Valmieras Ziņas

Starptautiskajā tūristu gidu dienā iepazīst “Dzelzīša” vēsturi

Lasīšanas laiks: 3 min

Piektdien, 19.februārī, atzīmējot Starptautisko tūristu gidu dienu, Valmierā notika ekskursija “Gaujas tērauda kronis – Dzelzītis”, ko sadarbībā ar Valmieras Tūrisma informācijas centru vadīja Vidzemes Augstskolas docents, aizrautīgs ceļotājs un tūrisma lietpratējs Andris Klepers. Ekskursija sākās Jāņparkā, iepretim vēsturiskajai Jāņparka stacijas ēkai un turpinājās pa bijušo dzelzceļa līniju līdz Dzelzs tiltam pāri Gaujai.

1912.gada 6.martā atklātais tērauda konstrukcijas dzelzceļa tilts pār Gauju saglabājies kā uzskatāmākais šī laika liecinieks. Pārdzīvojot vairāk nekā simts gadus, mūsdienās jau ar citu funkciju, tilts valmieriešu vidū mīļi tiek dēvēts par “Dzelzīti”.

Andris Klepers portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja: “Starptautisko tūristu gidu dienā, popularizējot gidu profesiju, interesentus parasti iepazīstina ar netradicionāliem maršrutiem vai pastāsta par ierastām vietām neikdienišķā veidā. Lai pievērstu sabiedrības uzmanību, par šīs dienas varoni esmu izvēlējies Dzelzs tiltu, kas jau ir aizvadījis savu 100. dzimšanas dienu, bet tam joprojām nav atbilstoša statusa, kas šāda mēroga objektam piestāvētu. Esmu kopā ar Valmieras muzeja vēsturniekiem uzsācis sabiedrisko iniciatīvu, lai rosinātu Dzelzs tiltam piešķirt valsts atzītu nacionālas nozīmes kultūras mantojuma pieminekļa statusu. Šāds statuss tam jau reiz ir bijis, bet nav īsti skaidrs, kādēļ tas deviņdesmitajos gados ir zaudēts. Ar šīs ekskursijas palīdzību aicināju paskatīties uz mūsu industriālās vēstures objektiem ar lielāku cieņu. Daudzi ik dienu Dzelzs tiltu šķērso kājām vai ar velosipēdu. Tāpat šī ir populāra jauniešu tikšanās vieta. Taču daudzi neaizdomājas par tā vērtību. Tādēļ ekskursijai izvēlējos nedaudz provokatīvu nosaukumu, jo kronis nozīmē dižciltīgu vērtību, bet tērauds simbolizē industriālo mantojumu. Savulaik šis tilts bija simbols Vidzemes saimnieciskajai attīstībai. Kad būvēja šo dzelzceļa līniju, Valmiera iedzīvotāju skaita ziņā izauga divas reizes – no 4 līdz 8 tūkstošiem.”

A.Klepers norādīja, ka Valmierā un tās apkārtnē ir arī vairāki citi vēsturiskie objekti, kas ir nepelnīti aizmirsti. Pie bijušā Valmieras gaļas kombināta teritorijas atrodas vecais bānīšu depo, ko pašlaik apsaimnieko SIA “ZAAO”. Latvijā neesot daudz tik labi saglabājušos ēku, kas saistītas ar šaursliežu dzelzceļu.

Lai arī daudzi ar dzelzceļu saistīti objekti ir gājuši zudībā, tomēr pastāvošās liecības var daudz ko pastāstīt par tā vēsturi. Pielietojot mūsdienu tehnoloģijas ir iespējams ar papildinātās realitātes palīdzību skatītājam ļaut ieraudzīt, kā bānītis pienāk stacijā vai šķērso pirmo reizi dzelzceļa tiltu. Tāpat iespējams piešķirt bijušajai šaursliežu dzelzceļa līnijai jaunu funkciju, tādējādi radot interesi par tās vēsturisko vērtību. A.Klepers skaidroja, ka Eiropā tūrismā jomā ir aktuāla “zaļo ceļu” ideja, veco dzelzceļa līniju vietā ierīkojot tūrisma maršrutus. Valmieras pilsētas un Kocēnu novada pašvaldības strādā pie projekta, kurā plānots izveidot velomaršrutu no Valmierai līdz pat Dikļu pilij. Dzelzceļa stiga un uzbērumi lielākoties esot saglabājušies, tos tikai jāattīra no krūmiem. Lielākā problēma ir sagrautie tilti pāri upītēm, taču arī tos ir iespējams atjaunot.

Ekskursijā piedalījās daudzi interesenti – gan vidējās un vecākās paaudzes pārstāvji, kas paši ir braukuši ar mazbānīti un varēja dalīties atmiņās, gan arī jaunieši, kuriem Andra Klepera un citu vēstures zinātāju stāstītais bija jaunatklājums, kas piešķirs “Dzelzītim” citu vērtību.

19. un 20.gadsimta mijā strauju Vidzemes uzplaukumu plānoja līdz ar dzelzceļa tīkla paplašināšanu. Lielu saimniecisku ieguvumu saistīja ar šaursliežu dzelzceļa līniju Smiltene-Valmiera-Ainaži perspektīvā, paredzot tās plašāku sasaisti ar Vidzemes iekšzemes teritorijām. Dzelzceļa būvniecībai tika izveidota Valmieras Šaursliežu pievedceļa sabiedrība, bet sava pievadceļa finansēšanā aktīvi iesaistījās Kocēnu alus brūža īpašnieki. 1912.gadā pilnībā izbūvētajā līnijā no Smiltenes caur Valmieras staciju līdz Ainažu ostai bija jāmēro nedaudz vairāk par 100 km, ko bānītis veica 5,5 stundās. Tomēr pēc aktīvas izmantošanas 60 gadu garumā dzelzceļa līniju slēdza 20.gadsimta 70.gados, atzīstot to kā nerentablu.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicina komandai pievienoties C vai C1 transportlīdzekļu vadītājus ar iespēju iegūt D kategorijas vadītāja kvalifikāciju.  APMĀCĪBU SĀKUMS Š.G. 26. NOVEMBRĪ PRASĪBAS PRETENDENTIEM: vidējā izglītība; vismaz 24 gadi; C vai C1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība; vēlama pieredze, vadot B, C vai C1 kategorijas transportlīdzekli; labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; latviešu valodas un vēlamas svešvalodas zināšanas atbilstoši darba raksturam. APMĀCĪBU PROCESS UN FINANSIĀLĀ ATBALSTA APMĒRS: uzsākot sadarbību, tiks slēgts apmācību līgums; finansiālais atbalsts: 100% sedz uzņēmums; apmācību izmaksās tiek iekļauts: skolas eksāmens, praktiskās braukšanas nodarbības 20 h (ja ir iegūta C1 kategorija) vai 12h (ja ir iegūta C kategorija), CSDD teorijas un braukšanas eksāmens un profesionālā autovadītāju periodiskā apmācība (95 kods); apmācību izmaksu pilnīgai dzēšanai, uzņēmumā nepārtraukti jānostrādā vismaz 2 gadi. DARBA PIENĀKUMI: pasažieru pārvadāšana ar autobusu saskaņā ar grafiku; darbs ar kases aparātu; biļešu pārdošana pasažieriem; kvalitatīva pasažieru apkalpošana. UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: darbu stabilā uzņēmumā; darbavietu pēc paša izvēles: Valmieras, Valkas, Rūjienas vai Smiltenes filiāle; darba samaksu mēnesī līdz 1850 EUR (pirms nodokļu nomaksas); daļēju ceļa izdevumu apmaksu no dzīvesvietas uz darbavietu; iespēju savienot ar darbu citā uzņēmumā; veselības apdrošināšanas iespējas; pilnas sociālās garantijas; 95. koda apmācības; apmācību pirms darba pienākumu uzsākšanas; dinamisku un profesionālu darba vidi. CV iesniegt sūtot elektroniski uz norādīto e-pasta adresi: info@vtu-valmiera.lv vai SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts,Valmieras novads, Reģ.nr. 40003004220). Informācijai zvanīt uz norādīto tālr.nr.29231565. Ar pretendentiem, kurus aicināsim uz tikšanos, lai pārrunātu sadarbības iespējas, sazināsimies personīgi! Profesija: KRAVAS AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-11-22 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565 Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri