Lasīšanas laiks: 4 min
Sestdien, 22. janvārī, noslēdzoties starptautiskā informātikas un algoritmiskās domāšanas konkursa “Bebr[a]s” finālam, 11.-12. klašu grupā 3. vietu ieguva Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas skolnieks Dāvis Krasts. Konkursa otrajā – noslēdzošajā kārtā tiešsaistē piedalījās gandrīz 100 labākie 5.-12. klašu skolēni. Konkurence bija spraiga, jo konkursa 1. kārtā piedalījās vairāk nekā 17 tūkstoši skolēnu no visas Latvijas.
Izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece, atkājot fināla pasākumu, atzina, ka “Bebr[a]s” “konkurss apliecina to, ka mācīties matemātiku, informāciju un fiziku ir aizraujoši. Latvijā un pasaulē ir pieaugošs speciālistu trūkums gan IT nozarē, gan tai pietuvinātajās jomās, tāpēc ir iepriecinoši, ka tik daudzi skolēni demonstrē labas prasmes eksaktajos mācību priekšmetos un loģisko domāšanu.”
“Matemātika ir pamatu pamats un no tā, cik labi ir apgūtas zināšanas, ir atkarīga tālākā profesionālā dzīve,” teica ministre. IT uzņēmuma “Visma”, kas konkursu organizē jau piekto gadu, vadītāja Antra Zālīte uzsver, ka “ar konkursu radām interesi un nostiprinām pamatus jaunajai IT paaudzei. Informācijas tehnoloģijas nākotnē būs saistītas ar visām citām nozarēm, tehnoloģijas ies uz priekšu un to attīstībā svarīga ir cilvēka iztēles jauda. “Bebr[a]s” konkurss trenē tādu domāšanas veidu, kas nepieciešams tālākiem jauniešu sasniegumiem eksaktajās jomās.”
Jāatzīmē, ka Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas skolēni konkursā Bebr[a]s ar labiem rezultātiem piedalās jau daudzus gadus – gandrīz katru gadu šīs skolas skolēni ir iekļuvuši konkursa otrajā kārtā. Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas datorikas un programmēšanas skolotāja Inta Grabe pateicas “Visma” par izcili organizētu konkursa norisi:
“Konkurss ir ļoti aizraujošs, jo balstās uz skolēnu loģisko un algoritmisko domāšanu, ne tikai to, ko skolas solā ikdienā iespējams iemācīties. Tādējādi nereti ir pārsteigumi, kad rezultāti liek priecāties par tiem skolēniem, kuri ikdienas darbā ne vienmēr ir klases priekšgalā ar savām teorētiskajām zināšanām. Pēc savu skolēnu iepriekšējo gadu pieredzes secinu, ka bez izcilām matemātiskām un loģiskām spējām, skolēnam vēl jābūt ar praktisku lietu izpratni, jo konkursa uzdevumi ir saistīti ar ikdienā praktiski risināmām problēmām, kā arī ļoti ātri – finālā 20 minūtēs jāatrisina 10 uzdevumi!”
Raksturojot Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas skolnieku Dāvis Krastu, skolotāja Inta Grabe saka:
“Dāvis, iegūstot 3.vietu konkursa finālā starp vidusskolēniem, ir pierādījis, ka viņa mērķtiecība, neatlaidīgums un iepriekšējos skolas gados ieguldītais darbs ir devis izcilu rezultātu. Puisim ir izteikta loģiskā domāšana un labas matemātiskās zināšanas, viņš darbojas skolas robotikas pulciņā un ikdienā spēlē florbolu – ir vārtsargs. Jebkura Dāvja iepriekšējā pieredze viennozīmīgi dod priekšrocības, izvēloties pareizo taktiku uzdevumu risināšanai arī piedaloties konkursā!”
Konkursā ”Bebr[a]s” varēja piedalīties ikviens 5. – 12. klašu skolēns, kurš vēlas pārbaudīt savu prāta asumu un loģisko domāšanu matemātikā un informātikā. Konkursā piedalījās skolēni no 345 Latvijas skolām. Vairums no konkursa dalībniekiem 1. kārtā pārstāvēja tieši Latvijas reģionu skolas – 73% no visiem dalībniekiem bija no skolām ārpus Rīgas. 27% no visiem dalībniekiem bija no Rīgas reģiona skolām. Tām sekoja Vidzemes reģiona skolas – 23%, Latgales – 20%, Kurzemes – 16% un Zemgales reģiona skolas – 14%.
Druvas vidusskolas programmēšanas skolotājs Normunds Svētiņš uzskata, ka “”Bebr[a]s” uzdevumi ir labs materiāls, kas palīdz bērniem attīstīt algoritmisko domāšanu: “Izmantoju to darbā ar skolēniem, lai trenētu domāt radoši. Taču konkursā iespējams uzvarēt tiešām izcilniekiem, jo svarīgi uzdevumus risināt ātri, kas ir spēkā tikai tiem, kas ir trenējušies iepriekš. Ansis no mūsu skolas jau iepriekš ir startējis ar augstiem rezultātiem un šogad uzvarēja, jo ir ieguldījis lielu darbu. Visa pamatā ir treniņš – arī matemātikā un programmēšanā.”
11.-12. klašu grupas uzvarētājs Kalvis Lazdiņš no Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas atzīst, ka konkursā jau piedalās vairākus gadus pēc kārtas un gūtā pieredze ir palīdzējusi uzlabot rezultātus. ““Bebr[a]s” uzdevumi ir grūtāk risināmi nekā standarta matemātikas uzdevumi. Svarīga ir spēja pieņemt loģiskāko lēmumu. Turpmāk plānoju studēt mehāniskās inženierzinātnes, bet arī tur, tāpat kā IT nozarē, ir nepieciešama loģiskā domāšana.”
Konkursa fināla rezultāti:
5.-6. klašu grupā:
1.vieta: Krists Lukass Rublāns, Mežinieku pamatskola,
2.vieta: Rojs Loze, Rīgas Franču licejs,
3.vieta: Estere Nukša, Ķekavas vidusskola.
7.-8. klašu grupā:
1.vieta: Uvis Gūtmanis, Salaspils 1. vidusskola,
2.vieta: Raivis Ošis, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija,
3.vieta: Diāna Stecka, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija.
9.-10. klašu grupā:
1.vieta: Ansis Gustavs Andersons, Druvas vidusskola,
2.vieta: Adriāns Piliksers, Pirmā Programmēšanas skola,
3.vieta: Mārcis Kurpnieks, Rīgas 25. vidusskola.
11.-12. klašu grupā:
1.vieta: Kalvis Lazdiņš, Rīgas Valsts 2. ģimnāzija,
2.vieta: Milana Komisarova, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija,
3.vieta: Dāvis Krasts, Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzija.
Uzvarētāji saņēma praktiskas balvas, kas palīdzēs mācīties programmēt, iepazīt elektronikas projektu pasauli, veidot savu robotu un vienlaikus izklaidēties, apgūstot jaunas zināšanas un prasmes.
“Bebr[a]s” konkurss 2004. gadā aizsākās Lietuvā, kur tam pamatus lika Viļņas Universitātes profesore Valentīna Dagiene. Konkurss ir tradīcija, ko no Baltijas pārņēmusi visa pasaule. “Bebr[a]s” pasaulē ir ieguvis lielu popularitāti – tajā piedalās jau 52 valstis, kopā vairāk nekā 3 miljoni skolēnu. Latvijā jau piekto gadu konkursu organizē IT uzņēmumu grupa “Visma” sadarbībā ar Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta pētnieku Mārtiņu Opmani.