Lasīšanas laiks: 3 min
Piektā diena, kad praksē tiek veikta vakcinācija, ir Valmieras doktorāta ģimenes ārstei Gunai Poikānei. Klientu vidū ir daudzi seniori, no kuriem vairāk nekā 90 ir gatavi saņemt poti.
Ārste stāsta, kāda ir sistēma, kā saņemt informāciju par vakcinējamajiem un kā tas tiek vai netiek saskaņots ar manavakcīna.lv – sākumā ģimenes ārsta prakse paši apzvana visus seniorus un noskaidro, kurš vēlas saņemt vakcīnu.
Guna Poikāne saka: “Tāpēc, lai piedod pacienti, bet mēs nevaram cilvēku, kurš ir piereģistrējies manavakcina.lv, pieņemt pirmo, ja pieņemsim, manā praksē ir ļoti daudz senioru, un man ir pierakstīti vairāk nekā 90 seniori jau pie mums uz vakcināciju.
Klāt pie ikdienas pienākumiem tagad nākušas rūpes par pašas vakcīnas pasūtīšanu, kā arī arī jāgādā, lai to, pirmkārt, visu izpotētu un, otrkārt, lai vakcīnas turētu pareizos apstākļos.
“Vakcīnas tiek glabātas ledusskapī. “Astra Zeneca” vakcīnas tiek piegādātas aukstuma somās. Tās jāglabā ledusskapī, kurā ir jābūt 2 līdz 8 grādu temperatūrai. Šī temperatūra vairākas reizes dienā tiek pārbaudīta. Vakcīnām jāseko līdzi, vai nemainās to krāsa vai neparādās duļķis. Jau saņemot šo flakonu, tas ir jāapskata un jāapskatās, vai tas atbilst derīguma termiņiem, kas ir norādīts uz vakcīnas un pārējām lietām. Vakcīnas tiek saņemtas kopā ar injekciju adatām. Tā kā tas process ir pilnībā noformēts jau iepriekš,” skaidro Guna Poikāne.
Viens vakcīnas flakons paredzēts 10 personām. Katram flakonam ir arī izlietošanas derīguma termiņš – 48 stundas. Ārste par šo nesatraucas, bet norāda uz citu sistēmas problēmu – ārstam informācija par vakcinēto jāievada e-veselības portālā diennakts laikā, taču šobrīd portāls nestrādā. No 10 potētajiem pacientiem iesniegt informāciju var tikai par vienu.
Seniori pie ārstes ierodas ar apskaužamu regularitāti; dažiem bail, daži neziņā, kā būs, bet citi gatavi saņemt poti. Par to, kā seniori uztver vakcinēšanos, stāsta arī šīs ģimenes prakses medicīnas māsa.
Baiba Uldrase, ambulatorās aprūpes māsa, saka: “Nē, bailes nav! Tiešām arī mēs, kad uzaicinājām, ka vakcinēties pret difteriju, stingumkrampjiem, gripu, pneimovakcīnu, tie, kas tiešām par savu veselību daudz un vairāk piedomā, viņi nebaidās, un viņi uzticas mums. Uzticas tiešām! Un nāk un dara! Dotajā brīdī, kamēr es apzvanīju un uzaicināju, neviens man nepateica “nē”.”
Ārstiem arī jāskaidro par pašām vakcīnām – neizbēgams ir jautājums, kura ir labāka, kura nē.
“Bet mēs ļoti cenšamies jau iepriekš, pacientus pierakstot uz vakcināciju, brīdināt par to, kāda firma ir vakcīnai, vai cilvēks piekrīt vai cilvēks nepiekrīt. Tas, ka cilvēks nepiekrīt vakcinēties ar “Astra Zeneca” firmas vakcīnu, nenozīmē, ka viņš savu rindu pazaudē, bet, spriežot pēc alerģiskām reakcijām uz vakcināciju, es nevaru pēc kolēģu, kuri jau sākuši dažas dienas iepriekš vakcinēt, pirms manas pieredzes izteikties, ka būtu ļoti anafilaktiskas reakcijas, vai ļoti daudz blakus parādību,” skaidro Guna Poikāne.
Ģimenes ārste ReTV Ziņām saka, ka slodze ir liela, jo pēc palīdzības vēršas arī citi slimnieki; neviens nav atcēlis arī hronisko pacientu aprūpi; turpinās darbs ar Covid-19 inficētajiem un kontaktpersonu novērošanu. Par to, ka e-veselības portāla vājais darbs vēl vairāk apgrūtina ārstus, atzīst arī citi ģimenes ārsti, kas liek bieži vien ievadīt informāciju arī pēc darba dienas beigām.