Lasīšanas laiks: 2 min
Latvijā skolotāja profesijā dominē sievietes, veidojot 84% no kopējā to skaita, pārsniedzot vidējo OECD rādītāju, kas ir 69%, liecina ceturtdien publicētais Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ikgadējais ziņojums “Education at a Glance 2016” (“Pārskats par izglītību 2016”).
Lai arī Latvijā vērojama tendence, ka sieviešu īpatsvars skolotāju vidū krītas, paaugstinoties izglītības līmenim, augstākās izglītības iestādēs 56% pasniedzēju ir sievietes, kas ir augstākais rādītājs OECD valstīs (OECD vidējais rādītājs – 43%).
Ziņojuma dati liecina, ka ievērojams sieviešu īpatsvars vērojams arī izglītības iestāžu direktoru vidū – 77% vidējās izglītības iestāžu direktora amatus ieņem sievietes, kas arī ir augstākais rādītājs visās OECD valstīs.
Tāpat dzimumu nevienlīdzība vērojama starp izglītības, veselības un labklājības izglītību ieguvušajiem – 93% no bakalaura grāda ieguvējiem izglītības nozarē un 89% absolventi veselības un labklājības jomās ir sievietes. Abi attiecīgie rādītāji ir par 10 procentpunktiem augstāki nekā vidējie OECD valstu rādītāji. Tāpat sieviešu vidū Latvijā pastāv lielāka iespējamība, ka tās studēs zinātnes, tehnoloģijas, inženierijas un matemātikas (STEM) jomas – 29% bakalaura grādu ieguvušo inženierijas, ražošanas un būvniecības nozarēs un 42% zinātnes, matemātikas un datorzinātņu studiju absolventu ir sievietes (attiecīgi OECD – 24% un 40%).
OECD pārskatā teikts, ka, lai arī, neatkarīgi no izglītības līmeņa, sievietes Latvijā pelna mazāk nekā vīrieši, dzimumu atšķirība starp augstāko izglītību ieguvušajiem ir mazāka Latvijā nekā vidēji OECD valstu vidū. Augstāko izglītību ieguvušās sievietes pelna par 24% mazāk, nekā to vīriešu līdzgaitnieki, kas, salīdzinot ar OECD vidējo rādītāju, ir par 3% mazāk.
OECD ikgadējais ziņojums “Education at a Glance” (“Pārskats par izglītību”) ir autoritatīvs informācijas avots par situāciju izglītības jomā visā pasaulē. Ziņojumā ietverti dažādi izglītības rādītāji 35 OECD dalībvalstīs un 11 organizācijas partnervalstīs.