Lasīšanas laiks: 2 min
Latvijā 50% iedzīvotāju rūpīgi seko līdzi visiem saviem tēriņiem, kas ir par 14 procentpunktiem mazāk nekā pirms trim gadiem, liecina jaunākais “Baltic International Bank Latvijas barometra” pētījums.
Vienlaikus 35% (2013.gadā – 27%) respondentu aptaujā atzīmēja, ka plāno tikai lielākus izdevumus, bet neseko līdzi sīkākiem tēriņiem, savukārt 13% (2013.gadā – 6%) atzina, ka izdevumiem īpaši līdzi neseko.
Pētījumā 53% Latvijas iedzīvotāju arī norādījuši, ka vairāk naudas, nekā plānojuši, mēdz iztērēt pārtikai, 26% minējuši, ka mēdz pārtērēt naudu apģērbiem, apaviem, aksesuāriem, 17% – dāvanām, bet 16% – kārumiem.
Lūgti norādīt, kas tiek darīts, lai ietaupītu naudu, visbiežāk par naudas taupīšanas paņēmieniem atzītas iepirkšanās veikalos ar zemākām cenām (49%) un akciju gaidīšana, lai varētu nopirkt interesējošo produktu par zemāku cenu (45%). Vienlaikus 39% respondentu atzīmēja – lai ietaupītu naudu, iegādājas tikai tiešām nepieciešamas lietas, nepērkot neko lieku, bet 37% meklē un izvēlas lētākās preces no piedāvājuma.
Pētījumā 88% respondentu atbildējuši, ka, iegādājoties pirmās nepieciešamības preces, viņi pievērš uzmanību cenām, tajā skaitā 53% vienmēr pievērš uzmanību cenām. Savukārt to, ka cenām uzmanību nepievērš, atzinuši 10% pētījuma dalībnieku. 2013. un 2016.gada aptauju datu salīdzinājums liecina, ka šogad respondenti retāk nekā pirms trim gadiem norādīja, ka “vienmēr pievērš uzmanību cenām”, iegādājoties pirmās nepieciešamības preces – 2013.gadā šādu atbildi sniedza 63%.
Visbiežāk par būtisku informāciju, kurai tiek pievērsta uzmanība, iegādājoties pārtikas produktus, šogad atzīta informācija par to, vai produkts ir ražots Latvijā (41%) un vai tajā ir izmantots maz E-vielu (41%).
Uz jautājumu, kāpēc, viņuprāt, Latvijā ražotie pārtikas produkti ir dārgāki par importētajiem, 40% respondentu pauda viedokli, ka Latvijā ražotājiem ir mazāks atbalsts, bet 38% uzskatīja, ka Latvijā ražotie produkti ir kvalitatīvāki.
Savukārt jautāti, kā viņi visticamāk izmantotu loterijā iegūtu lielu naudas laimestu, visbiežāk respondenti atbildēja, ka iztērētu to mājsaimniecības uzlabošanas vajadzībām (iegādātos jaunu īpašumu, izremontētu esošo) – 54%.
Aptauja sadarbībā ar pētījumu centru SKDS veikta no 2016.gada 4. līdz 15.jūnijam. Ar stratificētās nejaušās izlases metodi, veicot tiešās intervijas respondentu dzīves vietās, aptaujāti 1003 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem visā Latvijā.
“Baltic International Bank Latvijas barometrs” ir Latvijas iedzīvotāju noskaņojuma un attieksmes pētījums, kurā ik mēnesi, iekļaujot pazīstamu ekspertu vērtējumus, tiek atspoguļotas sabiedrībā aktuālas norises.