Lasīšanas laiks: 5 min
Pavasarim tuvojoties, motociklu entuziasti sarosās. Jau tagad uz ielām var dzirdēt ne tikai mašīnu rūkoņu, bet arī motociklus un motorollerus. Arī automašīnu braucējiem jāpaliek vērīgākiem apzinoties divriteņu transportlīdzekļu esamību ielās. Par iepriekšējo moto sezonu, A kategorijas tiesībām un drošību uz ielām mums pastāstīja AMV autoskolas instruktors Jānis Auseklis.
Kā gājis iepriekšējā moto sezonā?
Gāja mums diezgan ražīgi. Pagājuša gadā AMV autoskolas Valmieras un Siguldas filiālēs instruktori un pasniedzēji ir apmācījuši vairāk kā 500 jaunos motobraucējus. Bija, protams, cilvēki, kas nepaspēja pabeigt, tomēr lielākā daļa, kas laicīgi iesāka, jo neatlika visu uz septembri, arī ir pabeiguši.
Vai motocikls paliek populārāks transportlīdzeklis?
Moto braukšanas kultūra attīstās ar vien vairāk katru gadu. Jāatsaucas uz Covid-19, jo visiem bija jāizolējas, mašīnā nevarēja braukt vairāk pa divi – tad motocikls bija ideālākais variants. Uzkāp uz sava motocikla un baudi dzīvi! Man ir vairāki pazīstami cilvēki, kas tieši tā dēļ un daudz brīvā laika dēļ ieguva motocikla vadītāja apliecību. Vienu brīdi B kategorijai vispār viss bija slēgts, pieņēma eksāmenus tikai motocikliem, līdz ar to mums darbs neapstājās.
Kā notiek motocikla vadītāja apliecības iegūšana?
Sāksim ar to, ka ir 2 kategorijas, kuras var apgūt pašmācības ceļā. AM kategorija, kuru var iegūt no 14 gadiem. A1 kategorija, kuru iegūt var no 16 gadu vecuma. Ir jānokārto teorijas eksāmens un braukšanas eksāmens – šo var izdarīt autonomi bez reģistrācijas autoskolā. AM teorijas eksāmenā ir 20 jautājumi, bet A1 kategorijai 30 jautājumi. Protams, tam tāpat ir nepieciešama medicīniskā izziņa un tā sauktās “baltās tiesības”. Var arī to visu darīt autoskolā un mācīties kopā ar lielākām kategorijām.
Tālāk seko A2 un A kategorijas, kuru iegūšana ir apmeklējot autoskolu. A2 kategorijas vadītāja apliecību var iegūt no 18 gadiem. Daudzi par šo kategoriju nemaz nezina, taču tas ir ļoti labs starpposms, lai iegūtu lielo A kategoriju ātrāk. Ja tu 18 gados esi ieguvis B kategoriju, apgūsti A2 kategorijai nepieciešamās prasmes autoskolā un nokārto eksāmenus, tad jau pēc 2 gadu stāža sasniegšanas tu vari kārtot tikai CSDD braukšanas eksāmenu. Tādējādi iegūsi lielās A kategorijas vadīšanas apliecību 4 gadus ātrāk – 20 gadu vecumā. A kategorija ir visi motocikli bez ierobežojumiem. To var iegūt divos veidos – vai nu caur iepriekš pieminēto A2 kategoriju, vai iegūstam B, sagaidām 24 gadus, klausāmies teorētiskās nodarbības, kārtojam 30 jautājumu eksāmenu, braucam 10 obligātās praktiskās nodarbības un kārtojam valsts eksāmenu braukšanā.
Kad ir vislabākais laiks motocikla vadītāja apliecības iegūšanai?
Katru gadu ļoti izteikti ir vēlme nokārtot tiesības pēc iespējas ātrāk. Jau tagad ir saraksts ar aptuveni 15 cilvēkiem, kuri grib pirmajās divās aprīļa nedēļās visu izbraukt un apgūt, lai uzreiz nokārtotu eksāmenus. Braukt varam tiklīdz nav ledus un sniegs, tikai jāatceras, ka jāatļauj asfaltam nedaudz uzsilt. Asfalta temperatūra ietekmē riepas saķeri ar to un bremzēšanas apstākļus. Tas atsaucas uz mūsu drošību. Un ne tikai… arī komfortu. Kad ir vēss, tad ir jāsaģērbjas siltāk un “satuntulējies” tu paliec stīvāks, slinkums galvu grozīt. Ja mēs runājam par komfortu, tad labāk ir, kad ārā ir silts, sauss un tīrs asfalts, spīd saulīte un nav “jātuntulējās”. Uzvelc vieglu perforētu jaciņu ar sargiem un brauc.
Kā ir ar kursantu plūsmu motocikli sezonā? Kad novērojums pieplūdums?
Parasti ir pavasara vilnis – cilvēki, kuri ir gatavi braukt jebkādos grādos, arī aukstumā, kaut uzsnieg sniegs. Viņiem vajag ātri un uz sezonas sākumu, lai var visu sezonu braukt. Un tad ir rudens vilnis. Lielākā daļa, kas veido šo vilni, ir tādi, kas mācījušies Rīgā. Viņi braukā visu vasaru un attopas, ka sezona tūlīt beigsies un Rīgā ir lielas rindas. Sezonas vidū plūsma ir vienmērīga.
Cik viegli vai grūti ir pieteikties CSDD eksāmenam sezonas laikā? Vai visiem pietiek vieta?
Pavasarī baigās rindas nav. Citreiz uz eksāmenu jāgaida dažas dienas. Toties uz vasaras vidu, kad cilvēkiem atvaļinājumi un brīvlaiki, rinda ieilgst līdz pat mēnesim. Tad tā noslogotība arī turas līdz septembrim un pat oktobrim. Principā, septembra vidū vai otrajā pusē jau ir skaidrs, ka tiesības šogad vairs nenokārtot.
Kā motociklistam nodrošināt savu redzamību, lai autobraucējs viņu pamana?
Viens stereotips, ko es ironiski uztveru, ir “uzlikt skaļāku izpūtēju un ieslēgt tālās gaismas”. Īstenība mūs neredz, lai cik skaļš izpūtējs un kādas gaismas ieslēgtas. Līdzīgi, kad strādāju policijā – lai gan ieslēgtas bākugunis, mūs pamanīja tikai tad, kad bijām jau garām. Tas nestrādā. Savukārt, ja mēs ieslēdzam tālās gaismas, automašīna, kas atrodas krustojumā, var neprecīzi novērtēt mūsu tuvošanās ātrumu lielā gaismas kūļa dēļ, tādējādi pieņemot kļūdainu lēmumu un pēdējā brīdī izbraucot priekšā.
Gaišā diennakts laikā viens no veidiem, kā mūs var labāk pamanīt, ir košākas krāsas apģērbs vai ķivere, piemēram, koši dzelteniem elementiem. Vai pats motocikls košākā krāsa, ne melns, pelēks… Tomēr katram pašam braucējam ir jāizvēlas arī atbilstošs braukšanas ātrums, sevišķi tuvojoties krustojumam.
Kādus ieteikumus jūs dotu autobraucējiem sakarā ar motociklistiem?
Vecā labā akcija – skaties divreiz! Es pat teiktu – skaties trīsreiz! Protams, motocikls ir dinamiskāks transportlīdzeklis, tas mēdz šad tad mainīt braukšanas stāvokli joslā vienā vai otrā pusē aiz automašīnas. Vienā brīdī tu paskaties spogulī un motocikla tur nav, nākamā brīdī motobraucējs ir jau iekārtojies apdzīšanai. Jābūt uzmanīgiem! Kad sniegs ir nokusis, ceļi paliek foršāki, motociklistu paliek vairāk.