Lasīšanas laiks: 4 min
Ķermeņa valoda un tās nozīmju atpazīšana var būt noderīga vairākās ikdienas situācijās, tostarp arī darbavietā. Tā var ietekmēt Tavas attiecības ar kolēģiem, var palīdzēt sniegt pārliecinošas prezentācijas, kā arī vadīt un sniegt intervijas, bet būtiski ir zināt – kā un kurā kādu ķermeņa valodas žestu pielietot, raksta portāls “The Muse”.
Cilvēks var izmantot vairāk nekā 700 000 zīmju, vairāk nekā 250 000 sejas izteiksmju, vairāk nekā 5000 roku žestu un ieņemt vairāk nekā 1000 dažādu pozu. Lai rastos kāds viedoklis par citu cilvēku, pietiek septiņām sekundēm kopš iepazīšanās brīža, tādēļ ir būtiski – kādus žestus cilvēks pielieto.
Pielietojot ķermeņa valodas trikus, ir būtiski atcerēties ne tikai to, ka ir jāstrādā ar seju, rokām un pārējo ķermeni, bet arī apkārtējo telpu un jāievēro nepieciešamais attālums. Šis attālums var atšķirties dažādās kultūrās, taču nereti par “intīmo zonu” tiek uzskatīts attālums, kad komunikācijas partneri ir mazāk nekā 46 centimetru attālumā viens no otra, un šajā zonā parasti komunicē savstarpēji ļoti cieši pazīstami cilvēki. Līdz ko šis attālums jau ir no apmēram 50 centimetriem līdz 1,2 metriem, tad tā jau ir “personiskā zona”, kurā brīvi var notikt dialogs, no 1,2 metriem līdz 2,4 metriem ir “sociālā zona”, kurā var tikt uzrunāta jau plašāka auditorija, savukārt, ja attālums starp komunikācijas partneriem ir lielāks nekā 2,4 metri, tad tā ir “publiskā zona”.
- Tiekoties ar potenciālo klientu. Tiekoties ar potenciālo klientu, mērķis ir pēc iespējas ātrāk izveidot uz uzticību balstītas attiecības, tādēļ ieteicams pēc iespējas vairāk atkārtot klienta žestus un uzvedību, komunikācijā būt atklātam pret sarunas partneri, klienta runas laikā neattālināties un neatsēsties tālāk krēslā, kā arī ieturēt tuvu, bet ne pārāk tuvu distanci. Savukārt komunicējot jau ar esošo klientu, saruna ir jāvirza profesionāli, pieklājīgi un jau nedaudz arī personīgi, tādēļ noteikti ir jāpievērš uzmanība it visam, ko komunikācijas partneris saka, jāveido acu kontakts, tāpat arī bieži jāsmaida un pie klienta sacītā piekrītoši jāmāj, taču vienlaikus jāparūpējas, lai šis žests netiktu uztverts kā flirts. Nekādā gadījumā šādās sarunās klientu nedrīkst pārtraukt, kā arī nav ieteicams pieskarties komunikācijas partnerim.
- Sniedzot prezentāciju. Sniedzot prezentāciju kolēģiem vai citai auditorijai, ir ļoti būtiski koordinēt savu ķermeņa valodu un runātā saturu. Izceļot būtisku informāciju, ir svarīgi virzīties auditorijas, nevis slaidu virzienā, tāpat pēc iespējas jāizvairās no lūkošanās ekrānā un galvenā uzmanība ir jāveltī auditorijai.
- Vadot komandu. Vadot komandu, ir jāpraktizē dominējoša, bet ne agresīva uzvedība. Ieteicams turēt galvu augsti paceltu, plecus atliektus atpakaļ, neslāt, runājot virzīt ķermeni uz priekšu, savukārt klausoties vai aicinot izteikties citus, atvirzīties atpakaļ.
- Nepiekrītot sarunas partnerim. Mūsu darbavietās nereti gadās situācijas, kad mēs nepiekrītam kolēģu, klientu vai priekšnieku sacītajam, taču ir būtiski, lai, paužot savu nepiekrišanu, mēs neiegūtu ienaidniekus. Sarunā, kurā Jums ir pretējs viedoklis, ieteicams, paužot savus uzskatus, ar ķermeņa valodu paust atbalstu komunikācijas partnerim. To ir iespējams paveikt ar tādiem žestiem kā paceltām uzacīm, kas pauž izpratni par otras personas sacīto, ar smaidu un piekrītošiem galvas mājieniem, kā arī ar neuzmācīgiem pieskārieniem, piemēram, vieglu uzsitienu pa plecu.
- Sniedzot interviju. Sniedzot interviju, ir būtiski pēc iespējas ātrāk iemantot intervētāja draudzību un uzticību. Sarunas laikā ir ieteicams liekties pretī intervētājam, paužot gatavību sarunai, atdarināt intervētāja žestus, kā arī lietot atklātu ķermeņa valodu, nesakrustojot rokas vai kājas, lai neradītu iespaidu, ka Jūs aizsargājaties.
- Atbalstot saniknotu kolēģi. Gadījumos, kad kāds kolēģis ir saniknots un Jūs vēlaties paust viņam savu atbalstu, tas jādara, rokas turot sānis un ar plaukstas ir jāpavērš pret zemi, jo tā Jūs radīsiet iespaidu, ka neesat agresīvi noskaņots un vēlaties atbalstīt savu sabiedroto. Tāpat ir ieteicams daļēji atdarināt kolēģa emocijas, lai viņš justu, ka Jūs izprotat viņa neapmierinātības iemeslus.
- Vaicājot priekšniekam algas paaugstinājumu. Lai veiksmīgi noritētu Jūsu saruna ar darba devēju par iespējamu algas paaugstinājumu, ir nepieciešams panākt priekšnieka interesi par šo sarunu. Ja sākotnēji Jūsu šefs ir noslēgts, sakrusto rokas vai citādi pauž savu neieinteresētību gaidāmajā diskusijā, – precīzi atdariniet viņu. Pēc mirkļa jūsu atdarināšanas spēlē ieviesiet jaunas kustības un jaunus elementus, kas rosinās arī priekšnieku ar ķermeņa valodu paust atzinumu sarunai. Pats sarunas laikā esiet rāms, vien ik pa laikam piekrītoši mājot ar galvu. Pilnībā fokusējieties uz priekšnieku, nekas cits tobrīd nedrīkst pārņemt Jūsu uzmanību, un to paudiet arī ar savu ķermeņa augšdaļu un seju nepārtraukti vērstu tieši pretim darba devējam.
Runājot ar kolēģiem, klientiem vai citas auditorijas priekšā ir būtiski atcerēties, ka jebkuras komunikācijas efektivitāti par 55% nosaka ķermeņa valoda, par 38% – balss tembrs, bet tikai 7% nosaka pateiktie vārdi.