Lasīšanas laiks: 4 min
Šodien, 15.oktobrī, tika prezentēti Valmieras jaunie dīzeļa – elektriskie hibrīdautobusi, kas oktobra beigās sāks kursēt pilsētas maršrutos. Hibrīdautobusu iegāde ir nozīmīgas pārmaiņas Valmieras sabiedriskā transporta sistēmā. Deviņi Gaujas zelta smilšu krāsas hibrīdautobusi ir videi draudzīgāki, daļu nepieciešamās enerģijas tie spēj saražot bremzējot.
Kā uzsvēra Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks, šis ir īpašs brīdis, jo pirmo reizi kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas Valmieras pilsētas maršrutiem ir iegādāti pilnīgi jauni autobusi. Līdz šim līdzekļu taupības nolūkos tika pirkti lietoti autobusi, taču, pateicoties Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumam, izdevies iegādāties deviņus jaunus, modernus, ar jaunākās paaudzes hibrīddzinēju aprīkotus autobusus, kas izgatavoti atbilstoši īpašajām pasūtītāja prasībām. Būtiski, ka jaunie autobusi ir daudz draudzīgāki apkārtējai videi, un tie būs ērtāki gan pasažieriem, gan vadītājiem. Mērs piebilda, ka braukšanas maksa paliks līdzšinējā.
SIA “VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš atzina, ka pēdējā laikā uzņēmuma kolektīvs jūtas nomākts, jo nav skaidrības par uzņēmuma nākotni. Taču caur neziņas miglai kā saules stariņš ir uzspīdējis šī projekta noslēgums. Sapnis par jaunajiem autobusiem īstenots trīs gadu laikā, iesaistoties daudziem cilvēkiem. Tādēļ Oskars Spurdziņš pateicās uzņēmuma īpašniekiem, septiņu pašvaldību pārstāvjiem, kas pieņēma lēmumu par šī vērienīgā 3 miljonu projekta uzsākšanu, kā arī “VTU Valmiera” un Valmieras pilsētas pašvaldības darbiniekiem, kā arī ražotājiem, kas par spīti Covid-19 pandēmijai iekļāvās termiņos un laikus piegādāja autobusus.
SIA “VTU Valmiera” vadītājs atzina, ka hibrīdautobusi ir solis nākotnē, kas ir samērīgs ar Valmieras iedzīvotāju skaitu un finansiālajām iespējām. Lēmums izvēlēties hibrīdautobusus pieņemts, izvērtējot Valmieras pilsētas maršrutu tīklu, reisu garumus, ņemot vērā arī klimatiskos apstākļus, kā arī iespējas nodrošināt nepārtrauktu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas ilgtspēju Valmierā. “Uzreiz lēkt uz ūdeņraža autobusiem būtu skaļi, bet neprātīgi, jo finanšu ziņā tas šobrīd nebūtu paceļams. Pēc gadiem, kad šie autobusi būs savu nokalpojuši, ar ūdeņradi darbināms transports būs nākamai solis, ko, droši vien, Valmiera spers.”
SIA “Solaris Bus & Coach Latvia” vadītājs Baltijas valstīs Rolands Katkevičs pastāstīja, ka SIA “VTU Valmiera” piegādātie jaunākās paaudzes hibrīdautobusi ir pagaidām vienīgie visā Baltijā. Autobusi izgatavoti atbilstoši pasūtītāja īpašajām prasībām, sākot no izmantotajiem krāsu toņiem līdz pat aprīkojumam.
Hibrīdautobusu darbina divi dzinēji – dīzeļmotors un elektromotors. Tā kā transportlīdzeklis ar hibrīdpiedziņu bremzēšanas laikā reģenerē enerģiju un veic akumulatoru uzlādi, tas ir piemērots pilsētas maršrutiem, kur bieži jāpiestāj pieturvietās un krustojumos. Uzsākot braukšanu, elektrodzinēja piedziņai tiek izmantota saražotā enerģija, kas savukārt ļauj noteiktu laiku braukt ar izslēgtu dīzeļdzinēju. Tādējādi tiek taupīta degviela, kā arī samazinājās izmešu daudzums. Pašuzlādes dīzeļa – elektriskajiem hibrīdautobusiem nav ierobežots veicamais attālums un nav nepieciešama elektroenerģijas uzlādes infrastruktūra.
Jāpiebilst, ka autobusa virsbūve izgatavota no nerūsējošā tērauda, garantējot tā ilgmūžību dažādos klimatiskajos apstākļos.
Īpaši ir padomāts par pasažieru komfortu un drošību. Šie ir zemās grīdas autobusi, kuros ērti iekāpt un pārvietoties pa salonu. Atverot vidējās durvis, var nolaist rampu, kas nodrošina iekļūšanu salonā cilvēkiem ratiņkrēslos. Viņiem ir atvēlēta īpaša vieta ar iespēju piesprādzēties ar drošības jostu. Salonā ir uzstādīta klimata kontroles sistēma un dubultie pakešu logi, lai nodrošinātu optimālu gaisa temperatūru dažādos laikapstākļos. Pie griestiem atrodas displejs, kurā redzama informācija par maršrutu un paredzamajiem ierašanās laikiem pieturās. Sēdekļu aizmugurējā daļa ir no nerūsējošā tērauda, bet priekšējā daļa no vinila, kas būtiski atvieglo kopšanu. Salonu iespējams mazgāt pat ar augstspiediena mazgātāju.
Autobusa salonā un ārpusē uzstādītas vairākas augstas izšķirtspējas videokameras, kas ļauj fiksēt notiekošo ne tikai autobusā, bet arī tā apkārtnē. Kā stāsta Rolands Katkevičs, citās pilsētās, kur piegādāti šādi aprīkoti autobusi, būtiski samazinājies vandalisma gadījumu skaits salonā. Tāpat ierakstus no autobusa video kamerām bieži pieprasa arī policija, veicot izmeklēšanu par likuma pārkāpumiem uz ielas. Autobusā tiek veikts arī audioieraksts, lai uzņēmuma vadībai būtu iespēja novērtēt autobusa vadītāja klientu apkalpošanas kultūru.
Īpaši ir padomāts arī par autobusa vadītāja komfortu, jo viņam darbavietā ir jāpavada ilgas stundas. Autobusa iekārtu vadība ir maksimāli automatizēta, lai vadītājs varētu koncentrēties saviem tiešajiem pienākumiem – autobusa vadīšanu un pasažieru apkalpošanu.
Autobusus rotā simpātisks zaļš taksītis, kas ir firmas “Solaris Bus & Coach” talismans.
Taksis pēc formas atgādina autobusu ar zemu grīdu, taču tas arī simbolizē lojalitāti pret klientiem un zemās ekspluatācijas izmaksas. Zaļā krāsa simbolizē kompānijas rūpes par vidi. Hibrīdautobusus rotājošajiem taksīšiem ir divas sirdis, jo arī autobusiem ir divas “sirdis” – divi dzinēji.
Autobusu kopējā iegādes summa ir EUR 2999700.
Autobusu iegāde tiek īstenota Kohēzijas fonda līdzfinansētā projekta “Videi draudzīga sabiedriskā transporta iegāde Valmieras pilsētai” (vienošanās Nr.4.5.1.2/17/I/006) ietvaros, kura kopējās izmaksas ir EUR 2835000, t.sk. Kohēzijas fonda finansējums EUR 1906322 apmērā.