kulturāli. Lai nenotiktu nekādi starpgadījumi, visi noteikumi ar klientu tiek iepriekš izrunāti un noslēgts līgums. Saimniece lepojas, ka pagājušajā gadā te esot atzīmētas arī dubultkāzas kaimiņzemes ciemiņiem – igauņiem. Viesu iespējas namā ir pietiekami daudzveidīgas, te tiek piedāvātas svinību telpas, divu veidu pirtis, iekštelpu aukstais baseins, karstais āra kubls, iekopts dārzs ar nelielu skatuvi, pirtsnamiņš un viesu numuri (līdz 45 gultas vietām), kā arī dažādas citas izklaides iespējas, piemēram, biljards vai galda teniss.
Par to, kā viesi uzzina par šo vietu, Jana stāsta, ka reklāma no mutes mutē darbojoties vislabāk un jaunie cilvēki bieži sociālajos tīklos atzīmējas ar bildēm un atsauksmēm, kur viņi ir bijuši, un tālāk jau tas viss aiziet ļoti efektīvi. Svarīga loma ir arī dažādām naktsmītņu rezervēšanas sistēmām, piemēram, booking.com, kas parasti atvedot vairāk ārzemju viesu. Pēc Janas domām, ir ļoti svarīgi būt elastīgam pret viesa vēlmēm un savu iespēju robežās viņi to arī dara. Ja nepieciešams, tiek palīdzēts ar ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, pasākuma dekorācijām un daudzām citām organizatoriskām lietām, ko viesi arī atzinīgi novērtē. Viesu pieplūdums izjūtams arī tad, kad notiek kādi pasākumi Strenčos vai tuvējā apkārtnē, jo viesu nams atrodas stratēģiski labā vietā, vien 17 km attālumā ir Valmiera, bet 30 km rādiusā ir arī Smiltene, Valka un Igaunijas pierobeža.
Strenču viesu nama attīstībā ļoti iesaistās un nāk palīgā ģimene. Jana uzsver, ka viņai nepatīk teikt, ka mums te viss ir labākais, foršākais un ar zelta rokturīšiem. Viesu nama attīstībā ir ieguldīts ļoti daudz, bet tā attīstība nekad neapstājas. Nākotnē ļoti gribētos pamazām atjaunot pilnīgi visu un skaisti labiekārtot, viens no mērķiem ir izveidot šeit kafejnīcu vai radīt apstākļus kādam citam uzņēmējam, kurš šeit organizētu kafejnīcas darbu.
Painteresējoties par to, ko viņiem pašiem nozīmē Strenči, Jana aizrautīgi stāsta, ka viņiem te ļoti patīk un jūtas šeit piederīgi. Agrāk Strenči vienmēr asociējušies ar slimnīcu un vietu, kur cilvēki brauc, kad ir slikti. Tomēr stereotips ātri vien zudis un, vadot šeit viesu namu, viņa ir sapratusi, kāds vārdos neaprakstāms miers, skaista daba un laba aura šeit valda. Visi šeit ir laipni un pretimnākoši un, ja kaut kas noiet greizi, tad Strenčos vienmēr zina, kā to ātri vērst par labu.
Ja visu sāktu no sākuma, tad it neko negribētos mainīt, jo viss, kas ir noticis, ir devis vērtīgu pieredzi. “Uzskatu, ka cilvēkam vispār nav nekas jānožēlo par to, ko viņš ir izdarījis vai nav. Vieta nekad nepaliek tukša, vienām durvīm aizveroties, citas atvērsies. Neko jaunu nepateikšu, bet ikvienam novēlu atrast savu sirdsdarbu, tad viss ies no rokas!” tā Jana.
Nākamajā Valmieras novada tūrisma uzņēmēju pieredzes stāstā būs iespējams iepazīties ar “LoginWool” zīmola radītāju Ingu Loginu un uzzināt par viņas ceļu uz tūrisma uzņēmējdarbību.