Lasīšanas laiks: 3 min
Pirmdien, 23.martā, Valmieras Resursu centrā (Valmieras Jaunatnes centrā “Vinda”) notika praktikums romu bērniem un jauniešiem “Izglītība un brīvprātīgā darba iespējas Latvijā un pasaulē”. Ar pozitīvo stāstu par sasniegto pēc augstākās izglītības iegūšanas dalījās romu tautības jaunieši Kaspars Arhipovs un Ruslans Miķelis.
Sarunā ar portālu “Valmieras Ziņas” Ruslans norādīja, ka, tā kā ir mediators romu tautības cilvēkiem Talsu novadā, sarunas ar jauniešiem notiek regulāri.
“Diskusijās var pamanīt ieinteresētību, kas ir pozitīvi. Uzskatu, ka svarīgi dalīties ar labo pieredzi par to, kādas iespējas papildu gūtajām zināšanām sniedz izglītība. Arī pats sāku pamazām – biju brīvprātīgais, rakstīju projektus. Būt par jaunieti ir priekšrocība, ko vēlamies uzsvērt arī diskusijas apmeklētājiem.”
Tam piekrīt arī Kaspars, norādot:
“Sarunās uzsveram izglītības nozīmi personības izaugsmē, dzīves mērķu noteikšanā un sasniegšanā. Šobrīd izglītību iegūt ir daudz vieglāk, viss ir modernizēts, tāpēc svarīga katra paša motivācija. Esam šeit kā piemēri, lai jaunieši redzētu, ka izglītībai ir nozīme. Tā paver darba devēja durvis, pilnveido cilvēku.”
Arī diskusijas dalībnieki, jautāti, kas viņiem ir izglītība, atbildēja: gudrība, mācības, iespēja kļūt par veiksmīgu cilvēku, laba nākotne, darba iespējas, iekļaušanās sabiedrībā. Tomēr arī atzīstot, ka ne visiem pietiek motivācija un sapratne, kāpēc jāmācās.
“Ne visi bērni un jaunieši pamana savus talantus, ne visiem pietiek motivācijas, tāpēc liela loma ir vecākiem un ģimenei.”
norādīja R.Miķelis.
To apliecināja arī Valmieras Resursu centra romu bērniem un jauniešiem mediators Vija Korenovska:
“Es darbojos uzstājīgi, eju uz skolām, bērnudārziem, apmeklēju ģimenes, lai pārliecinātu, ka izglītība mūsdienās ir ļoti svarīga. Tas ir jāsaprot jau mazotnē, tāpēc svarīgi strādāt ar vecākiem. Liels prieks par tām romu ģimenēm Valmierā, kas to sapratušas.”
K.Arhipovs norādīja, ka mācīties nav viegli, svarīgs ne tikai ģimenes atbalsts, bet arī jaunieša ieinteresētība, draugi, citas iespējas, ko iespējams gūt, mācoties skolā:
“Man ir augstākā izglītība, bet dvīņu brālis pabeidzis piecas klases, lai gan vecāki mūs abus audzināja vienādi. Liela nozīme ir draugiem, kas var būt gan atbalsts, gan arī pamudinājums bastošanai. Skola piedāvā vēl daudz citu iespēju, kas varētu būt jauniešiem saistošas, piemēram, interesantu brīvprātīgo darbu, apmaiņas braucienus uz ārvalstīm.”
Diskusiju dalībnieki dalījās pieredzē, kopīgi noskaidrojot, kādi ir izglītības iegūšanas plusi un kādi ir iespējamie traucēkļi.
Praktikuma būtība ir stiprināt romu pašapziņu un motivēt mācīties tālāk, iegūstot profesiju, rosināt jauniešus saskatīt izglītības piedāvātās iespējas un līdzināties līderiem. Diskusijas Valmierā vadītājs Kaspars ir pedagoģijas bakalaurs un Sabiedrības integrācijas biedrības “Alternativas” izpilddirektors, filmējies dokumentālajā filmā “Par visu manu dzīvi” (2003), savukārt Ruslans ir psiholoģijas students Latvijas Universitātē ar plašu pieredzi brīvprātīgā darba veikšanā.
Aktivitāte notiek projekta „Integrācijas inkubators romu bērnu un jauniešu atbalstam (līgums Nr. 2012.EEZ/PP/2/MAC/041/011) ietvaros. Projektu finansiāli atbalsta: Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Projektu līdzfinansē: Daugavpils pilsētas pašvaldība, Jelgavas pilsētas pašvaldība, Talsu novada pašvaldība un Valmieras pilsētas pašvaldība.