Lasīšanas laiks: 2 min
Sācies ūsu audzēšanas mēnesis jeb “Movembris”, kad visā pasaulē īpaša uzmanība tiek pievērsta vīriešu veselības problēmām, to savlaicīgai diagnostikai un ārstēšanai, aģentūru BNS informēja projekta pārstāve Sabīne Zālīte.
Statistikas dati liecina, ka Latvijā vidēji ik dienas kāds vīrietis mirst ar prostatas vēzi, vēl simtos mērāmi vīriešu nāves gadījumi, kurus izraisījušas citas ielaistas, bet mūsdienās ārstējamas slimības. Tādēļ Latvijas Urologu asociācija (LUA) kopā ar sadarbības partneriem arī šogad aicina sabiedrību iesaistīties kampaņas aktivitātēs un vīriešus aicina regulāri doties pie urologa, teikts paziņojumā.
“Ūsu mēnesis nav akcija, kuras laikā uzjautrinām sevi ar dažādām ūsu bildēm un frizūrām, tieši otrādi – ūsu audzēšana šajā mēnesī parāda nopietnu un cieņpilnu vīriešu attieksmi pret savu veselību.
Ar “Ūsu mēneša” palīdzību gribam atgādināt, ka pie urologa ir jādodas vismaz vienu reizi gadā arī gadījumos, ja nav nekādu sūdzību,”
paziņojumā norāda urologs, medicīnas zinātņu doktors, asociētais profesors un LUA prezidents Egils Vjaters.
2013.gadā Latvijā ar prostatas vēzi miruši 368 vīrieši, savukārt tas diagnosticēts 910 jauniem pacientiem,
tostarp tikai 11% jeb 99 vīriešiem tas konstatēts agrīni – pirmajā stadijā, tātad ar maksimālu iespēju atveseļoties. Sēklinieku vēzis diagnosticēts 36 jauniem pacientiem, no kuriem tikai pusei vīriešu tas konstatēts pirmajā stadijā. Ar nieru vēzi miruši 105 vīrieši, ar urīnpūšļa vēzi – 164. Speciālisti atzīst, ka viens no iemesliem šādai statistikai ir vīriešu novēlota vēršanās pēc palīdzības, tādēļ ikvienam vīrietim jāatceras – uroloģiska rakstura problēmas nav normālas novecošanās simptoms vīrietim, bet gan saslimšana, kura jāārstē, sacīts paziņojumā.
Latvijā “Movembri” LUA rīko jau otro gadu. Šogad aktīva sadarbība kampaņas īstenošanā plānota ar “Dinamo Rīga”, “Veselības centrs 4” un izklaides klubu “MaiTai”. Tāpat kā citur, arī Latvijā “Movembra” sociālajā kampaņā vīrieši tiek aicināti ataudzēt ūsas, lai pievērstu uzmanību vīriešu veselības problēmām, piemēram, prostatas un sēklinieku vēzim, kā arī citām saslimstībām.
Kampaņā iecerētas vairākas aktivitātes, piemēram, sadarbība ar “Dinamo Rīga” komandu un fanu klubu, sadarbība ar televīzijas raidījumiem un ziņu portāliem, kā arī konkurss par Latvijā garākajām un kuplākajām ūsām.
“Movembra” ideja dzimusi 2003.gadā Melburnā, Austrālijā, kad divi draugi, apspriežot aktuālākās modes tendences, nolēma atsākt ūsu audzēšanas praksi un darīt to tieši novembrī. Par godu šai aktivitātei draugi mēnesi pārsauca par “Movembri” – “Mo” angļu valodā ir saīsinājums no vārda “moustache” jeb ūsas. Iedvesmojoties no drauga mātes, kura vāca ziedojumus krūts vēža ārstēšanai, viņi nolēma kampaņu veltīt vīriešu veselībai un prostatas vēzim. Tāpat tika izstrādāti noteikumi un “Movembra” vadlīnijas, kas ir spēkā joprojām.