Lasīšanas laiks: 4 min
Sestdien, 9. februārī, jaunais satiksmes ministrs Tālis Linkaits devās savā pirmajā reģionālajā vizītē uz Valmieru, lai tiktos ar Vidzemes augstskolas studentiem un rektoru, Valmieras domes vadību, kā arī mediju pārstāvjiem.
Ministrs uz Valmieru atbrauca ar vilcienu un kājām mēroja ceļu no stacijas līdz Vidzemes Augstskolai. Pēc tikšanās ar ViA studentiem un rektoru Tālis Linkaits atbildēja uz žurnālistu jautājumiem. Ministrs uzsvēra, ka viena no viņa prioritātēm, gādājot par iedzīvotāju interesēm, ir labāka sabiedriskā transporta maršrutu tīkla veidošana, uzsvaru liekot uz vilcienu, kā šī tīkla mugurkaulu, nodrošinot arī valmieriešiem iespējas ātrāk nokļūt Cēsīs, Siguldā un Rīgā. Lai rādītu pozitīvo piemēru, vizītē uz Valmieru viņš devies tieši ar vilcienu.
Ministrs gan piebilda, ka iepriekš medijos izskanējusī informācija, ka valsts varētu pārtraukt dotēt paralēli vilcienam kursējošos autobusu maršrutus, vairāk attiecas uz Pierīgu, kur dzelzceļš var nodrošināt pietiekamu maršrutu intensitāti un atbilstošu laika grafiku. Taču arī citviet Latvijā, viņaprāt, vajadzētu attīstīt dzelzceļa satiksmi.
Tiekoties ar Valmieras pašvaldības vadību, ministrs pārrunāja iespējas rekonstruēt dzelzceļa staciju, padarot to ērtāku pasažieriem, kā tas jau ir izdarīts Siguldā un Cēsīs. Viņš uzskata, ka pašvaldībām ir jābūt aktīvākai šajā jomā. Lai veicinātu šo procesu, Tālis Linkaits ir iecerējis veidot finansējuma programmu multimodālajiem pārsēšanās punktiem. Citiem vārdiem, būs paredzēts atbalsts automašīnu un velosipēdu stāvparku izveidei pie stacijām, lai veicinātu dzelzceļa izmantošanu.
Ministrs atzina, ka viens no galvenajiem šķēršļiem, kas attur iedzīvotājus no dzelzceļa izmantošanas, ir nelielais reisu skaits un lēnā kustība. Pēc elektrovilcienu iepirkuma, nākamais uzņēmuma “Pasažieru vilciens” uzdevums būs risināt jautājumu par dīzeļvilcienu modernizēšanas un sastāvu skaita palielināšanu, lai varētu nodrošināt vairāk reisus. Savukārt pašlaik var paātrināt kustību esošajiem maršrutiem, samazinot pieturu skaitu.
Jau ir pieņemts lēmums, ka Rīgas – Valmieras līnijā vilciens nepiestās Baltezerā un Krievupē. Plānots arī turpmāk pārskatīt pieturu skaitu un palielināt ekspreša reisu daudzumu.
Ministrs arī uzskata, ka būtu jāatdzīvina dzelzceļa līnija Valmiera – Tartu. Viņaprāt, Igaunijas dzelzceļa operatora vilcieniem būtu jākursē līdz Valmierai, kur būtu pārsēšanās punkts, jo tas būtu racionālāk no resursu izmantošanas viedokļa. Lai šādu modeli varētu iedzīvināt, ministrs ir apņēmības pilns sarunām ar kaimiņvalsts valdību.
Jau trešā konkursa par jaunu elektrovilcienu iepirkumu izgāšanos ministrs raksturo skarbi:
“Savulaik par latviešiem teica, ka tā ir maza, zaglīga tautiņa Baltijas jūras krastā. Tas droši vien attiecas arī uz “Pasažieru vilciena” iepirkumiem. Šis ir vienīgais izskaidrojums, kāpēc līdz šim mēs esam vienīgā valsts postpadomju telpā, kas nav vēl nomainījusi vilcienu parku. Šobrīd izskatās, ka konkurss tuvojas laimīgam noslēgumam. Ir četri respektabli pretendenti. Tagad tā ir “Pasažieru vilciena” valdes atbildība izvēlēties pareizo piegādātāju.”
Tālis Linkaits arī neizslēdza iespēju, ka Igaunijas un Lietuvas dzelzceļa kompānijas varētu sākt darboties pasažieru pārvadājumu jomā Latvijas dzelzceļa tīklā, jo no šī gada likumdošana paredz šādu iespēju.
Runājot par dzelzceļa kravu pārvadājumiem, ministrs norādīja, ka austrumu – rietumu virzienā ir tendence kristies pārvadājumu apjomiem, savukārt ziemeļu – dienvidu virziens pagaidām ir neapgūts. Taču šajā virzienā pastāv lielas attīstības iespējas, jo Somija ir ieinteresēta kravu pārvadājumos. Tāpēc gan pasažieru, gan kravu pārvadājumu ziņā “Rail Baltica” projekts Latvijai ir ļoti svarīgs.
Raksturojot transporta nozari kopumā, Tālis Linkaits norādīja, ka daudz kas šajā nozarē, gan labais, gan sliktais, saglabājies vēl kopš PSRS laikiem. Kā negatīvo viņš minēja to, ka daudzi maršruti un braucienu laiki nav mainījušies, kaut gan cilvēku paradumi, tautsaimniecības struktūra un skolu tīkls ir piedzīvojis lielas izmaiņas. Tāpēc tuvākajos gados būtu jāpārplāno maršruti. Kā pozitīvo ministrs uzsvēra to, ka, ņemot vērā esošo ceļu tīkla un apdzīvotības blīvumu, sabiedriskais transports visā Latvijā tiek nodrošināts.
Tiekoties ar Vidzemes Augstskolas mācībspēkiem, Tālis Linkaits pārrunājis pakalpojuma “Transports pēc pieprasījuma” ieviešanas gaitu Vidzemē. Līdz šim ir veikta iedzīvotāju aptauja par viņu attieksmi pret šādu pakalpojumu. Ministrs uzskata, ka ir jāveic liels skaidrošanas darbs, lai iedzīvotāji izprastu pakalpojuma būtību un to nekautrētos izmantot. Viņaprāt, iedzīvotāji ir jāiedrošina, lai viņi pārvarētu psiholoģisko barjeru, jo daudziem vecākiem cilvēkiem ir neērti kādu apgrūtināt. Viņiem šķiet neierasti, ka pēc viņiem īpaši ierodas transports.
Komentējot ierosinājumu atjaunot autoceļu fondu, kas varētu atrisināt hronisko līdzekļu trūkumu ceļu nozarē, ministrs ir tiešs:
“Var stāstīt pasakas, kā ūdeni pārvērst par vīnu, taču Latvijā mēs neesam atraduši naftu un citus derīgos izrakteņus, budžeta iespējas ir tādas, kādas tās ir. Arī savulaik, kad autoceļu fonds pastāvēja, tas sedza tikai 40% no ceļu nozares vajadzībām. Pašlaik faktiski tiek atvēlēts pat lielāks līdzekļu apjoms. Jautājums nav par fondu, bet par atvēlēto naudu. Tā kā iepriekšējā valdība atstājusi mantojumā budžetu ar 44 miljonu iztrūkumu, šogad papildu līdzekļi ceļiem nebūs. Ir jāstrādā ar to, kas ir.”
Linkaitis izklausās pēc tiešām gudra, saprātīga cilvēka. Prieks, ka vismaz viens jaunais ministrs darbu dara ar labāko apziņu, kamēr citi dala visu un kasās. Pec 4gadiem skatisimies cik tālu viss būs.