Lasīšanas laiks: 4 min
Otrdien, 21.februārī, Valmieras pilsētas pašvaldības Satiksmes drošības komisijas sēdē tika izskatīts jautājums par mācību automašīnu braukšanas ierobežošanu pilsētā. Komisijas locekļi, uzklausot autoskolu pārstāvjus, vienbalsīgi nolēma nenoteikt ierobežojumus mācību braucieniem.
Valmieras pilsētas pašvaldības Satiksmes drošības komisijas priekšsēdētājs Valdis Stiģis informēja, ka atbilstoši “Ceļu satiksmes noteikumu” 198. pantam Valmieras pilsētas pašvaldības domei ir tiesības noteikt laikposmus un ceļus, pa kuriem laikā no plkst.7.00 līdz 10.00 un no plkst.16.00 līdz 20.00 tās administratīvajā teritorijā ir aizliegti mācību braucieni.
Valdis Stiģis skaidroja, ka CSDD Valmieras nodaļā vadītāju kvalifikācijas iegūšanas eksāmenus ierodas kārtot pretendenti no visa reģiona. Šajā teritorijā darbojas ap 20 autoskolas. Katra no tām piedāvā iespēju kursantiem veikt mācību braucienus Valmierā, kur tik kārtots eksāmens. “Šī vēlme ir saprotama, taču lielākā problēma nav, ka visi brauc uz Valmieru mācīties. Daļa kursantu vēl nav gatavi braukt pa pilsētu, jo instruktori pārāk agri laiž topošos vadītājus sarežģītajos satiksmes apstākļos. Viņiem vēl būtu sava meistarība jāizkopj poligonā un nomaļākās ielās. Taču no otras puses arī kursantam ir nepieciešams dot iespēju uzlabot savu meistarību un aprast ar sarežģītiem braukšanas apstākļiem.”
Braukšanas instruktors Ģirts Pakalns norādīja, ka šādi ierobežojumi nebūtu lietderīgi, jo radītu neērtības kursantiem. Daudzi no viņiem aizņemtības dēļ nevar apgūt auto vadīšanu darba laikā, tādēļ tiek izmantotas rīta un vakara stundas. Instruktors skaidroja, ka novērtē kursanta iemaņu līmeni un nedodas ar viņu sastrēgumstundu laikā uz pilsētas centru, ja viņš vēl nav gatavs iekļauties satiksmē. Viņaprāt, lēno satiksmi rīta un vakara stundās rada transporta infrastruktūra, gājēju plūsma, lielais skaits automašīnu, kas tobrīd pārvietojas pār tiltu, un citi faktori, nevis mācību transports, kas jāiekļaujas plūsmā. “Ja viena mācību mašīna noslāpst, kamēr to kursants iedarbina, rinda nav tālu pavirzījusies uz priekšu. Tādēļ patiesībā neviens neko nezaudē. Ja izņemtu no satiksmes tajā brīdī 10 līdz 15 mašīnas, plūsmas ātrums neuzlabotos.”
Autoskolas “S Lauris” pārstāvis Lauris Starikovs norādīja, ka Valmieras centrā drošības apsvērumu dēļ ielu infrastruktūra ir veidota tā, lai nebūtu iespēja ātruma pārsniegšana. Tādēļ satiksme ir lēnāka rīta un vakar stundās. Viņš uzskata, ka mācību transporta pārvietošanās rada pozitīvu efektu satiksmē, jo vadītājiem un gājējiem tiek rādīts pareizais piemērs, kā ir jāvada transports atbilstoši noteikumiem. Lauris Starikovs norādīja, ka dažkārt autobraucēji nepamatoti uzveļ vainu par lēno braukšanu mācību transporta vadītājiem. “Mēs braucam lēnāk, ja kāds priekšā brauc lēnāk. Taču aizmugurē braucošais to neredz un vaino mūs.” “S Lauris” pārstāvis piekrita Ģirta Pakalna teiktajam, ka ierobežojumi radītu neērtības kursantiem, jo sevišķi skolēniem, kuriem ir liela mācību slodze, gatavojoties eksāmeniem. Lauris Starikovs atzina, ka varētu sastrēgumstundu laikā pilsētas centrā neizmantot autoapmācībai kravas automašīnas, taču viņš neredz pamatu vieglā mācību transporta ierobežošanai.
Valmieras pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Baiks norādīja: “Vēlreiz atkārtošu domu, ko esmu jau paudis – Valmierā nav sastrēgumu, bet ir nelieli satiksmes sabiezējumi pirms un pēc darbalaika. Neatbalstu ierobežojumus, jo neuzskatu, ka problēmu būtu tik lielā mērā samilzusi. Mums pašiem vajadzētu mainīt savus paradumus. Ne vienmēr vajag braukt cauri centram pa Rīgas ielu. Var izmantot arī L.Paegles ielu. Tilts mums ir viens, un tur būs lēnāka satiksmes, taču tā ir normāla parādība. Salīdzinot ar Rīgu vai kādu citu lielu Eiropas pilsētu, mēs satraucamies par pilnīgi nebūtiskām lietām. Esmu piedalījies pie visu ielu rekonstrukcijas projektiem. Tos īstenojām, vadoties pēc tā, ka pilsētas centrā galvenais ir gājējs, nevis braucējs. Ja mēs samazinām ātrumu, tas rada lielāku drošību. Turklāt uz Rīgas ielas nav atļauta stāvēšana. Lai nodrošinātu veikalu pieejamību, stāvēšana atļauta šķērsielās. Lai braucēji, ieraugot meklēto veikalu, varētu ātri noreaģēt un nogriezties, bija nepieciešams samazināt kustības ātrumu.”
Arī Valsts policijas pārstāvis Vilnis Puroms atzina, ka ikdienā nav iezīmējušās problēmas ar mācību transportu pilsētā. “Katram autovadītājam ir jāiemācās braukt, un mēs visi esam šo posmu dzīvē izgājuši. Mums ir jābūt iejūtīgākiem. Tajā pašā laikā mācību auto ir kā piemērs citiem autovadītājiem. Ir tik daudz diskusijas par centra apļa un citu apļu izbraukšanu. Ceļu satiksmes noteikumi strikti nosaka kārtību, un to autovadītāji varētu mācīties, sekojot mācību auto.”
2015.gadā portāls “Valmieras Ziņas” jau aktualizēja jautājumu par mācību braucienu ierobežošanu pilsētā, taču toreiz pašvaldība uzskatīja, ka braukšanas apmācības automašīnas nerada problēmas pilsētas satiksmē, tādēļ neplānoja ieviest ierobežojumus attiecībā uz to pārvietošanos. Tā kā situācija pasliktinājās, atkal portāls atkal saņēma sūdzības no autovadītājiem par sastrēgumiem pilsētā ar aicinājumu ierobežot mācību transporta kustību sastrēgumstundās.
Ļoti labs un kompetents instruktors – https://burnickis.lv/instruktori/