Lasīšanas laiks: 3 min
Portāls “Valmieras Ziņas” jau informēja, ka no pirmdienas, 11.janvāra, līdz piektdienai, 16.janvārim, Valmieras Mūzikas skolā (VMS) “Nordplus Junior” projekta “Mūzikas skolu izglītojošās un kreatīvās iespējas Latvijā, Lietuvā, Igaunijā” ietvaros notika lekcijas triju Baltijas valstu mūzikas skolu profesionāļiem, kā arī meistarklases Valmieras Mūzikas skolu audzēkņiem.
Baltijas valstu mūzikas pedagogi no Valmieras Mūzikas skolas, Panevēžas mūzikas skolas, Šauļu 1.mūzikas skolas un Tartu 1.mūzikas skolas dalījās pieredzē un apguva jaunas zināšanas.
VMS direktora vietniece izglītības jomā, projekta vadītāja Elita Zviedrāne portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja, ka šis ir pirmais skolas īstenotais Ziemeļvalstu un Baltijas valstu izglītības apmaiņas programmas “Nordplus” projekts. Tā sagatavošana bijusi diezgan darbietilpīga, taču ieguldītais darbs nesis labus augļus.
“Projekta laikā mums bija iespēja uzzināt par kaimiņvalstu mūzikas izglītības sistēmām un salīdzināt tās ar Latvijā esošo. Jāatzīst, ka kaimiņvalstīs mūzikas pedagoģijā tiek vairāk uzmanības pievērsts praktiskām nodarbībām, salīdzinot ar Latviju,” pastāstīja E.Zviedrāne, piebilstot, ka arī mūsu pedagogiem ir ar ko lepoties. “Mēs dalījāmies ar saviem labās prakses piemēriem. Valmieras mūzikas skolas pedagogi vadīja atklātās stundas, demonstrējot savas izstrādātās metodes, kā radoši iestudēt skaņdarbus,” piebilda projekta vadītāja.
Elita Zviedrāne atzina, ka ļoti interesanti, brīvi un relaksēti, pielietojot dažādas teatralizētas metodes, ar stīgu orķestri un mežragu orķestri meistarklasēs strādājis igauņu pasniedzējs Kaido Otsings. Viņš ir ieguvis augstāko muzikālo izglītību Rīgā un ir biežs viesis Latvijā. Viņa vadītais mūzikas skolas orķestris sadarbojas ar Valmieras mūzikas skolu un Panevēžas mūzikas skolas, ik gadu rīkojot kopīgus koncertus un muzikālās nometnes.
Kaido Otsings portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja: “Kad Aivars Cepītis aicināja piedalīties projektā, man šķita, ka es neko jaunu kolēģiem nevaru pastāstīt. Ļoti grūti ir izrauties no savas komforta zonas un kaut kur doties, taču es ne mirkli to nenožēloju. Savā lekcijā es stāstīju par to, kā jauniešus ieinteresēt, lai arī viņi uzrautos no savas komforta zonas pie datoriem. Esmu priecīgs, ka atbraucu, jo ieguvu no kolēģiem daudz jaunas informācijas, ko varēšu izmantot savā darbā.”
Savukārt Kaido Otsinga kolēģe Ursula Chillaud stāstīja par klarnetes un citu koka pūšaminstrumentu metodiku un vadīja saksofona un klarnetes meistarklasi.
Lietuviešu mūzikas pedagogi dalījās pieredzē, kā izmantot tautas mūziku profesionālajā mūzikā. Īpaši interesanti gan skolotājiem, gan audzēkņiem bijis izmēģināt spēlēt lietuviešu tautas mūzikas instrumentu skuduti un dziedāt īpašos lietuviešu unikālos polifoniskos dziedājumus sutartines, kas ir iekļautas Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Cilvēces nemateriālā kultūras mantojuma sarakstā.
VMS vokālā mūzikas skolotāja Irēna Zelča atzina, ka projekts ir bijis ļoti vērtīgs. Tas devis iespēju sastapt kolēģus no kaimiņvalstīm un apmainīties ar pieredzi. Kā īpaši vērtīgu savam darbam viņa atzina Dainas Kavaliauskienes vadīto meistarklasi par kora kompozīciju interpretāciju dažādos mūzikas vēstures periodos. Turklāt lietuviešu kolēģe palīdzējusi mūzikas skolas korim darbā ar kādu lietuviešu skaņdarbu, kas tiek gatavots dalībai konkursā.
Projekta noslēgumā Latvijas nacionālās bibliotēkas lektores pastāstīja par tiešsaistes resursu nozīmi un izmantošanu mūzikas izglītībā, kā arī par 17.,18.gs. mūzikas oriģināltekstu lasīšanas un interpretācijas nozīmi izpildītājmākslā.
E.Zviedrāne atzina, ka pavadītā nedēļa bijusi radoša. Projekta dalībnieku un audzēkņi darbojušies brīvā gaisotnē, visiem bijis interesanti un aizraujoši. Iegūtā pieredze rosina domāt par jaunu projektu īstenošanu, lai mūzikas skolas pedagogiem būtu iespēja apgūt jaunas zināšanas un apmainīties ar pieredzi ar kolēģiem ārzemēs.