Lasīšanas laiks: 3 min
Uzdrīkstēties, piedalīties, iesaistīties, sadarboties – šie vārdi raksturo Valmieras 2.vidusskolas struktūrvienības vakara (maiņu) vidusskolas pirmo septembra nedēļu, kad jaunieši nevis mācās, sēžot klasē, bet piedalās adaptācijas nedēļas pasākumos.
Šogad, lai realizētu šo mērķi, skolā tika izstrādāts projekts “Mēs to varam!”, kas tika iesniegts arī Jaunatnes starptautisko programmu aģentūrā. Projekts tika apstiprināts un īstenots Izglītības un zinātnes ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmas 2015.gadam valsts budžeta finansējuma ietvaros.
Visas nedēļas garumā Valmieras vakara (maiņu) vidusskolas jauniešiem tika piedāvātas dažādas interesantas nodarbes, pamatā neformālās izglītības aktivitātes, kas ļāva ne vien savstarpēji iepazīties, saturīgi un jautri pavadīt šo laiku, bet arī apgūt jaunas prasmes un iemaņas, attīstīt komunikācijas un sadarbības prasmes, spēju formulēt savu viedokli un izvirzīt mērķus, izpaust radošumu un mērķtiecību, izkopt neatlaidību un gribasspēku, kā arī precizitāti un prasmi plānot un strādāt komandā, risinot stratēģiskus uzdevumus vai piedaloties komandu veidošanas aktivitātēs. Piemēram, jaunieši iepazinās ar armijas dzīvi, Valmieras Zemessardzes 22.kājnieku bataljonā, kur virsseržanta Viļņa Pavloviča un viņa kolēģu vadībā notika dažādas aktivitātes – šķēršļu pārgājiens, šaušana mērķī, ieroča izjaukšana uz laiku, armijas telts būvniecība, dažādas stafetes ar granātu un nažu mešanu, skriešanu, ko apgrūtināja bruņu veste, bet dienas noslēgumā – armijas virtuvē gatavota, garda zupa un kolāžas veidošana no dabas materiāliem, par kuru dalībnieki izveidoja stāstījumu.
Nākamā diena, ko jaunieši pavadīja „Ežu” šķūnī, bija piepildīta dažādām sportiskām aktivitātēm. Netrūka ne jautrības, piedaloties ledus laušanas aktivitātēs, ne prāta spēļu, ne izaicinājumu komandām, kāpjot pa klinšu sienu un īpašu trasi kokos, kā arī pildot gana jautrus un atjautīgus uzdevumus un stafetes ar bumbām, virvēm un frisbija šķīvjiem. Daudziem sevi un bailes no augstuma bija jāpārvar, jāmācās palīdzēt saviem komandas biedriem, kā arī jāmeklē pareizā pieeja uzdevumu veikšanai, kas ne vienmēr izdevās ar pirmo reizi, bet tieši tādēļ bija aizraujoši un tikai veicināja vēlmi uzvarēt. Pēc kārtīgas sportošanas visus gaidīja sātīgas pusdienas un dienas izvērtējumu jaunieši atspoguļoja plakāta veidā.
Pārbaudīt savu veiklību un atjautību, kā arī sadarbības prasmes nācās ne tikai „Ežu” šķūnī, bet arī Valmieras 2.vidusskolas rīkotajā sporta dienā skolas sporta laukumā, kur komandām vajadzēja veikt 12 dažādus jautrus un āķīgus uzdevumus. Adaptācijas nedēļas noslēgumā jaunieši visu dienu pavadīja, izgatavojot spēli “Domino” – jaunieši paši zīmēja un noformēja spēles kartītes, kā arī prezentēja paveikto. Spēle būs noderīgs metodiskais materiāls dabaszinību, matemātikas, ķīmijas un bioloģijas stundās. Turklāt spēles veidošanas process bija saistošs un veicināja radošumu, atbildību un precizitāti.
Jaunieši bija gandarīti par piepildīto nedēļu un atzina, ka tās laikā guva jaunu pieredzi un iespēju izbaudīt daudzas lietas pirmo reizi, kā arī to, ka mācību process var būt neierasts un aizraujošs. Savukārt pedagogi, paši organizējot un vadot neformālās izglītības nodarbības, atzina – lai gan šis ir netradicionāls un laikietilpīgs mācību darba veids, tomēr ļoti efektīvs, jo palielinās pašu jauniešu līdzatbildība mācību procesā.