Lasīšanas laiks: 4 min
Rīcības dienās, kuras notika 30.oktobra līdz 5.novembrim, šogad piedalījās 161 Latvijas skola, tai skaitā arī Ekoskolas no Valmieras – Valmieras Viestura vidusskola, Valmieras 2.vidusskola, Valmieras sākumskola un Lazdiņas privātās pamatskolas “Punktiņš” struktūrvienība ZAĻĀ SKOLA. Tika īstenotas dažāda veida akcijas, lai uzrunātu un izglītotu sabiedrību, veiksmīgāko iniciatīvu autori un aktīvākie dalībnieki tikuši arī pie dažādām vērtīgām balvām.
Jau piekto gadu Latvijas skolas piedalījušās nedēļu ilgā starptautiskā kampaņā ar mērķi uzrunāt sabiedrību, vērst uzmanību nozīmīgām vides problēmām un ikvienu rosināt uz rīcību, kas var palīdzēt šīs problēmas mazināt. Šī gada Rīcības dienās pievērsās sekojošām tēmām – Klimata pārmaiņas, Dabas vērtību izzušana, Atkritumu daudzuma pieaugums un Izšķērdīgs patēriņš. Kampaņā iesaistījās 161 Latvijas skola, un kopējais dalībnieku skaits sasniedza vairāk nekā 46 000 skolēnu un 5300 pedagogu.
Rīcības dienu nedēļā tika īstenotas daudzveidīgas un vērtīgas aktivitātes, kurās tika uzrunāti skolasbiedri, skolu kolektīvi, ģimenes, vietējie iedzīvotāji un arī pašvaldības – gan ar informatīviem pasākumiem, gan ar konkrētiem un praktiskiem priekšlikumiem. Lūk, arī daži piemēri. Daudzās skolās īpaši akcentēta bija atbildīga patēriņa un iepirkšanās tēma. Tika rīkotas dažādas meistarklases, apģērbu un citu mantu apmaiņas pasākumi, publiskas akcijas un pētījumi, kurās skolēni centās noskaidrot iedzīvotāju zināšanas par pārtikas piegādes ķēdēm, to ietekmi uz vidi un par dažādiem produktu marķējumiem, kā arī tika dalīti dažādi skolēnu gatavoti informatīvi materiāli par atbildīgu pārtikas patēriņu, palmu eļļas ietekmi uz vidi u.c. informāciju. Atkritumu problēmas aktualizēšanai skolas veica atkritumu monitoringu jūrmalā, apzināja iespējas lietderīgi izmantot pārtikas pārpalikumus un otrreizēji izmantot dažādus materiālus, organizēja publiskas diskusijas, dalīja pilsētu un ciemu iedzīvotājiem pašgatavotus auduma maisiņus ar aicinājumu neradīt liekus atkritumus, kā arī rosināja pašvaldības risināt dažādus ar atkritumu apsaimniekošanu saistītus jautājumus. Citur savukārt ikviens tika aicināts samazināt negatīvo ietekmi uz vidi, izvēloties videi draudzīgākus pārvietošanās veidus. Lai to sekmētu, tika rīkotas saistošas akcijas jauniešiem, tika uzrunāti vecāki un garāmgājēji, kā arī iesniegti priekšlikumi pašvaldībām infrastruktūras uzlabošanai gājējiem.
Valmieras 2.vidusskolā bija apskatāma izstāde „Bet kas pēc mums …?” 1.novembrī 7. klase devās ekskursijā uz atkritumu poligonu “Daibe”, gūstot praktisku pieredzi un zināšanas par sabiedrības ikdienā radīto atkritumu daudzumu, to apstrādi. 12.klase, mācoties par klimata pārmaiņām, klausījās lekciju “Pamira klani – ledāju problēma”. Turpinot iesākto skolas apkārtnes apzināšanu un uzturēšanu, 3.novembrī, 7.-12.klases uzkopa skolas apkārtnē esošā strautiņa apkārtni, kā arī ieturēja pusdienas, neradot papildu pārtikas atkritumus. Arī Valmieras Viestura vidusskolā notika skolas teritorijas sakopšana un tika organizēta makulatūras nodošanas akcija, samazinot poligonā noglabājamo atkritumu daudzumu. Kopā tika savāktas un nodotas 5 tonnas makulatūras. Tika zīmētas arī pozitīvas kartītes, ko skolēni dāvināja saviem līdzcilvēkiem – vecākiem, draugu skolām Trikātā, Smiltenē un Valmierā. Kartītes tika veidotas ar mērķi atgādināt par veselīgiem ieradumiem. Valmieras sākumskola, kas iesaistījusies projektā “Ēdam atbildīgi!”, šogad īpaši domā par iespējām samazināt pārtikas atkritumu apjomus. Lazdiņas privātās pamatskolas “Punktiņš” struktūrvienība “ZAĻĀ SKOLA” aktualizēja jautājumus, kas saistīti ar videi un veselībai draudzīgu saimniekošanu. Skolā ar pieredzi dalījās arī žurnāla “Vides Vēstis” redaktore Anitra Tooma.
Starptautiskā Rīcības dienu kampaņa Ekoskolām sniedz iespēju popularizēt savu darbu, iepazīties ar citu skolu labajām praksēm un dibināt vērtīgus kontaktus. Pedagogi novērtējuši Rīcības dienu pasākumu nozīmi ilgtermiņā, atzīstot, ka tie ne tikai palīdz aktualizēt konkrētus vides jautājumus, bet arī ievērojami veicina skolēnu līdzdalību sabiedriskās dzīves norisēs kopumā. Dalībnieki arī pauduši prieku, ka publiskajās akcijās guvuši daudz pozitīvu emociju un jutuši atbalstu no apkārtējiem. Piemēram, Stacijas pamatskola priecājas “par satiktajiem cilvēkiem, kas tiešām izrādīja interesi par jauniešu aktivitāti un, slavējot mūs, arī paši solīja mainīt ieradumus”, savukārt Rīgas Ostvalda vidusskolas Ekopadome augstu novērtē to, ka Rīcības dienas jauniešiem “palīdzējis atrast jaunus draugus un domubiedrus” – jauniešus ar līdzīgām vērtībām un vēlmi iesaistīties savas apkārtējās vides uzlabošanā.
Rīcības dienās būtisks ir gan pasākumu vēstījums, gan šī vēstījuma nodošana sabiedrībai, tāpēc skolu aktivitātes tika vērtētas gan no to saturiskā, gan popularitātes aspekta. Konkursa žūrija izvērtēja aktivitāšu mērķtiecīgumu un atbilstību izvirzītajām tēmām, savukārt publiskais balsojums interneta vidē palīdzēja noteikt, kurām skolām izdevies sasniegt plašāko auditoriju. Veiksmīgāko un vērtīgāko iniciatīvu autoriem – kopā 34 skolām – tika piešķirtas vērtīgas balvas no Rīcības dienu atbalstītājiem.
vēl būtu interesanti ap skolām jebkurām zaļajos laukumos ierīkot siltumnīcas kuras paši skolnieki arī izveido, gurķiņš tomātīts, turies pie sava kaplīša un dzīvē nepazūdīsi, katram zin kāds āmurs, nagla, dēļa gals saimniecībā palicies, vecāki arī nāk strādā, nebūs jāstreso ka nav darba.