Lasīšanas laiks: 3 min
Lai arī 1. marts ir datums, kad likums jau atļauj uzstādīt vasaras riepas, tieši aprīlis pie mums parasti ir aktīvākais riepu maiņas laiks. Daudziem autoīpašniekiem gan rodas jautājums, vai jāiegādā jauns riepu komplekts vai ir iespējams izmukt no tēriņiem un braukt ar pērno sezonu riepām. Šajā rakstā centīsimies rast atbildi uz šo jautājumu!
Kad jāmaina vasaras riepas un pēc kādām pazīmēm to noteikt?
Labas riepas pie pareiziem ekspluatācijas un uzglabāšanas apstākļiem var nokalpot daudzas sezonas, taču arī tām, kā pienam un maizei, ir savs derīguma termiņš. Protams, salīdzinot ar pārtiku, kā jau noproti, tas ir salīdzinoši daudz ilgāks, taču tāpat, kā piemēram, pienam, ir atkarīgs no uzglabāšanas apstākļiem, tostarp temperatūras un mitruma. Lai noteiktu, vai riepas ir gana labas braukšanai vai tomēr pienācis laiks tās mainīt uz jaunu komplektu, jāpievērš uzmanība šādām pazīmēm:
Protektora dziļums
Protektora dziļums ir viens no svarīgākajiem drošas riepu ekspluatācijas parametriem un indikatoriem, kas nosaka, vai riepa ir darba kārtībā. Latvijas likumdošana nosaka, ka vasaras riepu minimālais protektora dziļums, kas atļauj piedalīšanos satiksmē, ir 1,6 mm. Turklāt braucot ar seklāku protektoru, nebūtu jābaidās no policista kunga soda, bet arī saķeres zudumu un ievērojamu drošības līmeņa samazināšanos!
Nevienmērīgs riepu nodilums
Pat ja riepa ir nodilusi tikai vienā malā, bet, pieņemsim, 2/3 pārējā protektora šķiet labā stāvoklī, šādas riepas ir jāmaina pret jaunām! Arī daļējs nodilums ievērojamo pasliktina riepas veikspēju un automašīnā sēdošo drošību. Tas izskaidrojams ar to, ka riepas protektors ir īpaši veidots tā, ka abas protektora puses darboja kopā, lai efektīvi novadītu ūdeni un nodrošinātu drošu bremzēšanu. Pavisam reāls scenārijs daļēji nodilušas riepas lietošanai lietainā laikā ir pēkšņs un negaidīts saķeres zudums lielā atrumā, ko izraisījusi akvaplanēšana, un lieki piebilst, ka šādai situācijai var būt ļoti bēdīgs iznākums. Jauns riepu komplekts šo problēmu atrisinās, tomēr, lai svaigās riepas kalpotu ilgāk, ir jānovērš nevienmērīgā nodiluma cēloņi, kas visbiežāk ir:
- nepareizi noregulēta automašīnas riteņu savirze;
- nenobalansēti riteņi;
Nereti riepas nevienmērīgs nodilums parādās riepas iekšpusē, tāpēc, nepievēršot īpašu uzmanību, šo faktu var palaist garām. Viens no indikatoriem, ka riepas protektors ir nevienmērīgi nodilis, ir savādas stūres vibrācijas, braucot ar lielāku ātrumu. Tas gan nenozīmē, ka pie vainas noteikti ir riepas, tā var būt arī problēma piekarē, taču jebkurā gadījumā, konstatējos šādas vibrācijas, ir nekavējoties savs auto jāved uz servisu, lai veiktu diagnostiku un atrastu problēmu.
Riepu vecums
To, vai šo vasaru varēsi droši braukt ar pērnajām riepām vai būs jāgādā jauns komplekts, nosaka ne vien to fiziskais nolietojums, bet arī jau minētais derīguma termiņš. To var itin viegli atrast ovālas formas rāmī aiz DOT uzraksta – tas ir četrciparu skaitlis, kurā pirmie divi cipari norāda ražošanas gada nedēļu, bet pēdējie divi – ražošanas gadu. Bet cik vecas riepas ir droši lietot? Precīzu atbildi ietekmē vairāki faktori, kā piemēram, riepu uzglabāšanas apstākļi, bet speciālisti parasti apgalvo, ka absolūti maksimālais riepas mūžs ir 10 gadi, taču riepām, kuras jau pārsniedz 5 gadu atzīmi, ir jāpievērš pastiprināta uzmanība, jo to gumija jau sāk zaudēt savas īpašības.
Jaunas riepas tikai pāris klikšķu attālumā!
Ja esi nonācis pie slēdziena, ka Tava auto vasaras riepas savu mūžu jau ir nokalpojušas, laiks meklēt labāko maiņas komplektu! Ienāc un ieskaties internetveikalā ar vienu no plašākajiem vasaras riepu piedāvajumiem – www.1a.lv un izvēlies riepas ērti un par labāko cenu, atrodoties mājās, darbā vai jebkur citur, kur pieejams interneta pieslēgums!