Lasīšanas laiks: 3 min
Piektdien, 18.decembrī, plkst. 16.00 Valmieras muzeja Izstāžu namā atklās Anitas Melderes darbu izstādi “Portreti”, informē Valmieras muzejā.
Mākslinieces Anitas Melderes gleznas atrodas muzejos un mākslas krātuvēs Latvijā, Lietuvā, Gruzijā, Krievijā, Japānā, kā arī privātkolekcijās Latvijā, Krievijā, ASV, Francijā, Beļģijā, Dānijā, Vācijā un citviet.
2016. gadā māksliniece Anita Meldere plānojusi sarīkot retrospektīvu personālizstāžu ciklu Latvijas novadu muzejos – Valmierā, Madonā un Jelgavā, katrā no izstādēm tuvāk izgaismojot kādu no sev nozīmīgiem žanriem vai radošā ceļa posmiem, kā arī ieskatīties šajās kolekcijās vai vismaz daļā no tām. Projekta mērķis ir sagādāt sev un sava talanta cienītājiem atkalredzēšanās prieku ar sen neredzētiem darbiem, kas iegūluši Latvijas Mākslinieku savienības un Valsts Mākslas muzeja krātuvēs, kā arī vēlēšanās ļaut uzzināt par sevi paaudzei, kas šos darbus nav skatījuši daudzo izstāžu kontekstā citā laikā un citā sabiedriskā iekārtā.
Izstāde Valmierā ir pirmā izstāde šajā ciklā un veltīta portreta žanram.
Tieši ar portretu, sirmas lauku māmiņas gleznojumu ”Ziema” Anita Meldere sevi pieteica kā jaunu autori 1972. gadā 9. Jauno mākslinieku darbu izstādē Rīgā, Valsts Aizrobežu mākslas muzejā. Tajā pašā gadā jaunā māksliniece guva ievērību ar pašportreta gleznojumu – darbu ”Spogulis”, kas tika eksponēts 6. Republikas portretu izstādē. Sekoja pirmās recenzijas un pirmie atzinīgie vērtējumi presē, pirmie pirkumi no izstādēm, tika slēgti līguma darbi, kā tas bija toreiz, tajā tālajā sabiedriskajā iekārtā.
Valmierā būs skatāma arī kāda mākslinieces agrīnajam rokrakstam raksturīga figurāla kompozīcija – ”Šuvējas”, LPSR kultūras ministrijas pasūtījuma darbs 1974. gada Rudens izstādei, kurā vērojams gaišs optimisms un tikai jaunībai raksturīga, bezbēdīga dzīves uztvere.
Atbilstoši izstāžu zāles iespējām un privātpersonu atsaucībai izstādē tiks eksponēti arī darbi no privātkolekcijām Latvijā: ”Inese”, 100×80, 1993. (Ineses Briedes īpašums), ”Ingrīda II”, 1983? (Ingrīdas Zemzares īpašums), ”Īriss”, 116×89, 1986., (Sarmītes Sīles portretējums), ”Sieviete ar trusi”, 130×90, 1986. (Gundegas Cēberes īpašums), ”Haralds”, 70×60, 2007., ”Pēteris”, 70×60, 2007. (Plaužu ģimenes īpašums) u. c. darbi, kā arī portreti , kas joprojām atrodas mākslinieces darbnīcā un ir liecība par portreta žanra klātbūtni autores radošās dzīves gājumā līdz pat šodienai.
Ar katru no darbiem saistāms savs īpašs stāsts, notikumi, laika sajūta. Katrs no tiem ir sava veida laika un laikmeta liecinieks. Pavirši sarēķinot darbus, kurus var pieskaitīt portreta žanram, Anitai Melderei to ir tuvu diviem simtiem.
Gadu gaitā atšķirīgi un mainīgi ir bijuši radošo nostādņu koncepti – no iemiesošanās tēlā, savas dzīves izjūtas paudumā ar modeļa starpniecību agrīnajā periodā līdz vēlmei sadzirdēt portretējamā viedokli, just viņa attieksmi, kas formulēta 2007. gada izstādei ”Portreti” anotācijā galerijā ”Daugava”. Tomēr māksliniece uzskata, ka galavārds ir un paliek mākslas darba pusē. Svarīga ir pati glezniecība, bez vārdiskiem skaidrojumiem un konceptu mežģiem, saruna, kas veidojas starp skatītāju un mākslas darbu. Dialogs.
Izstāde apskatāma līdz 30.janvārim.