Valmieras Ziņas

Tehnikumi nav pāraudzināšanas iestādes – kā celt profesionālās izglītības prestižu?

Lasīšanas laiks: 6 min

Pagājušajā nedēļā Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Vidzemes nodaļā norisinājās diskusija par profesionālās izglītības aktuālajiem jautājumiem. Nodaļas vadītājs Juris Sleņģis bija pulcējis Valmieras, Smiltenes, Priekuļu tehnikuma, kā arī Cēsu Tehnoloģiju un dizaina vidusskolas un Vidzemes Augstskolas vadību, lai spriestu par to, kā nodrošināt ciešāku saikni starp profesionālo izglītību un darba devējiem.

“Ir notikusi skolu rekonstrukcija un modernizācija, lai celtu izglītības kvalitāti un gatavotu speciālistus darba tirgus vajadzībām. Tiek ieguldīti struktūrfondu līdzekļi mācību programmās un pedagogu izglītošanā. Taču, pēc Ekonomikas ministrijas datiem, valstī joprojām ir liels dažādu jomu speciālistu trūkums.

Šī iemesla dēļ Ministru kabinets apstiprinājis sarakstu ar 237 profesijām, kurās prognozē būtisku darbaspēka trūkumu un kurās darbā Latvijā var tikt uzaicināti ārzemnieki. Jau pašlaik Latvijā iebrauc diezgan daudz Ukrainas, Baltkrievijas un citu valstu strādnieki. Tādēļ mums ir jācenšas saprast, cik daudz Latvijā sagatavotie speciālisti paliek valstī un arī strādā savā profesijā. Nav arī noslēpums, ka ārzemju augstskolas Latvijā vervē potenciālos studentus. Visam pa vidu ir jaunieši, kuri ir apjukuši daudzo izglītības iestāžu vidū. Nav viegli izvēlēties savu nākotnes profesiju, kas patiesi interesē. Pieļauju, ka šis ir viens no iemesliem, kādēļ arodskolu beidzēji nestrādā savā profesijā vai arī papildina bezdarbnieku rindas,” norādīja Juris Sleņģis.

Cēsu Tehnoloģiju un dizaina vidusskolas direktors Guntars Zvejnieks skaidroja, ka šogad nomainītais skolas nosaukums raksturo stratēģisko redzējumu par to, kā attīstīsies industrija. “Mūsdienu profesionālā izglītībā tiek gatavoti tehnoloģisko procesu vadītāji un programmētāji, jo roku darbu arvien vairāk aizstāj dažāda tehnika. Arvien svarīgāka kļūst arī dizaina joma. Līdz ar to skola piedāvās šos divus virzienus, kā arī starpdisciplināras programmas, kas apvieno abas jomas. Tas nozīmē, ka esošo programmu ietvaros tiks mainīta proporcija, no amatniecības virzoties tehnoloģiju virzienā. Tāpat ļoti svarīgi ir izkopt dizaina domāšanu, lai topošais profesionālis spētu strādāt radoši un piedāvāt klientiem individuālu pieeju.”

Kā vienu no galvenajām problēmām profesionālajā izglītībā G.Zvejnieks atzina audzēkņu zemo motivāciju.

Tādēļ liels izaicinājums būs pārvarēt stereotipu, ka profesionālā izglītība ir paredzēta tikai tiem, kam ir vājas sekmes pamatskolā, lai varētu piesaistīt zinošus un motivētus jauniešus. Pēc direktora novērojumiem, situācija pamazām uzlabojas, taču sabiedrības uzskatu maiņai nepieciešami vairāki gadi. Lai vairotu profesionālo skolu prestižu, ir sabiedrībā jāsludina, ka tajās netiek gatavoti melnstrādnieki, bet zinoši savas jomas profesionāļi.

Guntars Zvejnieks atzina, ka šis process nebūs ātrs un viegls, jo

skolām ir noteiktas prasības par audzēkņu skaitu grupās, tādēļ pašlaik “slūžas ir atvērtas plašāk, nekā vajadzētu”. Demogrāfiskā situācija neļauj noteikt stingrākus kritērijus uzņemšanai, kā rezultātā mācību rezultāti profesionālajās skolās ir zemāki, nekā vidusskolās un ģimnāzijās.

Arī Priekuļu tehnikuma direktors Imants Kupčs piekrita kolēģim, ka audzēkņu motivācijas trūkums ir liela problēma. Tehnikumā ir diezgan bieži gadījumi, kad jaunieši ne tikai pirmajos kursos, bet pat 4.kursā neilgi pirms absolvēšanas pamet mācības un dodas strādāt uz ārzemēm. Ik gadu tiek atskaitīti ap 11% audzēkņu.

Kā svarīgu problēmu direktors pieminēja arī pedagogu trūkumu, jo sevišķi informācijas tehnoloģiju un citu eksakto priekšmetu jomā. Šī iemesla dēļ pastāv liela konkurence starp profesionālām skolā un augstskolām pedagogu piesaistē. Tāpat problēmas rada audzēkņu trūkums, tādēļ nākas veidot apvienotās grupas. Tad apgrūtina finanšu sadalījumu starp pedagogiem. “Ir grūti paskaidrot skolotājam, kurš strādā ar 24 audzēkņiem, kāpēc viņam ir līdzvērtīgs atalgojums ar kolēģi, kam ir tikai 4 audzēkņi klasē. Taču mums nav citas iespējas, lai varētu nodrošināt uzņemšanu, jo ne vienmēr varam savākt nepieciešamo minimālo audzēkņu skaitu grupā,” norādīja I.Kupčs.

Valmieras tehnikuma direktore Vineta Melngārša piekrita Cēsu kolēģa paustajam, ka ir beidzies laiks, kad profesionālo skolu uzskatīja par pāraudzināšanas iestādi.

“Profesionālās izglītības iestādes ir saturiski mainījušās. Programmas ir kļuvušas sarežģītākas. Piemēram, “Mehatronisko sistēmu tehniķis” ar tādiem priekšmetiem kā elektrotehnika, automatizētā projektēšana un materiālzinības pilnīgi noteikti nav programma jaunietim, kurš nevar “pavilkt” vidusskolas mācību kursu.

Tādēļ ir rūpīgi jāatlasa pretendenti, kur nāk pie mums mācīties. Lai to paveiktu, no šī mācību gada uzņemšanas komisijā darbosies pedagogs – karjeras konsultants, kurš intervēs visus jauniešus, lai pārliecinātos, ka viņu izvēle nav kļūdaina,” pastāstīja direktore. Arī viņa pievērsās pedagogu jautājumam. “Mums ir nopietni jādomā, kādi pedagogi strādā ar jauniešiem, cik lielā mērā viņi māk izmantot tās tehnoloģijas, kas ir ieviestas tehnikumā. Tādēļ ik gadu esam paredzējuši īstenot profesionālās pilnveides pasākumus, gan apmeklējot kursus Latvijā un ārzemēs, gan aicinot nozares pārstāvjus uz izglītības iestādi.”

Vineta Melngārša uzsvēra, ka Valmieras tehnikumā tiek rūpīgi izvērtētas piedāvātās programmas. “Jau šajā mācību gadā netika uzņemti audzēkņi programmā “Mazumtirdzniecības komercdarbinieks”.

Mēs koncentrējamies uz profesijām ar augstu pievienoto vērtību, kurās darbinieki ir labi atalgoti.

Tādēļ no šī mācību gada mēs apmācām mašīnbūves tehniķus, bet nākamgad uzņemsim programmēšanas tehniķus. Tādējādi tiks stiprināts tehniskais virziens, kuram mēs saskatām pēctecību Vidzemes Augstskolā. Jau pašlaik kopā ar augstskolu izmantojam vienotu profesionāli tehnisko bāzi un sadarbojamies pedagogu resursu jomā.”

Smiltenes tehnikuma direktors Andris Miezītis oponēja kolēģiem, norādot, ka

profesionālo skolu uzdevums ir sagatavot ne tikai augstas klases profesionāļus, bet arī vienkāršo darbu darītājus. Piemēram, Latvijā nekur nevar apgūt kurpnieka un šuvēja profesijas, lai gan tās ir visai pieprasītas.

Viņaprāt, pamatskolām būtu jāuzņemas atbildība par vāji sagatavotajiem audzēkņiem, ar kuriem pēc tam nākas strādāt papildus gan profesionālajām skolām, gan vidusskolām. Andris Miezītis pauda atbalstu Smiltenes novada pašvaldības lēmumam reorganizēt skolas, izveidojot vienu spēcīgu vidusskolu, lai nodrošinātu augstāku izglītības kvalitāti. Lai gan tehnikumā iestājas audzēkņi, kam nav “spīdošas” sekmes, tomēr jau tagad esot vērojama tendence, ka no Smiltenes vidusskolas nāk mācīties labāk sagatavoti jaunieši.

Tehnikuma direktors pauda nožēlu, ka šogad tiks pārtraukta “Jauniešu garantijas” programma, kas liegs daudziem jauniešiem pēc vidusskolas posma iegūt profesionālo kvalifikāciju un mudinās viņus papildināt aizbraucēju rindas.

Savs skatījums viņam ir attiecībā uz programmu “Erasmus+”. Andris Miezītis uzskata, ka

mācību praksēs uz ārzemēm jauniešiem būtu jādodas maksimāli uz diviem mēnešiem. Ja audzēkņi dodas uz ilgāku periodu, pastāv liela iespējamība, ka viņi paliks tur dzīvot.

Andris Miezītis norādīja uz vairākām problēmām, ar ko saskaras tehnikumi. Lai gan valsts ar Eiropas struktūrfondu atbalstu iegulda dažādos projektos lielus līdzekļus, skolās trūkst kapacitātes un finansējuma to īstenošanai. Tāpat, neņemot vērā tehnikumu viedokli, pieaugušo tālākizglītības programmas piedāvā īsteno vasarā, kad pedagogiem ir vienīgā iespēja doties atvaļinājumā. Tādējādi tiek lobēti dažādi privātie mācību centri, kuriem nav savas materiāli tehniskās bāzes un pasniedzēju, un viņi nevar nodrošināt atbilstošu mācību kvalitāti.

“Smiltenes tehnikums pedagogu trūkumu risina, audzinot savus skolotājus. Esam jau vienus skolotāju sagatavojuši, šogad sākam audzināt vēl vienu, jo piesaistīt no ražošanas profesionāli ar pašreizējo skolotāja algu nav reāli,”

atzina A. Miezītis.

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Sociālo lietu pārvaldes struktūrvienībā “Sociālā darba nodaļa” aicina darbā sociālo mentoru (uz nenoteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • sniegt atbalstu pilngadīgām personām, no 16 gadu vecuma un pilngadību sasniegušajiem jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes beigām, mājokļa, veselības, izglītības, nodarbinātības, atkarību, un citu problēmu risināšanā; • sniegt konsultatīvu, praktisku, izglītojošu, asistējošu un emocionālu atbalstu personas dzīvesvietā un sociālajā vidē; • kā pavadošai personai sniegt atbalstu klientu nokļūšanai uz ārstniecības u.c. iestādēm; • sagatavot atskaites par darba pienākumu izpildi; un ja Tev ir: • pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība; • valsts valodas prasme augstākajā līmenī; • kompetences: empātija un prasme motivēt, laba stresa noturība, labas komunikācijas spējas, spēja strādāt komandā kā arī patstāvīgi, savas amata kompetences ietvaros, precizitāte un atbildība, laipnība un iejūtība; • B kategorijas autovadītāja tiesības; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 763 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 803 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Profesionālās darbības aprakstu (CV), motivācijas vēstuli un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv, vai personīgi Valmieras novada pašvaldības dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, LV-4201, ar norādi „Sociālā mentora amatam” līdz 2025.gada ¬¬¬¬¬14.februārim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148 vai 27891673. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: Sociālais MENTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-02-14 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Pievienojies mūsu komandai! Trikātas pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā speciālo pedagogu pirmsskolā laiku (0,235 likmes jeb 7.050 stundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adreses: “Gaismaskalns”, Trikāta, Trikātas pagasts, Valmieras novads un “Avotkalni”, Brenguļi, Brenguļu pagasts, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • veikt individuālo darbu ar izglītojamajiem; • palīdzēt, konsultēt Iestādes skolotājus darbā ar izglītojamo, kuram nepieciešams atbalsts; • īstenot pirmsskolas izglītības un pamatizglītības programmas, nodrošinot kvalitatīvu pedagoģisko procesu, ņemot vērā katra bērna individualitāti; • plānot un realizēt savu darbu sadarbībā ar kolēģiem un bērnu vecākiem; un ja Jums ir: • izglītība atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu; atbildības sajūta, disciplinētība, precizitāte; spēja analizēt un risināt konfiktsituācijas, saglabāt konfidencialitāti un toleranci; spēja cieņpilni komunicēt ar bērniem un pieaugušajiem; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, 276.13 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un darba pienākumu veikšanai atbilstošu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt līdz 2025.gada 14.februārim plkst.17.00 e-pastā: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv. Tālrunis informācijai: 20364920. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SPECIĀLAIS PEDAGOGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Gaismaskalns, Trikāta, Trikātas pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-02-14 Kontaktpersona: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv 20364920

Pievienojies mūsu komandai! Trikātas pamatskola aicina darbā interešu izglītības skolotāju (tautiskās, mūsdienu dejas) (8 kontaktstundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: “Gaismaskalns”, Trikāta, Trikātas pagasts, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • izstrādāt un īstenot interešu izglītības programmu; • attīstīt izglītojamo intelektuālās un radošās spējas, izkopt talantus, veicināt jaunu zināšanu un prasmju apguvi, karjeras izaugsmi; • veicināt un organizēt izglītojamo piedalīšanos konkursos, skatēs radošo darbu izstādēs un citos pasākumos; un Jums ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • kompetences: komunikācijas un sadarbības prasmes; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”; • personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu, 332.33 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt līdz 2025.gada 14. februārim plkst. 17.00 e-pastā: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv. Tālrunis informācijai: 20364920. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: INTEREŠU IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Gaismaskalns, Trikāta, Trikātas pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-02-14 Kontaktpersona: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv 20364920

Mūsu partneri