Lasīšanas laiks: 2 min
Ir apritējuši 190 gadi, kopš dibināts pirmais pasažieru pārvadājumu uzņēmums. Džona Grīnvuda firmas zirga pajūgs ar vairāku sēdvietu ratiem 19.gadsimta sākumā vadāja iedzīvotājus Liverpūles apkārtnē.
Vairāku braukt gribētāju pārvadāšana par noteiktu samaksu nebija nekas neparasts, bet tieši Džona Grīnvuda jaunievedums – iespēja pasažieriem bez iepriekšēja pieraksta iekāpt jebkurā vietā konkrētajā maršrutā un maksāt tieši kučierim – veicināja šīs nozares attīstību un popularitāti.
Jau pēc pieciem gadiem Londonā tika atvērts pirmais vietējas nozīmes maršruts, speciāli būvētajiem ratiem ar vairākām sēdvietām pieturot pilsētā vairākās nozīmīgās vietās.
Mūsu pusē pasažieru pārvadājumi sākās 19.gadsimta un 20.gadsimta mijā, kad, attīstoties Valmierai un tās apkārtnei, radās pieprasījums ormaņu pakalpojumam. Pilsētas dome bija noteikusi visiem pārvadājuma veicējiem noteiktu maksu, ko drīkst pieprasīt no iedzīvotājiem.
Savukārt pirmajā decembra dienā, 120 gadus pēc Džona Grīnvuda pasažieru pārvadājumu uzņēmuma dibināšanas, reģistrēta Valmieras autobāze Nr.2, kas ir SIA “VTU Valmiera” sākums. Tolaik vairāk tika transportēta ar lauksaimniecību saistīta krava, bet vēlāk uzņēmums nodrošināja pasažieru vietējās un starppilsētu nozīmes pārvadājumus. 20.gadsimta 50.gadu vidū Valmierā kursēja daži autobusi no koka karkasa ar skārda apšūtu salonu. Ērtāks, gaišāks un ziemā apsildāms transports uzņēmuma rīcībā nonāca 60.gadu sākumā.
Interesanti, ka Valmiera bija pirmā vieta valstī, kurā ieviesa jaunu metodi – biļešu pārdošanu pilsētas autobusos bez konduktora. Tā bija līdzīga pieeja Džona Grīnvuda jaunievedumam, kas bija viens no galvenajiem atspērieniem nozares attīstībā.