Lasīšanas laiks: 3 min
Jau informējām, ka Nacionālās Apvienības (NA) Valmieras nodaļas vadītājs un 13.Saeimas deputāts Romāns Naudiņš vērsās ar iesniegumu un aicinājumu Valmieras pilsētas domei un domes priekšsēdētājam Jānim Baikam atteikties divu gadu laikā no sāls maisījuma kā pretslīdes materiāla izmantošanas pilsētas ielās, bet jau šajā 2018/2019.gada ziemā no tā atteikties Rīgas ielā, Brīvības ielā, Tērbatas ielā, Jāņa Daliņa ielā un Stacijas ielā.
Lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par šo ierosinājumu, portāls “Valmieras Ziņas” rīkoja lasītāju aptauju. No 832 dalībniekiem 690 atbalstīja iniciatīvu atteikties no sāls lietošanas ielu uzturēšanā, 110 bija pret, bet 32 balsotājiem nebija viedokļa par šo jautājumu.
Ņemot vērā lasītāju balsojumu, arī mēs vērsāmies Valmieras pilsētas pašvaldībā, lai uzzinātu, kādas ir iespējas atteikties no sāls lietošanas ielu uzturēšanā ziemas periodā.
Kā informēja Valmieras pilsētas pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste vides komunikācijā Līga Bieziņa, Valmieras pilsētas pašvaldība ir atbildīga par ielu uzturēšanu Valmieras administratīvajā teritorijā. Pašvaldības atbildību regulē likums “Par pašvaldībām”, ielu uzturēšanā – likums “Par autoceļiem”. Latvijā ir tiesvedības prakse, kur tiek vērtēta ceļu uzturētāja atbildība par ielu uzturēšanas kvalitāti.
Tādēļ jautājums par ielu uzturēšanas praksi būtu risināms valsts mērogā, no Vides un reģionālās attīstības ministrijas saņemot vadlīnijas par ielu uzturēšanā pielietojamām metodēm.
Ņemot vērā atbildību, Valmieras pilsētas pašvaldības ielu un ietvju uzturēšanas galvenais princips ir visu satiksmes dalībnieku drošība, vienlaikus rūpējoties par vides aizsardzību.
Lai samazinātu ielu pretslīdes apstrādē izmantotā sāls daudzumu, Valmierā jau šoziem pastiprināta uzmanība tika pievērsta ielu un ietvju apstrādē izmantotā sāls dozētai izlietošanai un summārā izlietojuma samazinājumam.
Snigšanas gadījumā ielu virsma vispirms tika attīrīta no uzsnigušā sniega. Sāls tika izmantots tikai kā pretslīdes materiāls, kas efektīvi iedarbojas intensīvas automašīnu satiksmes rezultātā.
Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, lai samazinātu izmantotā sāls daudzumu, ietvju apstrādē tas tika izmantots tikai laikā, kad veidojās atkala. Tas tika darīts uz mehanizēti apstrādātajām, visintensīvāk izmantotajām ietvēm.
Ielu un ietvju pretslīdes apstrādē ielu uzturētājs izvērtēja pieejamās sāls alternatīvas – granīta šķembas, dabisko reaģentu zilu graudiņu izskatā (ielu kaisāmais materiāls “ENVIRO THAW”). Pēdējais Valmieras ielu apstākļos ziemā nebija pietiekami efektīvs. Savukārt granīta šķembas kā pretslīdes materiāls tika izmantots uz pilsētas centra zonā esošajām kāpnēm.
Ielu pretslīdes apstrādē granīta šķembu kā materiāla izmaksas ir apmēram par 20% augstākas, nekā sālim. Taču, lai ielu pretslīdes apstrādē izmantotu granīta šķembas, būtu nepieciešams segt arī šādas papildu izmaksas:
jaunas, granīta šķembām piemērotas kaisāmās tehnikas un šķembu savākšanas tehnikas iegāde; pilsētas lietus kanalizācijas un atsevišķi – gūliju tīrīšana un atbrīvošana no aizsērējuma ar granīta šķembām; granīta šķembu savākšanas pakalpojuma izmaksas. Granīta šķembu ikgadēja atkārtota izmantošana nebūtu iespējama to ekspluatācijas laikā radušos piejaukumu dēļ. Savukārt attīrīšana radītu ievērojamas papildu izmaksas.
Ielu apstādījumus ietekmē ne tikai sāls, bet arī ar ielu pārbūvi saistītie remontdarbi, laikapstākļi, dažādas apstādījumu slimības. Tādēļ precīza sāls radītās ietekmes izvērtēšana ir praktiski neiespējama.
Pašvaldības Koku novērtēšanas komisija savas darbības laikā nav konstatējusi nevienu gadījumu, kad koki nokaltuši tieši sāls ietekmes rezultātā.
Taču Valmieras pilsētas pašvaldība sekoja līdzi arī 2019.gada janvārī Rīgas pilsētas pašvaldības uzsāktajam eksperimentam vairākās ielās to uzturēšanai ziemā pilnībā atteikties no sāls kā pretslīdes materiāla izmantošanas, nodrošinot sniega izvešanu, kas pati par sevi vēl nenodrošina brauktuves slidenuma novēršanu.
Tiks izvērtēta eksperimenta laikā gūtā pieredze un tās pielietojamība Valmierā.