Lasīšanas laiks: 4 min
Vidzemes augstskolā (ViA) no 8. līdz 10.jūnijam Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības (ES) Padomē ietvaros notiek forums “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’’, kura mērķis ir apspriest Eiropas nākotnes perspektīvu un jauniešu iespējas ilgtspējīgas attīstības veicināšanā, kā arī skolu kā globālās izglītības resursu centru nozīmi vietējo kopienu dzīves kvalitātes uzlabošanai.
Forums pulcē ap 60 izglītības un attīstības jomas profesionāļu no izglītības iestāžu, pašvaldību, valsts pārvaldes institūcijām, nevalstisko organizāciju, akadēmiskās un zinātniskās pētniecības struktūrām – kopumā no astoņām ES valstīm un divām Austrumu partnerības valstīm. Dalībnieki no Latvijas, Čehijas, Igaunijas, Lielbritānijas, Lietuvas, Slovākija, Slovēnijas un Vācijas, kā arī no Gruzijas un Ukrainas iesaistīsies klātienes un e-vides debatēs. Būtiska ir Austrumu partnerības valstu piedalīšanās domu apmaiņā un esošās labās prakses izzināšanā, jo šobrīd aktuāls ir jautājums par drošības un sadarbības telpas paplašināšanu jaunajā ģeopolitiskajā situācijā. Debates veicinās Eiropas integrācijas idejas īstenošanu praksē, izzinot dažādas pieejas attīstības jautājumu iekļaušanā izglītībā, informē ViA.
Forumu ar lekciju “No translācijas uz transformāciju globālajā izglītībā” atklāja ViA docents Visvaldis Valtenbergs un Inese Ebele, ViA lektore, Studiju un attīstības direktore Biznesa vadības koledžā. Plānotas lekcijas, diskusijas, prezentācijas, kultūras programma, daloties pieredzē, aktualitātēs un skatījumos par globālo izglītību, skolu lomu kopienā.
“Vidzemes Augstskola ir gandarīta par sadarbību ar Izglītības attīstības centru, kas realizē projektu, kura ietvaros notiek forums. Augstskolas īstenotie studiju virzieni un pieejas saskan ar tām vērtībām un akcentiem, kas sastopamas arī globālajā izglītībā. Galvenie foruma virzieni ir popularizēt Latvijas inovatīvo pieredzi globālās attīstības jomā un debatēt par izglītības lomu un konkurētspējas stiprināšanu dzīves kvalitātes uzlabošanai mūsdienu pasaulē,”
portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja V.Valtenbergs, uzsverot, ka mūsdienās nav iespējams izolēties no apkārt notiekošā, tādējādi zināšanas par citu valstu pieredzi ir ļoti svarīgas, īpaši ņemot vērā starptautisko terorismu un klimata pārmaiņas.
Tam piekrita arī ViA rektors Gatis Krūmiņš, uzrunā norādot:
“Tas, ka esam pulcējušies šeit, atbilst mūsu augstskolas filozofijai. Uzskatām, ka augstskola ir kā platforma dažādiem mērķiem: te var iegūt izglītību, zinātnieki var realizēt savas idejas, tā ir vieta, kur cilvēkiem, kuri vēlas dalīties ar zināšanām, ir iespēja to izdarīt, savukārt tiem, kuriem ir idejas, bet pietrūkst prasmes, var šeit gūt nepieciešamo to realizācijai.”
Inita Juhņēviča, Izglītības kvalitātes dienesta vadītāja, norādīja, ka eksperti izdalījuši divus būtiskākos trūkumus Latvijas izglītības sistēmā: neatbilstošs izglītības programmas saturs mūsdienu vajadzībām; tas, kas tiek mācīts, netiek darīts efektīvi. Šis projekts palīdz iekļaut attīstības izglītības jautājumus skolu dienaskārtībā, padarot to kvalitatīvāku un mūsdienīgāku. “Izglītība nav atraujama no pasaules, kurā dzīvojam,” uzsvēra I.Juhņēviča.
“Globālā izglītība dod pieredzi izzināt citas valstis un kultūras, arī sadursmju iemeslus. Šos tematus ar studentiem apskatām arī Vidzemes Augstskolā. Liels uzsvars likts arī uz vides ilgtspējas jomu. Globālā izglītība ir zināšanu transformācija – intelektuālo zināšanu apguve jāpapildina ar citu pieredžu izzināšanu,”
skaidroja V.Valtenbergs.
Šī gada 1.februārī biedrība “Izglītības attīstības centrs” (IAC) uzsāka Eiropas Komisijas projektu “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai”. Tā mērķis ir iepazīstināt starptautisko sabiedrību ar Latvijas labo praksi globālās tematikas integrēšanā formālajā izglītībā, kā arī veidot pieredzes apmaiņas platformu izglītības jomas profesionāļu sadarbībai Eiropas Savienības un Austrumu partnerības valstīs.
Foruma diskusiju rezultāti tiks apkopoti kā “Ieteikumi globālās dimensijas iekļaušanai izglītības dienaskārtībā”. Tie būs publiski pieejami un tiks izsūtīti foruma dalībniekiem un nozīmīgākajām globālās izglītības nozares organizācijām.
Latvija globālajā izglītībā ir uzkrājusi unikālu pieredzi – IAC ir izveidojis globālās izglītības skolu tīklu, tajā ietilpst 30 Latvijas skolas, kas ir kļuvušas par vietējo kopienu attīstības izglītības resursu centriem un ilgtspējīgu pārmaiņu veicinātājām kopienās. Ir izveidotas tālākizglītības programmas skolotājiem, izdoti globālās/attīstības izglītības mācību materiāli jauniešiem, politikas veidotājiem, ir veikts pētījums par globālās izglītības klātesamību skolu dienaskārtībā.
Globālās izglītības forums ir viens no lielākajiem ilgtspējas pasākumiem IAC īstenotajā Eiropas Komisijas projektā “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai”, kas ir mērķtiecīgi virzīts globālās izglītības aktualizēšanas process pašvaldību, nacionālā un ES līmenī. Forumu “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’’ finansē Latvijas valsts.