Lasīšanas laiks: 3 min
Trešdien, 10.jūnijā, Valmierā noslēdzies forums “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai”. Trīs dienu garumā ap 60 izglītības un attīstības jomas profesionāļu no izglītības iestāžu, pašvaldību, valsts pārvaldes institūcijām, nevalstisko organizāciju, akadēmiskās un zinātniskās pētniecības struktūrām no astoņām Eiropas Savienības (ES) un divām Austrumu partnerības valstīm diskutēja par globālās izglītības nozīmi mūsdienu pasaulē.
“Viss, kas mums ir apkārt, ir globāli saistīts, arī izglītība. Eiropas Komisijas projektam, kura ietvaros forums notiek, turpinoties jau trešo gadu, Izglītības attīstības centrā izstrādātas un projekta mājaslapā pieejamas attīstības izglītību atbalstošas metodikas un programmas. Tā kā Latvija pašlaik ir ES Padomes prezidējošā valsts, ar pieredzi varam dalīties globālā mērogā. Šis ir arī Eiropas gads attīstībai, par ko arī ir šis projekts,”
portālam “Valmieras Ziņas” skaidroja Iveta Vērse, Izglītības attīstības centra (IAC), kas ir projekta “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai” vadošais partneris, direktore.
Arī Madara Siliņa, Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas pārstāve norādīja:
“Ir daudz globālu risku, ko iespējams novērst ar atbilstošu izglītošanu, jo esam saistīti, neskatoties uz valstu robežām. Izglītojoties arī vairāk saprotam pasaulē notiekošo, spējam meklēt atbilstošu risinājumu.”
Dalībnieki forumā dalījās pieredzē un diskutēja par skolām kā attīstības izglītības atbalstu un to nozīmi vietējās kopienās, par izglītības lomu drošas un labklājīgas sabiedrības veidošanā, par jauniešu iespējām ilgtspējīgas attīstības veicināšanā, par metodēm globālās dimensijas iekļaušanai izglītības dienaskārtībā, tāpat arī izstrādāja idejas, kā veicināt sabiedrības informētību, iesaisti un ilgtspējīgu izaugsmi, kā veicināt globālās dimensijas iekļaušanu izglītības dienaskārtībā.
Foruma ievadlekcijās Vidzemes Augstskolas (ViA) docents Visvaldis Valtenbers un lektore Inese Ebele runāja par reģionālo attīstību un izglītības sistēmas pārmaiņām. Par ilgtspējīgu attīstību ES un pasaules kontekstā redzējumu pauda Kristīne Āboliņa, Latvijas Universitātes (LU) Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātes pētniece un docente. Savukārt par reģionālās un globālās politikas aktualitātēm globālās izglītības kontekstā runāja LU Sociālo zinātņu fakultātes profesore Žaneta Ozoliņa.
Noslēguma diskusijā dalībniekus uzrunāju dažādu iesaistīto pušu pārstāvji – skolēni, mācībspēki, augstākās izglītības iestādēs, valsts un nevalstiskajā sektorā strādājošie, daloties uzskatos, ka mūsdienu izglītībai jābūt piemērotai šī laika prasībām, metodēm jābūt motivējošām un saistošām, jāattīsta arī sociālās prasmes, jādod sasaiste ar darba tirgu, tāpat arī nepietiekami novērtēta skolotāju loma, kā arī pirmajā vietā jābūt mācību procesam, audzēknim un pedagogam, nevis sistēmai.
Foruma diskusiju rezultāti tiks apkopoti kā “Ieteikumi globālās dimensijas iekļaušanai izglītības dienaskārtībā”. Tie būs publiski pieejami un tiks izsūtīti foruma dalībniekiem un nozīmīgākajām globālās izglītības nozares organizācijām. Tāpat tie jau rudenī būs pieejami IAC mājaslapā.
Savukārt jau tagad pieejami projekta ietvaros izstrādātie materiāli, ieteikumu un ideju apkopojumi. Ir veikta izpēte par to, kā globālās izglītības jautājums risināts 13 ES valstīs, par tā izpratni Latvijā, kā arī veiktas citas aktivitātes.
“Ar dalībvalstu piemēriem un pieredzēm esam vienoti, tajā pašā laikā ir dažādas pieejas, ar kurām dalāmies. Rekomendācijas lielākoties tiks balstītas forumā apspriestajā, kā arī projekta laikā notikušajās aktivitātēs, apkopots arī partneru redzējums, pieredze. Ieteikumi būs praktiķu veidoti, ikdienā pielietojami,”
skaidroja I.Vērse.
Globālās izglītības forums ir viens no lielākajiem ilgtspējas pasākumiem IAC īstenotajā Eiropas Komisijas projektā “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai”, kas ir mērķtiecīgi virzīts globālās izglītības aktualizēšanas process pašvaldību, nacionālā un ES līmenī. Forumu “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’’ finansēja Latvijas valsts.
Portāls “Valmieras Ziņas” jau informēja, ka forums “Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’’, kura mērķis ir apspriest Eiropas nākotnes perspektīvu un jauniešu iespējas ilgtspējīgas attīstības veicināšanā, kā arī skolu kā globālās izglītības resursu centru nozīmi vietējo kopienu dzīves kvalitātes uzlabošanai, Vidzemes Augstskolā sākās pirmdien, 8.jūnijā.