Lasīšanas laiks: 3 min
Lai aicinātu pilsētniekus izvēlēties videi draudzīgas alternatīvas automašīnas izmantošanai un veicinātu izpratni par auto ietekmi uz vidi, 22.septembrī Valmierā norisināsies akcija “Diena bez auto”. Portāls “Valmieras ziņas” tikās ar aktīvā dzīvesveida piekritēju, veikala “Eži” vadītāju Rolandu Melbārdi, lai aprunātos par kustību ikdienā un akciju “Diena bez auto”.
Kā un kāpēc jūs pievērsāties veselīgam, aktīvam dzīvesveidam?
Manā gadījumā tas bija ģimenes nopelns, jo man vecāki bija aktīvi.
Tas man ir ielikts vērtību sistēmā, jo tā nebija viena diena, kad es pamodos un nolēmu — tagad es pievērsīšos veselīgam dzīvesveidam.
Es nekad arī neesmu tā domājis, ka es esmu veselīga dzīvesveida piekritējs — man vienkārši patīk kustība.
Kas jūsu izpratnē ir “kustība”?
Es nodarbojos ar sevis izzināšanu, kas nozīmē – došanos uz jaunām vietām. Nav jāmeklē tālu, lai atrastu neredzētas vietas, jo tādas ir tepat — Valmierā, piemēram, iepriekš neapmeklētas sēņu vietas. Principā, cilvēkam visinteresantākais ir kāds jaunatklājums. Pārsvarā dodos ar automašīnu, bet, lai nokļūtu mežā, no tās ir jāizkāpj un jāsāk iet.
Ļoti patīk braukt ar laivām, bet ziemā – slēpot. Tas ir tas, kas mani visvairāk aizrauj.
Pārgājieni arī ir brīnišķīgi. Ļoti garos neeju – pārsvarā vienu vai divas dienas, bet reizēm kopā ar ģimeni izdodas pievarēt arī garākas distances.
Vai piekopjat arī “zaļo” dzīvesveidu?
Tas ir relatīvs jēdziens, jo ir jautājums – ja tu brauc ar automašīnu, vai tu esi zaļā dzīvesveida piekritējs? Ja pie mājas ir konteineri, kuros var šķirot atkritumus, tad es izmantoju šādu iespēju. Uz darbu eju ar kājām, tomēr, ja nepieciešams, tad gan braucu ar automašīnu. Tomēr pie mums “Ežos” ir daudz darbinieku, kas uz darbu brauc ar velosipēdu.
Kā vērtējat satiksmes organizāciju Valmierā?
Manuprāt, Valmierā vairs neko daudz nevajag uzlabot. Tiltam tagad ar divriteni var viegli tikt pāri, kas iepriekš bija galvenā problēma. Valmiera ir maza pilsēta — brauc, kur gribi. Lielāka satiksme vien ir ap pieciem, sešiem vakarā vai agri no rīta, kad nedaudz vairāk jāuzmanās. Valmierā būtu pieticis ar velo joslu, nebija obligāti jābūvē celiņi, jo cilvēki tāpat brauc tur, kur viņiem ērtāk.
Kā vērtējat akciju “Diena bez auto”?
Manuprāt, kaut vai tādā “aizdomāšanās līmenī” šo ideju ir vērts kustināt. “Eži” jau teju desmit gadus piedalās šajā akcijā, rīkojot velobraucienus Cēsīs, taču parasti tajos piedalās ne vairāk kā desmit cilvēki.
Kā ideju to ir vērts uzturēt, taču, kamēr komforts un ērtība būs pārāka par šo vienkāršo iniciatīvu, tikmēr nebūs nekādu rezultātu.
Kurš tad labprātīgi atsakās no ērtībām? Nonākam pretrunās — gribam, lai ekonomika virzās uz priekšu, attīstām ražošanu, bet tas viss ir veltīts labklājībai un labsajūtai. Taču tagad mēs gribam, lai kāds kāpj no autiņa ārā. Jāaizliedz ar mašīnu mēnesi braukt vispār, tad kādiem trim procentiem tas iepatiksies un kļūs par ieradumu.
Vai šogad plānojat piedalīties akcijā “Diena bez auto”?
Šogad mūs neviens nav uzaicinājis iesaistīties, bet mūsu birojs dosies ekskursijā bez privātā transporta. Var teikt, ka mēs piedalīsimies nepiedaloties.
Mēs strādājam tādā nozarē, kas savā ziņā ik dienu atbalsta šādu akciju un aktīvu dzīvesveidu.
Mēs nepārdodam cigaretes vai alkoholu. Mēs pārdodam velosipēdus, vedam cilvēkus pārgājienos, rīkojam pasākumus pie dabas. Vai mēs varam mainīt visu mūsu klientu attieksmi? Domājams, ka ne, bet, vismaz uz to vienu dienu, viņiem ir sanācis izrauties no ikdienas ritma. Taču, jāņem vērā arī tas, ka Latvija atrodas tādā klimatiskajā joslā, kurā agri vai vēlu pienāk īsta ziema. Te nav kā Amsterdamā, kur nekad nesnieg. Tad velosipēds ir jāliek “uz guļu” un jāpievēršas slēpošanai un citām ziemas aktivitātēm.