Valmieras Ziņas

Pētījums: Vīrietis un tēvs mūsdienu ģimenēs nodrošina atbalsta funkcijas

Lasīšanas laiks: 4 min

Vīrieša un tēva loma ģimenē joprojām ir salīdzinoši vāja, un lielākoties viņš nodrošina atbalsta funkcijas, darbojoties vien kā palīgs, secināts nodibinājuma “Tēvi” pētījumā “Palīdzēt un atbalstīt: Latvijas tēvi ģimenes dzīvē”.

Pētījuma rezultāti liecina, ka gan sievietes, gan arī vīrieši vairāk vai mazāk uzskata par iespējamu, pieņemamu vai pat vēlamu to, ka vīrieši un tēvi apdarītu mājas soli, tostarp rūpētos par bērniem, tikpat lielā vai pat lielākā apjomā, kā to dara sievietes un mātes, tomēr praksē vienlīdzīgam sadalījumam tiek atrasti dažādi šķēršļi, kas galvenokārt ir finansiāli un prasmēs balstīti.

Vīriešu un tēvu arvien lielāka iesaistīšanās bērnu audzināšanas un mājas darbos veicina to, ka tie arvien vairāk uzņemas darbus, kas tradicionāli ir uzskatīti par tā dēvētajiem sieviešu darbiem, tādejādi liela daļa “sieviešu” darbu kļūst par kopējiem pienākumiem, tomēr nemainīgs darbu dalījums un apjoms paliek attiecībā uz “vīriešu” pienākumiem.

Pēdējā laikā Latvijā tēvu iesaiste bērnu audzināšanā ir būtiski pieaugusi, un daudzi pienākumi bērnu aprūpē tiek savstarpēji dalīti, tomēr pētījuma rezultāti demonstrē izteiktu tendenci Latvijā uzskatīt, ka starp māti un bērnu pastāv noteikta funkcionāla saikne, kas izriet no šo attiecību dabas. Tomēr uzskats, ka bērns ir galvenokārt mātes radīts un tēvs ir šajā procesā tikai asistents, neizriet no šādu attiecību dabiskas kārtības, bet gan ir kultūrspecifiska interpretācija par šo attiecību būtību, skaidroja sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.

Pētījumā, kura pamatā ir veiktas 15 kvalitatīvas intervijas, atklājās, ka jautājumā par ģimenes pieaugumu tēvi nereti izrādījuši lielāku entuziasmu nekā mātes, bet, iestājoties grūtniecībai, vīrietis un tēvs nonāk atbalstītāja lomā, kā tas turpinās visu atlikušo laiku. Kad bērns ir piedzimis, vīrieša kā atbalsta lomas pildītāja loma turpinās. Šajā posmā sievietes samērā izteikti cenšas nosargāt savu vadošo lomu, īpaši attiecībā uz maziem bērniem.

Dažādu iemeslu dēļ sievietes un mātes ne vienmēr līdz galam uzticas vīriešu un tēvu spējām audzināt bērnus, vienlaikus arī paši vīrieši nereti nav pārliecināti par savu kompetenci. “Šādi uzskati vēl vairāk nostiprina viedokli, ka vīrieša uzdevums ir palīdzēt sievietei, atbalstīt viņu,” akcentēja Sedlenieks.

Tāpat pētījums atklāja, ka laiks, ko pavada bērni kopā ar tēviem, atšķiras no laika, ko bērni pavada kopā ar mammām. Tēvi ar bērniem vairāk rotaļājas un izklaidējas. Pētījumā iesaistītie tēvi pauduši vēlmi biežāk pavadīt laiku kopā ar bērniem, bet dažādu iemeslu dēļ šo vēlmi nevar piepildīt. Viņi nereti apzinās to kā problēmu un pauž savu vainas sajūtu attiecībā pret bērnu, tomēr ne vienmēr spēj to atrisināt, un tas notiek ne tikai tāpēc, ka nespēj sabalansēt ar darbu, bet arī tādēļ, ka vienkārši nezina, kā kvalitatīvi pavadīt laiku ar bērnu.

Latvijā spēkā esošais tiesiskais regulējums kopumā vīrietim nodrošina līdzvērtīgas tiesības, pienākumus un atbildību attiecībā uz bērnu aprūpi, tomēr dažādos aspektos joprojām pastāv tendence lielāku atbalstu nodrošināt sievietēm kā primārajām aprūpes sniedzējām un par bērnu atbildīgajām personām.

Pētījums parāda, ka tēvu iesaiste bērnu audzināšanā nenoliedzami pieaug – papildus finansiālam nodrošinājumam tēvi arvien vairāk iesaistās arī citos ar bērna un ģimeni kopumā saistītos jautājumos. Tomēr pilnvērtīgu un sievietei, mātei līdzvērtīgu iesaisti joprojām kavē vairāki faktori, būtiskākais no tiem ir, ka bērna audzināšana un aprūpe joprojām tiek uzskatīta kā sieviešu atbildības un kompetences joma, īpaši izteikti tas ir bērna pirmajos dzīves gados, tomēr, kā uzrāda pētījuma rezultāti, tas ir novērojams arī citās ar bērnu saistītās jomās.

Joprojām iztrūkst pasākumu, kas tieši būtu vērsti uz atbalsta sniegšanu tēvu kvalitatīvai un pilnvērtīgai līdzdalībai bērna audzināšanā.

Sociālantropologs minēja, ka sabiedrības pieprasījuma līmenī vēlme mainīt pašreizējo lomu sadalījumu nav liela. Visi pētījumā aptaujātie Latvijas iedzīvotāji uzskatīja, ka tāds uzdevumu un pienākumu sadalījums, kāds ir pašlaik, ir pieņemams un pat vēlams.

Pašreizējo situāciju galvenokārt nosaka pastāvošā kognitīvā shēma, kurā sieviete ir noklusējuma aktors, bet vīrietis ir palīgs un samērā mainīgs elements, sacīja Sedlenieks. Lai kaut ko mainītu un lai vīrietis nebūtu tikai atbalsta funkciju nodrošinātājs, šobrīd pastāvošā kognitīvā shēma ir jāmaina.

Resursu centra sievietēm “Marta” valdes locekle Iluta Lāce piebilda, ka, lai mainītu tēva un vīrieša lomu ģimenē, sabiedrībai kopumā jādomā nevis par vīrieša vai tēva iesaistīšanos, bet gan par to, kā veidot partnerību ģimenes dzīvē ar sievieti.

Arī nodibinājuma “Tēvi” pārstāvji minēja, ka pētījums sniedzis apziņu, ka nākotnē jādomā un jārunā nevis par tēvu lielāku iesaisti bērnu audzināšanā, bet gan par to, ka tēvs ir jāpadara par līdzvērtīgu partneri.

Sedlenieks iesaka īstenot pasākumus, kas mazinātu uzskatu, ka ģimene un bērni pēc noklusējuma ir sieviešu joma. Šajā jomā nepieciešams izstrādāt programmas, kuru uzdevums būtu mainīt pašreizējo kognitīvo shēmu to jomu speciālistiem, kas nodarbojas ar ģimenes jautājumiem, piemēram, ārstiem un skolotājiem.

Ģimenes automātisku asociēšanu ar sievietēm, mātēm lielā mērā veicina tas, ka attiecīgo jomu, piemēram, dzemdību speciālistu, ārstu, skolotāju, bāriņtiesu darbinieku vidū gandrīz pilnībā dominē sievietes. Tāpēc būtu jāapsver iespēja šeit veicināt lielāku dzimšu līdzsvaru.

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Trikātas pamatskola aicina darbā sētnieku/-ci (1 likme jeb 40 stundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • veikt fiziski intensīvu darbu; • nodrošināt Trikātas pamatskolas teritorijas kārtību – gājēju celiņiem, piebraucamām vietām, parku celiņiem, tīrot sniegu, pļaujot zālienu, savācot atkritumus un lapas; • veikt palīgdarbus gan iekštelpās, gan āra darbos; ja Tev ir: • pamatizglītība un pamatiemaņas vai vidējā profesionālā izglītība; • labas latviešu valodas zināšanas; • fiziskā izturība un gatavība veikt fizisku darbu neatkarīgi no laika apstākļiem; • kompetences: pozitīva, atbildīga attieksme pret darbu; prasmes noteikt prioritātes un plānot ikdienas darbu atbilstoši savai kompetencei, uzticētos darba pienākumus veikt kvalitatīvi; spēja strādāt ātri un rūpīgi; mēs piedāvājam: • pamatalgu 740 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt līdz 2025. gada 27. janvārim e-pastā: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv, tālrunis informācijai 20364920. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SĒTNIEKS Darba vietas adrese: LATVIJA, Gaismaskalns, Trikāta, Trikātas pag., Valmieras nov. Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-01-27 Kontaktpersona: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv 20364920

Pievienojies mūsu komandai! Trikātas pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā speciālo pedagogu pirmsskolā (0,235 likmes jeb 7.048 stundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adreses: “Gaismaskalns”, Trikāta un “Avotkalni”, Brenguļi, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • veikt individuālo darbu ar izglītojamajiem; • palīdzēt, konsultēt Iestādes skolotājus darbā ar izglītojamajiem, kuriem nepieciešams atbalsts; • īstenot pirmsskolas izglītības un pamatizglītības programmas, nodrošinot kvalitatīvu pedagoģisko procesu, ņemot vērā katra bērna individualitāti; • plānot un realizēt savu darbu sadarbībā ar kolēģiem un bērnu vecākiem; un ja Jums ir: • izglītība atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu; atbildības sajūta, disciplinētība, precizitāte; spēja analizēt un risināt konfiktsituācijas, saglabāt konfidencialitāti un toleranci; spēja cieņpilni komunicēt ar bērniem un pieaugušajiem; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, 269.00 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un darba pienākumu veikšanai atbilstošu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt līdz 2025.gada 27.janvārim plkst. 17.00 e-pastā: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv, tālrunis informācijai 20364920. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SPECIĀLAIS PEDAGOGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Gaismaskalns, Trikāta, Trikātas pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-01-27 Kontaktpersona: trikatas.pamatskola@valmiera.edu.lv 20364920

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras sākumskola aicina darbā vispārējās pamatizglītības skolotāju uz nenoteiktu laiku (no 2025.gada 1.septembra). Ja Jūs vēlaties: • plānot un nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši izglītības Iestādes mērķim un uzdevumiem; • plānot un realizēt mācību un audzināšanas darbu, kas ietver mācību priekšmeta metodikas pārzināšanu; un ja Tev ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • kompetences: psiholoģiskā noturība un augsta emocionālā inteliģence; precizitāte un atbildīga attieksme pret darbu; prasmes strādāt komandā;  mēs piedāvājam: • atalgojumu 1374.00 EUR pirms nodokļu nomaksas par 1 (vienu) likmi; • iespējas piedalīties Iestādes izaugsmes veicināšanā un profesionālās pilnveidošanās iespējas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. CV, pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: vs@valmiera.edu.lv ar norādi „Vispārējās pamatizglītības skolotājs/-a” līdz 2025.gada 31.janvārim plkst.16.00. Tālrunis papildu informācijai: 64224737. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VISPĀRĒJĀS PAMATIZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Pāvila Rozīša iela 40, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-01-31 Kontaktpersona: vs@valmiera.edu.lv 64224737

Mūsu partneri