Lasīšanas laiks: 3 min
Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) paudis konceptuālu atbalstu Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) idejai par pakalpojuma “Transports pēc pieprasījuma” realizēšanu, lai risinātu sabiedriskā transporta problēmas Vidzemē, portālu “Valmieras Ziņas” informēja VPR sabiedrisko attiecību speciāliste Anita Āboliņa.
Pēc viņas teiktā, ministrs atzinis ieceri par labu esam un noticējis idejai, ka
pakalpojums “Transports pēc pieprasījuma” varētu aizstāt dažkārt pustukšo vai pat tukšo maršruta autobusu reisus,
kā rezultātā ļautu ne vien ietaupīt, bet arī nodrošināt iedzīvotājiem ērtākus pasažieru pārvadājumus. Ministrs arī atzinis, ka, iespējams, pakalpojuma pilotprojekts varētu tiks finansēts no mērķdotācijām sabiedriskajam transportam.
Pēc A.Āboliņas teiktā, VPR pēc platības ir lielākais reģions Latvijā ar zemu iedzīvotāju blīvumu un pastāv lieli attālumi starp viensētām, kā rezultātā samazinās sabiedriskā transporta intensitāte, jo sabiedriskā transporta reisi vairs nav ekonomiski izdevīgi.
Pēdējo četru gadu laikā sabiedriskā transporta nobraukums ir samazinājies vidēji no 6,9 miljoniem uz 6,5 miljoniem kilometru.
Vietējām un reģionālajām pašpārvaldēm jārod risinājumi, lai attīstītu publiski pieejamus, alternatīvus transporta pakalpojumus, nodrošinot savu iedzīvotāju un viesu brīvu pārvietošanos.
Attīstot alternatīvus transporta pakalpojumus, ir iespēja nodrošināt pārvietošanās iespējas tiem, kuriem to līdz šim liedzis tradicionālais sabiedriskais transports, kas darbojas atbilstoši “Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumam”. Turklāt, ieviešot jaunus risinājumus, jāseko arī Eiropas Savienības aicinājumam domāt par videi draudzīgu un ilgtspējīgu pārvietošanās veidu.
Kā pastāstīja A.Āboliņa,
ideja par pakalpojumu “Transports pēc pieprasījuma” aizgūta no citu valstu labās prakses piemēriem,
kur līdzīga rakstura problēmām jau atrasts risinājums. Vietās, kur sabiedriskais transports kursē neregulāri vai nekursē vispār, iedzīvotājiem tiek dota iespēja pieteikt individuālu braucienu sev vēlamā laikā, lai nokļūtu līdz tuvākajam reģiona centram, kur atrodas galvenās pakalpojumu saņemšanas vietas, piemēram, ārsts, skola, veikals, un līdzīgi. Pieteikties braucienam iespējams zvanot uz pakalpojumu sniegšanas centru vai piesakoties elektroniski interneta vietnē, pastāstīja VPR pārstāve.
Pēc viņas teiktā, pakalpojumu sniegšanas centra darbinieks saņemtos datus apkopo un sazinās ar pakalpojuma sniedzējiem par plānotajiem maršrutiem tuvākajās dienās.
Labās prakses piemēri ārvalstīs liecina, ka brauciens iedzīvotājiem neizmaksā vairāk nekā biļetes cena ierastajā maršrutā, braucot ar autobusu,
kamēr starpība tiek atlīdzināta vai nu no pašvaldības, vai valsts budžeta.
VPR ar jauno risinājumu iepazīstinājis arī sabiedriskā transporta pārvadātājus, kuriem radusies interese par potenciālā projekta ideju. Atsaucību patlaban paudis transporta uzņēmums A/S “Cata”, taču sarunas notiekot arī ar citiem pārvadātājiem. Kā norādīja A.Āboliņa, interesi par projektu izrādījuši arī citi plānošanas reģioni Latvijā un pat Igaunijā, kas izteikuši vēlmi pārņemt pieredzi no Vidzemes plānošanas reģiona sekmīga projekta īstenošanas gadījumā.
Tajā pašā laikā,
pakalpojuma “Transports pēc pieprasījuma” ieviešana un izmēģināšana prasa lielus finanšu ieguldījumus.
Pēc VPR pārstāves teiktā, cerības tiekot liktas uz Eiropas Savienības un citu ārējo finanšu palīdzības instrumentiem, jo attālināto reģionu stiprināšana un transporta problēmu risinājumu meklēšana joprojām ir aktuāla arī starptautiskajā līmenī.
“Transports pēc pieprasījuma” darba grupā patlaban darbojas Naukšēnu, Alūksnes, Madonas un Jaunpiebalgas novada pašvaldības, kuras arī izteikušas vēlmi kļūt par projekta pilotteritorijām, izmēģinot jauno pakalpojumu. Tāpat, sadarbībā ar transporta ekspertiem, Vidzemes plānošanas reģions izstrādājis anketas gan pašvaldību pārstāvjiem, gan iedzīvotājiem, kas dzīvo potenciālajās pilotteritorijās, lai apzinātu esošās problēmas ar sabiedriskā transporta izmantošanu, kā arī, lai gūtu apstiprinājumu, ka ne tikai pašvaldību pārstāvji, bet arī paši iedzīvotāji ir gatavi iesaistīties pakalpojuma pārbaudīšanā.
A.Āboliņa arī norādīja: “Kāds būtu optimālākais risinājums Vidzemē, par to vēl tiek plaši diskutēts, taču nav šaubu, ka arī paši iedzīvotāji, to paradumi un drosme izmēģināt jauna veida pakalpojums ir viens no nosacījumiem, lai ideja par Transports pēc pieprasījuma pāraugtu veiksmīgā projektā.”
ja man I U un ir 14 vietigs businjs un 7 vietigs minivens- varetu ari ta parvadat …butu darbs!