Valmieras Ziņas

Toms Upners: Galvenais – sadarbības stiprināšana

Lasīšanas laiks: 7 min

Viena no svarīgākajām lietām, kas saliedē cilvēkus, ir kultūra un kopīgas tradīcijas. Tādēļ, veidojot Valmieras novadu, kultūras jomai jāpievērš tikpat liela vērība, kā citām nozarēm. Ar šādu mērķi Valmieras novada pašvaldībā izveidota Kultūras pārvalde, kuras pārraudzībā darbojas plašs novada kultūras iestāžu tīkls. Par aktuālo nozarē un izaicinājumiem “Valmieras Ziņām” pastāstīja pārvaldes vadītājs TOMS UPNERS.

Kā vērtējat pašreizējo situāciju kultūras nozarē?

Valmieras novada kultūrtelpai ir daudzveidīgas kultūras tradīcijas un vērtības, bagātīgs materiālais un nemateriālais kultūras mantojums, plašs kultūras institūciju tīkls. Ar to patiesi lepojamies, un tas lielā mērā arī bija pamats ambīcijai pieteikties konkursā “Eiropas kultūras galvaspilsēta 2027”. Jaunajā novadā mums ir dota lieliska iespēja visiem kopīgi strādāt, sadarboties un veidot sev patīkamu dzīves telpu gan novada pilsētās, gan pagastos, kur kultūras klātbūtnei ir ļoti liela nozīme. Protams, šobrīd līdz ar pandēmiju un reformas procesiem netrūkst praktisku izaicinājumu un problēmsituāciju, tomēr kopīgā darbā tās visas risinām – pakāpeniski, pa kādam lielam solim vai mazākam, bet uz priekšu.

Kāda ir Valmieras novada kultūras nozares struktūra?

Veidojot Valmieras novada kultūras nozares pārvaldības modeli, ņēmām vērā esošo kultūras institūciju tīklu, iepriekšējo pašvaldību pieredzi kultūras pārvaldības procesu un kultūras darba organizēšanā, iestrādes un tradīcijas. No struktūras viedokļa – ir izveidota Valmieras novada Kultūras pārvalde, kuras pārraudzībā ir pašvaldības dibinātās iestādes – 3 valsts akreditētie muzeji (Valmieras muzejs, Mazsalacas muzejs, Naukšēnu Cilvēkmuzejs), Valmieras bibliotēka ar 33 novada filiālbibliotēkām un 7 kultūras centri ar struktūrvienībām.

Mūsu mērķis ir veidot ciešu sadarbību kultūras iestāžu vidū, lai tās kopīgi plānotu un organizētu pasākumus un kultūras notikumus teritoriālajās apvienībās.

Pēc šāda principa jau desmit gadus darbojas Strenču kultūras centra komanda ar struktūrvienībām Sedas pilsētas kultūras namu, Plāņu tautas namu un Jērcēnu tautas namu. Vēlamies, lai līdzīgas, galvenais – sekmīgas, sadarbības izveidotos arī pārējiem kultūras centriem, jo kultūras procesi mūsdienās ir par sadarbību, iesaisti un līdzdalību. Iestrādes šajā ziņā ir arī Rūjienā, kur Rūjienas kultūras centra paspārnē darbu turpina Rūjienas izstāžu zāle, Rūjienas Tautskola, Naukšēnu kultūras nams, Ķoņu tautas nams un Lodes kultūras nams. Jāsaka gan, ka tieši šobrīd kultūras centram tiek meklēts jauns vadītājs un kultūras darba organizators, līdz ar to praktiskā darba organizēšana šobrīd ir apgrūtināta.

Arī Valmieras Kultūras centra komanda aktīvi strādā kopā ar savām struktūrvienībām – Kocēnu kultūras namu un Valmieras pagasta kultūras namu. Veiksmīgi aizvadīti jau pirmie kopīgi rīkotie pasākumi. Ar laiku būs jāvērtē, kā šajā ziņā veiksies Trikātas kultūras centram, Dikļu kultūras centram, Burtnieku kultūras centram un Mazsalacas kultūras centram, kuru paspārnē atrodas attiecīgo teritoriālo apvienību kultūras centri un tautas nami. Tomēr jāpaiet vismaz gadam, kura laikā kolēģiem pielāgoties jaunajiem apstākļiem, noteikumiem un prasībām, un tikai pēc tam varēsim skatīties, ko darīt citādāk, vai nepieciešams ko mainīt.

Jebkurā gadījumā visām iestādēm galvenais uzdevums paliek nemainīgs – rūpes par kvalitatīvu kultūras piedāvājumu attiecīgajās novada teritorijās. Tas, kas jāstiprina, ir savstarpējā sadarbība.

Kā vērtējat kultūras infrastruktūras stāvokli?

Klātienē šobrīd izdevies iepazīties ar daļu no kultūras iestādēm, jo to skaits novadā ir gana liels – vairāk nekā 70 vietas, kopā skaitot bibliotēkas, kultūras centrus, tautas namus, muzejus, brīvdabas pasākumu vietas. Visaptverošu vērtējumu tāpēc ir grūti sniegt, tomēr skaidrs – ir iestādes un vietas, kas ir ļoti labā tehniskā stāvoklī, un ir tādas, kurās nepieciešams veikt ieguldījumus. Protams, iepriekš vērtējot investīciju apjomu un atdevi ilgtermiņā.

Izceļot vien dažus piemērus, prieks par Mazsalacas kultūras centru, Strenču kultūras centru un brīvdabas estrādi, Rūjienas kultūras centru un brīvdabas estrādi, Burtnieku kultūras centru, Matīšu tautas namu, Ēveles tautas namu, Dikļu kultūras centru un Neikenkalna brīvdabas koncertzāli, savs šarms Sēļu tautas namam. Arī Vaidavas kultūras un amatniecības centrs ir skaisti izremontēts, tomēr šeit tuvākajos gados vēl jārisina ugunsdrošības sistēmas nepilnības.

Attiecīgi, protams, nepieciešami arī kapitālieguldījumi un investīcijas ēku atjaunošanas darbos. Kā piemērs uzreiz prātā nāk Sedas pilsētas kultūras nams, kas tikai daļēji atjaunots, savas nepieciešamības noteikti ir arī bibliotēkām un muzejiem.

Neapšaubāmi lielākais investīciju projekts būs Valmieras Kultūras centra pārbūve.

Tas tiek virzīts kā viens no prioritārajiem Valmieras novada pašvaldības projektiem aktuālajā Eiropas Savienības finanšu plānošanas periodā 2021.-2027.gadam. Tiek strādāts pie tā, lai būtu iespējams projekta īstenošanai piesaistīt līdzfinansējumu no ES fondiem un saņemt valsts aizņēmumu, jo tikai par pašvaldības līdzekļiem tik apjomīgu projektu nav iespējams nofinansēt. Specifisks ES fondu atbalsts kultūras nozarei nav pieejams, tāpēc jāvērtē iespējas šo projektu integrēt kādā no ES fondu prioritātēm, piemēram, klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām. Līdz ar to būs jāpārvērtē esošais būvprojekts un tā atbilstība specifiskajiem atbalsta mehānismiem. Tiešām ceram, ka būvniecības darbus izdosies uzsākt tuvāko 3 gadu laikā.

Kādas ir ieceres attiecībā uz brīvdabas estrādēm Valmieras novadā?

Ja nemaldos, novadā kopumā ir 23 labiekārtotas brīvdabas norišu vietas un estrādes. Jaunākās no tām – Strenčos un Rūjienā. Uzdevums šobrīd ir konkrētās vietas pienācīgi uzturēt, kā arī kultūras iestādēm – piedāvāt kultūras notikumus.

Skaidrs, ka ar mūsdienu iespējām kultūras pasākumus ir iespējams rīkot teju visur un tam vairs nav nepieciešamas labiekārtotas norišu vietas. Šī iemesla dēļ samazinās estrāžu noslodze, domāju tāpēc ar laiku būs jāvērtē, cik un kurās vietās tās ir nepieciešams saglabāt.

Pēdējos gados virmo arī jautājums par Valmieras pilsētas estrādi. Ko un kā darīt ar to – gan no tās fiziskās atrašanās vietas, gan labiekārtojuma viedokļa. Ir bijuši ierosinājumi atrast citu lokāciju, pārvirzīt to tālāk prom no Dīvala kapiem, veidot apjumtu brīvdabas kultūras vietu. Par pilsētas estrādi noteikti jārosina diskusija, jāveido attīstības vīzija un skiču projekts, jāmeklē labākie risinājumi, tomēr vispirms, manuprāt, prioritāri ir jāsakārto Valmieras Kultūras centra ēka.

Vasaras periods ir pasākumu laiks, un estrādēm lielākais konkurents ir neierastais un netradicionālais. Būtībā – daba ir labākais scenogrāfs. Pasākumi tiek rīkoti parkos, pie un uz ezeriem, upju krastos, pakalnos, meža vidū un citviet ar mērķi piešķirt notikumam unikalitāti un savu garšu. Arī kultūras baudītāji kļūst prasīgāki un vēlas, lai viņus pārsteidz. To arī izmantojam. Kā piemēru varu minēt koncertu ciklu “MŪDA”, kas jau otro vasaru norisinājās dažādās Valmieras vietās. Līdzīgi pasākumi, kuros mijiedarbojas māksla un daba, notiek arī citās novada vietās.

Kā šajos grūtajos laikos klājas pašdarbības kolektīviem?

Šis ir grūts un sarežģīts laiks teju ikvienam. Pandēmija ir pamatīgi ietekmējusi kultūras nozari, tajā skaitā amatiermākslas kustību. Pašdarbība jau pamatā ir par kopā būšanu, kopā nākšanu un kopīga radoša darba veikšanu, kas pēdējos divus gadus klātienē ir noticis ļoti ierobežotā apjomā. 

Šo sezonu uzsāka gandrīz visi kolektīvi, un pēc mājsēdes piespiedu pauzes esam atgriezušies pie radošā darba “zaļajā režīmā”, ievērojot dažādus drošības pasākumus.

Grūti paredzēt, kāds būs gala rezultāts pēc pandēmijas, bet jau šobrīd ir skaidrs, ka ietekme uz amatiermākslas kustību ir ļoti negatīva.

Kolektīvos dalībniekiem zūd motivācija apmeklēt mēģinājumus, jo pietrūkst ierastās koncertu dzīves un pasākumu, līdz ar to samazinās kolektīva mākslinieciskais līmenis. Daļai dalībnieku šobrīd dalība amatiermākslā ir liegta, ja nav veikta vakcinācija, daļa sev ir atraduši citus hobijus un brīvā laika nodarbošanās. Kopumā līdz ar to samazinājies kopējais dalībnieku skaits. Iespējams, ka 2023.gada Dziesmu un Deju svētki varētu būt pozitīvs stimuls, “burkāns”, lai cilvēki sarosītos. Taču ļoti iespējams, ka ne visiem kolektīviem novadā šis būs gana spēcīgs motivators, lai turpinātu darbību.

Administratīvi teritoriālās reformas pretinieki kā vienu no argumentiem minēja vietējās identitātes zaudēšanu lielajos novados. Kā plānots rūpēties, lai Valmieras novadā saglabātos un attīstītos vietējās tradīcijas?

Uzstādījums ir rūpēties par vietējo tradīciju saglabāšanu un attīstīšanu katrā novada pilsētā, ciemā, pagastā. Mēs esam par unikālā noturēšanu, veidošanu, jo tas mūs padara interesantus un pievilcīgus citu acīs.

Vietējā vēsture, sasniegumi, savs pašlepnums, pozitīva lielība, dalīšanās ar īpašo pieredzi un tā tālāk, nekur nevar pazust, kamēr vien konkrētajās vietās dzīvo un strādā cilvēki. Pavisam vienkāršs piemērs – kamēr vien Rūjienā ražos saldējumu, tas ir un būs Rūjienas saldējums.

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Brenguļu, Kauguru un Trikātas apvienības pārvalde (turpmāk – Pārvalde) aicina darbā īpašumu apsaimniekošanas speciālistu/-i uz noteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • piedalīties iepirkuma un cenu priekšizpētes procedūrās, kas skar Pašvaldības īpašumu apsaimniekošanu un būvniecību; • nodrošināt Pārvaldes funkciju izpildei nepieciešamo iepirkumu procedūru dokumentu sagatavošanu, nodrošināt un veikt attiecīgo līgumu izpildītāju darbības kontroli atbilstoši kompetencei; • koordinēt ar nekustamā īpašuma iznomāšanu un izīrēšanu saistītus jautājumus, analizēt to pilnveidošanas iespējas, sniegt atbilstošus priekšlikumus; • sagatavot īres/apsaimniekošanas līgumus un kontrolēt termiņus; • sagatavot informāciju par ūdens ieguvi, notekūdeņu daudzumu un testēšanas pārskatus; • organizēt dūmvadu un ventilācijas sistēmu tīrīšanu un deratizācijas pasākumus; ja Tev ir: • vismaz vidējā profesionālā izglītība; • ar jomu saistīto normatīvo aktu pārzināšana un izpratne to pielietošanā; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • pieredze darbā ar MS Office programmām; • kompetences: augsta atbildības sajūta un saskarsmes kultūra, precizitāte, spēja patstāvīgi organizēt darbu un pieņemt lēmumus, spēja iedziļināties un izprast dažādas problēmsituācijas, spēja argumentēt savu viedokli; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 1195 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1258 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Motivācijas vēstuli, CV, izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz e-pastu: bktapvieniba@valmierasnovads.lv, vai personīgi Brenguļu, Kauguru un Trikātas apvienības pārvaldē, adrese: “Kaimiņi”, Brenguļi, Brenguļu pagasts, Valmieras novads, ar norādi „Pieteikums Brenguļu, Kauguru un Trikātas apvienības pārvaldes īpašumu apsaimniekošanas speciālista/-es amatam”, līdz 2025.gada 18.martam. Papildu informācija, zvanot pa tālruni: 20271362 vai 25748882. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: Dzīvojamo māju/ īpašumu apsaimniekošanas SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Kaimiņi, Brenguļi, Brenguļu pag., Valmieras nov. Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-03-18 Kontaktpersona: bktapvieniba@valmierasnovads.lv 20271362

SIA „Firma Madara’89”- viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas veiksmīgi darbojas pārtikas mazumtirdzniecībā, piedāvā darbu  pārdevējam (-ai) veikalā “top!” Valmierā, Brīvības ielā 62. Galvenie darba pienākumi: • Pārtikas un nepārtikas preču tirdzniecība; • Pircēju apkalpošana pie kases; • Preču pieņemšana, pasūtīšana, uzskaite, izvietošana tirdzniecības zālē; • Preču realizācijas termiņu, marķējuma, kvalitātes, uzglabāšanas apstākļu un atbilstošas temperatūras kontrole. Prasības kandidātiem: • Vēlama pieredze pārtikas tirdzniecībā; • Precizitāte, atbildības sajūta. Piedāvājam: • Veselības apdrošināšana; • Papildus sociālās garantijas pēc nostrādāta gada; • Svētku dāvanas; • Atmaksātus papildatvaļinājumus; • Profesionālās un personīgās izaugsmes iespējas, mūsdienīgu darba vidi; • Darba alga no EUR 950- 1000 (bruto); • Darba laiks maiņās no plkst. 8.00-22.00. CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: cv@madara89.lv, ar norādi – pārdevējs Valmierā, Brīvības ielā vai pieteikties WhatsApp +371 29617749. Profesija: MAZUMTIRDZNIECĪBAS VEIKALA PĀRDEVĒJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brīvības iela 62, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Tirdzniecība / Mārketings Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-03-21 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: cv@madara89.lv

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Informācijas tehnoloģiju centra (ITC) vadītāju (uz nenoteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • veikt ITC darba plānošanu, vadību un darba koordinēšanu, nodrošināt ar ITC kompetenci saistīto iekšējo normatīvo aktu izstrādi; • izstrādāt un ieviest vienotu Valmieras novada informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) attīstības stratēģiju; • nodrošināt IKT projektu pārvaldību; • nodrošināt Pašvaldības IKT drošības pārvaldību, t.sk. kiberdrošības pasākumu ievērošanu; • nodrošināt Pašvaldībā izmantoto informācijas sistēmu pārraudzīšanu, administrēšanu un attīstību; un ja Tev ir: • otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība informācijas tehnoloģiju nozarē; • vismaz pēdējo divu gadu darba pieredze vadošā amatā (ar informācijas tehnoloģijām saistītā jomā); • izpratne par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju risinājumu darbības principiem; • izpratne par informācijas sistēmu izstrādes un ieviešanas etapiem; • pieredze IKT projektu vadībā un/vai projektu īstenošanā; • iniciatīva un vēlme ieviest jaunus un attīstīt esošus IT risinājumus; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: precizitāte un pacietība darba izpildē; labas komunikācijas un sadarbības prasmes; precizitāte un augsta atbildības sajūta; analītiska un loģiska domāšana; spēja strādāt ar lielu datu apjomu; spēja argumentēt savu viedokli; prezentācijas prasmes; spēja patstāvīgi organizēt savu darbu, noteikt mērķus, ievērot termiņus; spēja strādāt individuāli un komandā; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • B kategorijas autovadītāja apliecība;   mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 2695 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 2856 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, norādot piemērus par IKT projektos ieviestajiem IT risinājumiem (konkrēti norādot savu lomu un pienākumus tajos)), un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Informācijas tehnoloģiju centra vadītāja amatam” līdz 2025.gada 17.martam. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 64292237. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: INFORMĀCIJAS TEHNOLOĢIJU STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJS /DIREKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-03-17 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Mūsu partneri