Valmieras Ziņas

Valmierā notiek ūdeņraža auto izmēģinājuma braucieni, rosinot domāt par videi draudzīga transporta ieviešanu

Lasīšanas laiks: 3 min

Lai sekmētu ūdeņraža tehnoloģiju ieviešanu un atbalstītu videi draudzīgu energoresursu izmantošanu, 15.septembrī Valmierā notika izmēģinājuma braucieni ar ražošanā jau pieejamo ūdeņraža elektriskā dzinēja darbināmo automašīnu “Toyota Mirai”. Izmēģinājuma braucienu veica arī Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks.

Pašvaldības vadītājs pēc brauciena atzina, ka ūdeņraža auto ir ērts, jaudīgs un dinamisks, kas braukšanas ziņā ir kaut kas vidējs starp iekšdedzes dzinēja un elektroauto. Tas paātrinās straujāk, nekā ar benzīnu vai dīzeli darbināmie spēkrati, taču sabremzēšanās pēc “gāzes” pedāļa atlaišanas ir laidenāka, nekā elektrauto. 

Būtībā “Toyota Mirai” ir elektroauto, kura elektromotorus darbina ūdeņradis, nevis uzlādējamas baterijas. Ar pilnu ūdeņraža tvertni tas spēj nobraukt ap 650 km, turklāt tas nerada kaitīgas emisijas, tikai tīru ūdeni. Ūdeņraža tvertni var uzpildīt trīs minūšu laikā, kas ir būtiska priekšrocība, salīdzinot ar elektroauto. To uzlāde var ilgt no stundas līdz diennaktij un pat ilgāk, atkarībā no baterijas ietilpības un uzlādes iekārtas jaudas. Taču elektroauto un ūdeņraža auto ir kāda kopīga iezīme – šīs joprojām ir dārgas tehnoloģija, kas lielākajai daļai iedzīvotāju ir nesasniedzams sapnis. Piemēram, “Toyota Mirai” cena ir no 67500 eiro. Līdzīgi maksā arī luksusa klases elektroauto. Taču tehnoloģijas attīstās un kļūst aizvien pieejamākas cenas ziņā vismaz valsts, pašvaldību un privātiem uzņēmumiem, jo sevišķi ņemot vērā piedāvātās subsīdijas.

Latvijas Ūdeņraža asociācijas pārstāvis Ģirts Greiškalns uzsvēra, ka viņa vizītes mērķis nav reklamēt konkrēto automašīnu, bet pievērst uzmanību ūdeņraža tehnoloģijai. Lai kopīgi risinātu plašai sabiedrībai svarīgus jautājumus, sadarbības partneri no Latvijas Zinātņu akadēmijas un Latvijas Ūdeņraža Asociācijas izveidotā Viedās ūdeņraža enerģētikas zinātnes ekselences un inovāciju centra veic pētījumus atjaunojamo energoresursu potenciāla apgūšanā kā vienu no risinājumiem klimata neitralitātes sasniegšanai, ko Eiropas Savienība ir apņēmusies sasniegt 2050.gadā. 

Kā skaidroja Ģ. Greiškalns, ceļā uz klimata neitralitāti jau pašlaik Latvija veic vairākus soļus, kas paredz valsts sektorā kāpināt “zaļo iepirkumu” īpatsvaru, kā arī palielināt CO2 izmešu nodokli. Iekļaujot šīs izmaiņas aprēķinos, tas būtiski ietekmēs izmaksas sabiedriskā transporta jomā. Tādēļ Latvijas Ūdeņraža asociācija mudina valsts un pašvaldības institūcijas, kā arī citus iesaistītos partnerus jau laikus domāt par klimatam draudzīgu un ekonomiski pamatotu risinājumu ieviešanu. Piemēram, kā liecina aprēķini, ūdeņraža tehnoloģiju ieviešana dzelzceļa transportā ir ekonomiski izdevīga pat bez subsīdijām, salīdzinot ar dīzeļdzinējiem vai elektriskām baterijām. Līdzīgi aprēķini un pētījumi ir nepieciešami arī autobusu pārvadājumos. Tādēļ Latvijas Ūdeņraža asociācijas pārstāvis mudināja Jāni Baiku Valmieras novada pašvaldību izvērtēt iespēju iesaistīties projektā un rast iespēju sabiedriskā transporta pārvadājumos izmantot autobusus ar ūdeņraža elektriskajiem dzinējiem, tos pārbaudot arī praksē. 

Ģ. Greiškalns atturējās minēt konkrētus termiņus, kad Valmieras ielās varētu sākt kursēt ar ūdeņradi darbināti autobusi. “Trīs līdz pieci gadi būtu saprātīgs termiņš, ja vien uzņēmējiem būs interese izveidot ūdeņraža ražošanas un uzpildes infrastruktūru, kā arī būs klienti ar pietiekami lielu autoparku. Starp šiem klientiem varētu būt ne tikai pasažieru pārvadājumu uzņēmumi, bet arī atkritumu apsaimniekotāji. Piemēram, Skotijā, kas ir līdere pasaulē ūdeņraža tehnoloģiju izmantošanā, šo enerģijas veidu plaši izmanto pilsētu komunālās saimniecības transporta darbināšanai.

Runājot par iespējām izmantot ūdeņraža tehnoloģijas Valmieras novadā, J.Baiks norādīja, ka vispirms būtu jāsaprot valsts nostāja attiecībā uz šī enerģijas veida attīstību Latvijā. Pirmais priekšnoteikums ir ūdeņraža uzpildes staciju tīkla izveide visā valstī, kas nav pašvaldību kompetence. “Izvērtējot to, kāda veida transportu izmantot, visa pamatā ir ekonomiskie aprēķini. Pašlaik Valmierā pasažieru pārvadājumos tiek izmantoti hibrīdautobusi, kas šobrīd ir labākais risinājums. Taču mēs sekojam tehnoloģiju attīstībai un jau izvērtējam, kādu transportu turpmāk izmantot pilsētas un starppilsētu pārvadājumiem. Mūsu izvēli noteiks gan valsts noteiktās prasības, kas kļūst arvien stingrākas, gan ekonomiskie aprēķini, gan infrastruktūras pieejamība. Tuvākajā nākotnē esam iecerējuši iegādāties izmantošanai pilsētā arī vienu elektrisko autobusu, lai iegūtu pieredzi arī šajā jomā un saprastu, kura tehnoloģiju ir izdevīgāka tieši mūsu apstākļos.”

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Jaunatnes centrs “Vinda” (turpmāk – Vinda) aicina darbā direktora vietnieku administratīvi saimnieciskajā darbā uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • vadīt Vinda saimniecisko darbu; • plānot, vadīt un kontrolēt tehnisko darbinieku darbu, nodrošinot saimniecisko darbu izpildi; • piedalīties Vindas budžeta plānošanā, izpildes kontrolē un iepirkuma procedūras izstrādē un organizēšanā; • iegādāties nepieciešamo inventāru, instrumentus un citas materiālās vērtības, nepieciešamības gadījumos sastādīt tehnisko specifikāciju un veikt tirgus izpēti; • sekot darba aizsardzības un ugunsdrošības noteikumu ievērošanai Vindā; • nodrošināt Vindas inženiertīklu (elektrotīkla, signalizācijas, ūdensvada un kanalizācijas, apkures sistēmas) savlaicīgu tehnisko apkopi un profilaktisko apkalpošanu, uzturēšanu kārtībā un piedalīties šajā darbā; • organizēt, vadīt un piedalīties Vindas telpu remontdarbos; • veikt Vindas materiālo vērtību uzskaiti, kontroli, piedalīties inventarizācijas komisijas darbā; un Tev ir: • vēlama augstākā izglītība; • vēlama izglītības iestādes saimniecisko darbu pārzināšana un izmaksu sastādīšanas prasme remontdarbiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • B kategorijas vadītāja apliecība; • kompetences: prasme plānot un organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu; atbildības sajūta, disciplinētība, precizitāte; komunikācijas un sadarbības prasmes; psiholoģiskā noturība; prasme strādāt individuāli un komandā; • labas prasmes darbam ar datoru un citu biroja tehniku; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 999 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1052 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Iesniedzamos dokumentus ar norādi “Pieteikums Valmieras Jaunatnes centra “Vinda” vakancei - direktora vietniece/-ks administratīvi saimnieciskajā darbā” līdz 2025.gada 24.martam nosūtot uz e-pastu vinda@valmiera.edu.lv. Papildu informācija: Valmieras Jaunatnes centrs “Vinda” direktors Edijs Pētersons, tālr.nr. 67873444. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SAIMNIECĪBAS VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-03-24 Kontaktpersona: vinda@valmiera.edu.lv 67873444

Mūsu partneri