Lasīšanas laiks: 3 min
Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) attīstības padomes locekļi, diskutējot par nacionālas nozīmes plāniem par ātrgaitas ceļiem, aicināja satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP) plānoto ātrgaitas ceļa statusu piešķirt gan Vidzemes, gan Valmieras šosejai, aģentūru LETA informēja VPR sabiedrisko attiecību vadītāja Anita Āboliņa.
VPR attīstības padomes sēdē padomes locekļi tika iepazīstināti ar Latvijas valsts ceļu tīkla attīstību periodā no 2020. līdz 2040.gadam. Ar plānošanas dokumenta vīziju klātienē iepazīstināja Linkaits un VAS “Latvijas Valsts ceļi” pārstāvis Mārtiņš Lazdovskis.
Attiecībā uz nacionālas nozīmes plāniem par ātrgaitas ceļiem un to pieslēgumu izveidi Vidzemes teritorijā padomē secināts, ka joprojām pastāv diskusija par izvēli starp diviem galvenajiem valsts autoceļiem, kas šķērso Vidzemi: Valmieras šoseju un Vidzemes šoseju.
VPR Attīstības padomes locekļi piedāvājuši vairākus priekšlikumus, tajā skaitā aicinot plānoto ātrgaitas ceļu statusu piešķirt gan Vidzemes šosejai, gan Valmieras šosejai, taču neaizmirst arī par vietējas nozīmes valsts īpašumā esošajiem ceļiem, kuru kvalitātes saglabāšana ir būtisks faktors reģiona iedzīvotāju ikdienas mobilitātei un nereti arī faktors dzīvesvietas izvēlei, sēdē pausto viedokli skaidroja Āboliņa.
Vēl viens no priekšlikumiem, kas izskanēja no klātesošo pašvaldību pārstāvju vidus – ņemt vērā Vidzemē esošo pierobežu un tur esošo ceļu tīklu, kā tas jau darīts citos reģionos, savukārt uz komentāru par Rīgas apvedceļu kā centrālo ātrgaitas kustības mugurkaulu, izskanēja jautājums, ar kādu mērķi jaunā ātrgaitas ceļu koncepcija plānota – nokļūt pēc iespējas ātrāk Rīgā, vai radīt tādu ceļu tīklu, kas būtu labvēlīgs arī tiem, kas izvēlējušies dzīvot un strādāt reģionos.
Tāpat padomes locekļus interesēja ātrgaitas ceļu projekta ieviešanas termiņi un plāns par budžeta līdzekļu piesaisti šāda grandioza projekta realizēšanai, kā arī – vai jau pašlaik, veicot ceļu infrastruktūras un komunikāciju izbūvi un rekonstrukciju, darbi tiek veikti saskaņā ar nākotnes vīziju.
Āboltiņa norādīja, ka sēdes laikā ar satiksmes ministru tika pārspriests arī jautājums par pievadinfrastruktūras sakārtošanu 3,3 kilometru garumā uz Daibes atkritumu poligonu. VPR attīstības padome pieņēma vienbalsīgu lēmumu, ka minētais ceļa posms jāiekļauj prioritāro ceļu sarakstā, ņemot vērā, ka tas ir stratēģiski nozīmīgs lielai daļai Vidzemes reģiona pašvaldību.
Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma SIA “ZAAO” vadītājs Gints Kukainis (VL-TB/LNNK) skaidroja, ka esošajos laika apstākļos šī ceļa stāvoklis vērtējams kā kritisks, turklāt ceļa noslodze tuvākajā laikā pieaugs, jo, ņemot vērā Eiropas Savienības (ES) pieaugošās prasības vides jautājumu risināšanā, paredzama reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra “Daibe” tālāka attīstība.
Prioritāro ceļu sarakstā plānots iekļaut arī ceļa posmu, kas ved uz Malienas atkritumu apsaimniekošanas reģiona reģionālo sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonu “Kaudzītes” Litenē.
Tāpat tika pārrunāts jautājums par sabiedriskā transporta plānošanas funkcijas un citu uzdevumu deleģēšanu plānošanas reģioniem. Kā esot atzinis satiksmes ministrs Linkaits, izskanējuši jau vairāki priekšlikumi, piemēram, ka plānošanas reģioni varētu pārņemt transporta plānošanas funkciju reģionos, tajā skaitā multimodālo satiksmes mezglu izveidi, kā arī uzņemties koordinatora lomu veloinfrastruktūras plānošanai reģionos.
Ne jau par statusu tur bija uzsvars, bet par fizisku 4 joslu šoseju.
Tieši tā, joslas. Nevis šajās zirgu ratu takās gāst uz 100, 110vai140 km/h.