Lasīšanas laiks: 3 min
Otrdien, 2.maijā, Valmieras bibliotēkā notika lekcija par atbildīgu tehnoloģiju lietošanu ģimenē “Digitālās pasaules sniegtās iespējas un apdraudējumi”. Lekciju vadīja sociālā pedagoģe un “Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm” vēstnese Iveta Upīte.
Lekcijas laikā sociālā pedagoģe skaidroja, cik daudzi bērni mēdz iepazīties internetā, kāda veida informāciju par sevi izpauž tiešsaistes vidē un kādas aktivitātes ir vairāk izplatītas puišu un meiteņu vidū.
“1939.gadā bērnu vidū populārākā izklaide bija radio klausīšanās. Tolaik bērni mēdza klausīties pat tādas pārraides, kuru saturs nebija paredzēts viņu vecumam. Tagad, ja arī bērni vēlas iet ārā spēlēties, vecāki satraucas par viņu drošību un veselību,” stāsta sociālā pedagoģe Iveta Upīte.
57 % jauniešu savus draugus iepazinuši internetā, kā arī lielākā daļa tikuši pazemoti vai paši nodarbojušies ar pazemošanu. “Nereti jauniešiem rodas sajūta, ka interneta vidē var justies drošāk, nekā reālajā pasaulē.” Lai gan I.Upīte uzsver, ka bērni un jaunieši izjūt spiedienu publicēt informāciju par sevi no vienaudžu un sociālo portālu puses, lai justos novērtētāki un atzītāki.
“Bērni mēdz viens ar otru nerunāt un atstumt kādu kaut vai tikai tāpēc, ka viņa mobilais telefons nav līdzvērtīgs viņu pašu mobilajam telefonam. Liela diskriminēšana vērojama arī pēc tā, kāda ir vienaudža spēļu vai profila attēlu izvēle.”
Sociālā pedagoģe Iveta stāstīja, ka sociālo tīklu portālu informācijas regulāra atjaunošana iecienītāka ir meiteņu vidū, savukārt puišiem vairāk aktuāla ir video spēļu spēlēšana. Tas, ka meitenes ir aktīvākas sociālo portālu lietotājas, var tikt uzskatīts par vienu no iemesliem, kāpēc puiši vairāk kontrolē meitenes. “Puiši vairāk kontrolē meitenes, kad ir nodibinājušās attiecības. Puišiem ir daudz svarīgāk iegūt meiteņu sociālo profilu piekļuves datus un regulāri pārbaudīt telefonu, lai redzētu, ar ko meitene ir sarakstījusies.”
Attiecības mūsdienu jauniešu vidū tiek veidotas un uzturētas, lielākoties balstoties uz internetā pieejamās informācijas un satura. “Tiešsaistes vide jauniešiem māca, kādām jābūt attiecībām, kas tagad skaitītos “stilīgas”.”
Nozīmīgi, ka bērniem tiek izveidots noteikumu saraksts un grafiks, kas kontrolētu, cik daudz laika bērns pavada pie viedierīcēm, jo atkarības no šīm tehnoloģijām rodas ļoti ātri.
“Ja uzstādām noteikumus, kas ir ļoti svarīgi un nepieciešami, tie jāuzstāda tā, lai bērns saprot nepieciešamību pēc tiem. Un, ja tiek piemērots kāds sods, ir svarīgi pamatot, par ko bērns to saņem. Jāatceras, ka tiešsaistes vide mūsdienu bērniem ir svarīga un neatņemama dzīves sastāvdaļa, tāpēc bez labi argumentēta pamatojuma sodīt bērnu ar telefona atņemšanu tomēr nevajadzētu.”
Ir ļoti svarīgi, ka vecāki ar bērnu jau no mazotnes pavada daudz laika. Taču ne tikai fiziski esot blakus, bet kopīgi darbojoties un “nolaižoties līdz bērna līmenim”. Bērnam ir svarīgi, ka vecāki kopā ar viņiem rotaļājas un dara citas praktiskas lietas, no kurām var kaut ko mācīties.
“Ideālā varinatā būtu labi, ja bērns līdz divu gadu vecumam vispār nebūtu izmantojis telefonu, planšetdatoru, datoru vai televizoru. Bērniem šajā vecumā tas nav nepieciešams un var labvēlīgi ietekmēt viņa turpmāko vēlmi izmantot tiešsaistes vidi.”