Lasīšanas laiks: 4 min
Otrdien, 21.februārī, Valmieras pilsētas pašvaldības Satiksmes drošības komisijas sēdē tika izskatīts jautājums par gājēju pārēju Rubenes ielā pie pirmsskolas izglītības iestādes “Ezītis”.
Portāls “Valmieras Ziņas” jau informēja, ka 30.janvārī 1958.gadā dzimusi sieviete, vadot automašīnu Nissan Micra, uzbrauca 1977.gadā dzimušai sievietei un 2014.gadā dzimušam puisītim, kuri šķērsoja ielu pār šo gājēju pāreju. Ceļu satiksmes negadījumā cieta sieviete un puisēns, kuri ar dažādām traumām nogādāti medicīnas iestādē. Tāpat informējām, ka iedzīvotāji rosina uzlabot drošību gājēju pārējai Rubenes ielā pie bērnudārza “Ezītis”, uzstādot ātrumu ierobežojošos vaļņus.
Komisijas priekšsēdētājs Valdis Stiģis pastāstīja, ka Latvijā 2014.gadā uz gājēju pārējām notikuši 145 negadījumi, 2015.gadā – 157.
“Lai gan bojā gājušu skaits uz pārejām pēdējā laikā ir samazinājies uz pusi, taču jautājumus joprojām ir aktuāls. Uzskatu, ka Valmierā esam daudz paveikušu, rekonstruējot ielas. Taču šī pārēja Rubenes ielā ir viena no bīstamākajām, jo blakus ir iebrauktuve uz bērnudārzu un ceļa profils nenodrošina labu redzamību. Gājēju pāreja nav izvietota piemērotākajā vietā, taču nav jēgas to pārcelt, jo cilvēki to nelietos. Tas varētu būt vēl bīstamāk.”
Pašvaldības izpilddirektore Evija Voitkāne ziņoja, ka pēc negadījuma, lai uzlabotu drošību ir ceļazīmēm uzstādīti atstarojoši elementi, kā arī gājēju pārēja ir aprīkota ar papildu apgaismojumu. Tā kā šovasar Rubenes ielai tiks atjaunota brauktuves virskārta, tiek pētīta iespēja iestrādāt segumā pirms pārējas brīdinošus atstarojošus elementus, kas nenodilst tik ātri, kā krāsojums. Tiks arī izvērtēts risinājums uzstādīt barjeras pie pārejas, lai novērstu iespēju, ka gājēji pēkšņi šķērso brauktuvi. Izpilddirektore piebilda, ka tiks apsekotas visas pārejas pilsētā, lai izvērtētu iespējas uzlabot to drošību. Pavasarī visām gājēju pārejām atjaunos horizontālo apzīmējumu uz brauktuves.
Tika arī apspriests jautājums par ātrumu ierobežojošu vaļņu vai ceļazīmju uzstādīšanu, taču komisijas locekļi vienojās, ka tas nebūtu lietderīgi, ņemot vērā, ka šī ir maģistrālā iela.
Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks norādīja:
“Šī ir viena no pārejām, kas izveidota uz tā sauktās “ziloņu takas”. Ja šo pārēju likvidēsim vai pārcelsim, gājēji turpinās šeit šķērsot ielu, jo tas ir taisnākais ceļš. Lai gan citas gājēju pārejas, rekonstruējot ielas, ir aprīkotas atbilstoši visām mūsdienu prasībām, arī tur ir notikuši negadījumi. Tumšajā laikā, kad redzamību traucē pretī braucošo automašīnu gaismas un atstarojas gaisma no slapjā asfalta, gājējs ir grūti pamanāms uz vislabāk aprīkotas pārējas.”
Jānis Baiks arī uzsvēra, visiem satiksmes dalībniekiem ir jābūt uzmanīgiem. Autovadītājiem, tuvojoties jebkurai pārējai ir jāsamazina ātrums un ir jābūt vērīgiem. Tāpat gājējiem ir jāzina ne tikai savas tiesības, bet arī pienākumi.
“Daudzi gājēji runā pa telefonu vai klausās mūziku austiņās un “bliež” pāri ielai, pat nepaskatoties, vai tuvojas automašīna.”
Mērs atgādināja, ka arī pilsētā gājējiem ir jārūpējas, lai viņi būtu redzami. “Uz ielām dominē melnā krāsa. Mums ir jāvēršas ar informatīvu kampaņu pie iedzīvotājiem, lai viņi sāktu lietot atstarojošus elementus apģērbā un atgādinātu, ka dabā ir arī citas krāsas, ne tikai melnā.”
Valdis Stiģis piebilda, ka liels skaits atstarotāju, kā arī vestes ir dalītas dažādās kampaņās, taču daudzi tos joprojām atstāj mājās, nevis lieto tumšajā laikā. Komisijas vadītājs aicināja iedzīvotājus rūpēties par savu drošību, lietojot atstarojošās vestes vai gādājot par to, lai apģērbs būtu ar atstarojošiem elementiem. Arī viņš piekrīt tam, ka gājēji bieži vien pārprot savas tiesības.
“Pēkšņi mainot iešanas virzienu, skrienot pāri ceļam un nenovērtējot situāciju uz ceļa, vismazāk aizsargātais satiksmes dalībnieks pats nostāda sevi bīstamā situācijā.”
Valsts policijas pārstāvis Vilnis Puroms aicināja pašvaldību aprīkot abas pārējas, gan pie bērnudārza, gan pie krustojuma ar Raiņa ielu, ar atstarojošiem elementiem un papildu apgaismojumu, jo tumšā laikā tās nav labi pārredzamas. Arī viņš piekrita viedoklim, ka būtu jāatgādina gājējiem ne tikai viņu tiesības, bet arī pienākumi. “Pirms uzsākt pārejas šķērsošanu, ir jāpārliecinās par satiksmes drošību, jānovērtē attālums līdz transporta līdzeklim un tā pārvietošanās ātrums.. Tikai tad drīkst šķērsot pāreju. Diemžēl ir daļa gājēju, kuri atceras tikai savas tiesības, tādēļ notiek ceļu satiksmes negadījumi.”
“ceļa profils nenodrošina labu redzamību”
Ne koku, ne kalnu, taisns ceļa gabals.
Kas tur traucē redzēt!?