Lasīšanas laiks: 3 min
Kad vasara soļo uz rudens pusi, visi, kam saistība ar skolu un skolēniem, kļūst nemierīgi un arī sāk rosīties un domāt par jauno mācību gadu. Skolas gaitu uzsākšana ir izaicinājums vienmēr, bet īpaši jau pedagogiem un vecākiem, kuru rūpju lokā ir bērni ar dažādām funkcionālām iespējām. Mūžvecie jautājumi ir tie paši – kā degt, bet neizdegt? Kā dot bērnam, bet gūt arī sev? Kā sadarboties? Kā nepalikt vienam spēlētājam šajā laukumā un kā dalīt atbildību un arī prieku?
Lai risinātu šos un citus jautājumus, biedrība “Kopā varam!” sadarbībā ar Valmieras Gaujas krasta vidusskolu – attīstības centru iesniedza projektu pieteikumu ASV vēstniecības grantu konkursā un saņēma finansējumu vasaras nometnes organizēšanai.
Valmieras skolu pedagogi, vecāki, kas audzina bērnus ar dzirdes traucējumiem un bērnus ar garīgās attīstības traucējumiem, pašvaldību darbinieki, skolu atbalsta personāls, uzņēmējdarbības pārstāvji (katru dienu 37-45 dalībnieki) – visas ieinteresētās puses satikās, lai apgūtu jaunas zināšanas un diskutētu par mums visiem svarīgiem jautājumiem.
Personības izaugsmes trenera Alekša Daumes vadībā mācījāmies ieklausīties citos un noteikt dažādās mīlestības valodas. Kas ir tas, ko prasa mūsu bērni? Vai tas, kā izskatās, ir tas, ko viņi patiešām vēlas? Kā veidot komandu, lai pēc iespējas efektīvi izvirzītu mērķus un sasniegtu iecerēto? Kas ir mūsu komandas spēks un iespējas? Un, izrādās, labas komandas pamatprincipi ir tikai 9, un tos visus mēs apguvām!
Andžeja Reitera nodarbība izvērtās par īstu svaiga gaisa malku: runājām par garīgumu pasaulē un sevī, apkārtējo norišu pieņemšanu, vīziju par nākotnes cilvēku.
Anša Jurģa Stabinga nodarbībā daudz diskutējām un mēģinājām saprast it kā nesaprotamo – vai un kā ir iespējams būt laimīgam un dzīvot harmonijā, ja ir skaidrs, ka daudzas problēmas (un patiešām problēmas, nevis izaicinājumi) nav un nebūs atrisināmas nekad, piemēram, bērnu diagnozes. Izrādās – ir gan. Recepte? Noķert katru sekundi un izmērīt laimes klātbūtni tajā. Un tā ar katru nākamo.
Seksualitāte, sava ķermeņa pieņemšana, pārmaiņas, attiecības ar pretējo dzimumu, personiskā intīmā higiēna – par šīm un daudzām citām delikātām tēmām ieklausījāmies Artura Šulca viedoklī. Šīs tēmas jau pašas par sevi ir nosacīti neērtas un mulsinošas, un ir vēl jo sarežģītākas, ja skar bērnus un jauniešus ar dažādām funkcionālām iespējām.
Nometnes noslēgumā biznesa treneris un koučs Jeremejs Reinis Druvietis mums mācīja klausīties un ieklausīties, runāt un pierunāt, ticēt un uzdrīkstēties. Un intrigai – arī intelektuāli mēroties spēkiem ar cilvēkēdāju. Vai mums tas izdevās? Gan jā, gan nē, bet galvenais – guvām dažādus paņēmienus pārliecinošai sarunu vadīšanai. Un, protams, bija jautri.
Dalībnieku ieguvumi?
Daudz diskusiju, dažādu viedokļu, jaunu zināšanu, treniņu, metožu, individuāli un darbā lietojamu paņēmienu, sarunu, kontaktu, savstarpējas pieņemšanas un izpratnes, bet pāri visam atziņa – šāda veida sadarbība jāturpina! Tas motivē.
P.S. Starp citu, kāpēc “Nākamais solis”? Tāpēc, ka šī ir jau otrā ASV vēstniecības finansētais projekts mūsu skolai – 2019.gada tēmas bija veltītas bērnu un jauniešu ar dzirdes problēmām, šogad nolēmām iet soli tālāk un tematiski paplašināt šo loku, iekļaujot arī bērnu un jauniešu ar dažādām funkcionālām iespējām
Šis projekts ir tapis ar ASV vēstniecības atbalstu. Tajā paustie viedokļi un secinājumi vai ieteikumi var neatspoguļot Valsts departamenta oficiālo nostāju.