Lasīšanas laiks: 3 min
“Vai darbam ir jēga?” Par šo daudzslāņaino jautājumu trešdienas, 9.decembra, pēcpusdienā Vidzemes Augstskolā, “Latvian Art Directors Club” (LADC) vieslekciju programmas ietvaros, savu interpretāciju sniedza reklāmas aģentūras “Not Perfect | Y&R Riga” izpilddirektors Rolands Puhovs.
Mūsdienās cilvēkiem, it īpaši jauniešiem, arvien vairāk rodas vēlme darbā meklēt jēgu – “kāpēc es to daru?”, “vai manis padarītais ir nozīmīgs?”. To var raksturot ar dažādu paaudžu izpratni par darba kultūru un nozīmi,
stāsta Puhovs. Piemēram, pēckara paaudzē (“Babby Boomer” generation), darba kontekstā, cilvēki vienkārši varēja strādāt (un strādāja daudz), par darba jēgu īpaši neaizdomājoties. Tomēr mūsdienu jauniešu, jeb “Y” paaudzei ir pavisam cits skats uz to, kas ir darbs. Darbs vairs nav kas tāds, ko teju mehāniski darīt katru dienu no deviņiem rītā līdz pieciem pēcpusdienā. Šodien darbs ir saaudzis ar cilvēka dzīvi un ir ikdienas lielākā sastāvdaļa, kas arī liek cilvēkiem vairāk domāt par to, cik jēgpilns tas ir.
“Darba sasniegumus mēs asociējam arī kā savus personiskos sasniegumus, darbs nepārtraukti liek pārspēt pašam sevi un dod iespēju sniegt labumu arī plašākam cilvēku lokam, ne tikai sev vai darba devējam”,
stāsta Puhovs.
Liela mēroga uzņēmumi, kā piemēram, “Google” un “Apple”, reklamējot savu iekšējo vidi un darbinieku ikdienu, ir radījuši jaunajos darba meklētājos ekspektācijas par darba vietu – spēļu laukumu, kurā pati strādāšana ir nobīdīta fonā. Kā norāda Puhovs, mūsdienās cilvēki vēlas darba vietu, kurā to atlīdzība būtu atbilstoša ieguldītajām pūlēm un netiktu “pelnīta bosiem”, tā piedāvātu elastīgu laika grafiku, iedvesmojošu vadību, kas regulāri sniegtu atgriezenisko saiti un visbeidzot – “fun fun fun” -,lai strādāt būtu interesanti un patīkami, nepiespiestā gaisotnē. Bet šādas gaidas no darba meklētāju puses var radīt lielas galvassāpēs darba devējiem.
“Galvenais, ko cilvēki meklē, ir savas pašrealizācijas iespējas – strādāt, lai piepildītu sevi”,
norāda lektors.
Radošo industriju nozarē darbs ir grūts, ar augstu stresa līmeni un mēdz kļūt par rutīnu, tāpēc uzņēmumiem nav vienkārši radīt tādu vidi, kas apmierinātu strādāt gribētāju vēlmes. Mūsdienās tik aktuālais jautājums – “vai tas, kā tu sevi realizē, ir patiešām tas, ko tu gribi darīt?” – sabiedrībā tiek plaši kultivēts arī no mediju puses. Pārpludinot publisko telpu ar stāstiem par cilvēkiem, kuri atstājuši savus vienmuļos, ikdienišķos darbus, lai, piemēram, ceļotu un tādējādi “atrastu sevi”, pārvēršot tos par veiksmes etaloniem.
Bet, tādā gadījumā, vai darbam ir jēga?
“Darbā jēga ir, tikai ir svarīgi, kā mēs uz to skatāmies”,
norāda lektors.
Puhovs auditorijai piedāvā savu “jēgas formulu”, kurā tai var pieiet no diviem skatu punktiem – sagaidīt, ka iespēju realizēties sniegs darbs un darba vieta. Vai arī, meklēt to caur sevi – saprast savus personiskos mērķus un to, kas sniegtu šo piepildījumu, tā rezultātā radot ko jaunu.
Lekciju pilnā garumā iespējams noskatīties šeit:
Šī bija noslēdzošā lekcija Latvian Art Directors Club” (LADC) vieslekciju programmas ietvaros šajā gadā. LADC iniciatīvu “Vieslekciju programma augstskolās” Latvijas augstskolās uzsāka pagājušā gada decembrī ar kluba prezidenta un reklāmas speciālista Ērika Stendzenieka vieslekciju. Programmas mērķis ir veicināt pieredzes un informācijas apmaiņu starp radošo industriju profesionāļiem un sabiedrību, kā arī iedvesmot jaunos talantus.