Lasīšanas laiks: 2 min
Ceturtdien, 16.aprīlī, notika seminārs “Kultūras auditorija Latvijā un Vidzemē: pētījumi un prognozes”, kurā sniegts ieskats par kultūras pasākumu auditoriju Latvijā un Vidzemē, kā arī prognozētas tendences nākotnē.
Biedrība “Culturelab” laika posmā no 2007. līdz 2014.gadam veikusi pētījumi par Latvijas iedzīvotāju kultūras patēriņu un līdzdalību kultūras aktivitātēs. Savukārt Vidzemes kultūras un mākslas biedrība “Haritas”, sadarbojoties ar Latvijas Kultūras akadēmiju, pērn veikusi pētījumu par Vidzemes auditoriju.
“Tendences Latvijā un Vidzemē ir līdzīgas. Cilvēki daudz apmeklē kultūras pasākumus, bet neregulāri. Šajā pusē raksturīga bezmaksas pasākumu biežāka apmeklēšana. Populārākie ir pagastu un pilsētu svētki, kas ir pieejami ne tikai finansiālā ziņā, bet arī citu iemeslu dēļ, piemēram, tos iespējams apmeklēt visai ģimenei, arī ar maziem bērniem, aktivitātes notiek ierastās vietās,”
portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja Baiba Tjarve, kultūrpolitikas pētniece.
Profesionālās mākslas pasākumu apmeklēšana varētu būt lielāka. Pētījuma atbildes liecina, ka daudzus koncertzāļu pasākumus iedzīvotāji nav gatavi apmeklēt, lai gan ir informēti par piedāvājumu.
“Iedzīvotāji, apmeklējot pasākumu ārpus savas pilsētas vai pagasta, lielākoties dodas uz Rīgu, nevis kaimiņu pilsētu vai novadu. Kultūras darbiniekiem būtu ieteicams padomāt par šīs auditorijas piesaistīšanu.”
Otrs nozīmīgais aspekts ir veicināt kultūras pasākumu apmeklēšanas regularitāti.
“Vērtīgi būtu sasniegt to auditoriju – procentuāli lielu Latvijā un Vidzemē – kuri pasākumus apmeklē reti. Tāpat jādomā arī par senioru auditorijas piesaisti, jo nav noslēpums, ka sabiedrība arvien noveco. Šeit jāņem vērā, ka vecākajai paaudzei ir dažādi šķēršļi, kas liedz tiem iesaistīties kultūras dzīvē – zems ienākumu līmenis, trūkst kompānijas, ar ko kopā apmeklēt pasākumus un citi iemesli.”
Pozitīvs pieaugums ir muzeju, brīvdabas, kā arī bezmaksas pasākumu apmeklēšanā.
Pētniece norādīja, ka svarīgi izvēlēties arī veidus, kā sasniegt mērķauditoriju.
“Nepietiek ar vienu plakātu vai sludinājumu. Dažādām paaudzēm ir atšķirīgi informācijas iegūšanas kanāli. Iedzīvotāji ne tikai jāinformē, bet jāuztur ar tiem dialogs ilgtermiņā.”
Biedrības “Culturelab” ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu veiktais pētījums “Latvijas iedzīvotāju kultūras patēriņš un līdzdalība kultūras aktivitātēs 2007-2014: pētījumu dati un statistika”, kā arī pētījums par Vidzemi “Kultūras patēriņš Vidzemē: kultūras pieejamība un iedzīvotāju līdzdalība kultūras norisēs”, ko veica biedrība “Haritas”, sadarbojoties ar Latvijas Kultūras akadēmiju, apskatāmi biedrības “Culturelab” mājaslapā.
Diskusijā piedalījās Vidzemes kultūras organizāciju vadītāji un projektu pieteicēji, kultūras piedāvājuma veidošanā iesaistītie, kā arī kultūrpolitikas plānotāji un īstenotāji.
Semināru rīkoja Vidzemes kultūras un mākslas biedrība “Haritas” sadarbībā ar biedrību “Culturelab” un Latvijas Kultūras akadēmiju.