Lasīšanas laiks: 6 min
Šogad Mazsalacas vidusskolā jauno mācību gadu sāk 245 audzēkņi – par 30 skolēniem mazāk nekā pērn. 10.klasē būs 9 skolēni, bet 1.klasē – 21 audzēkņi, portālam “Valmieras Ziņas” pavēstīja skolas direktore Zaiga Ivana.
“Vērojot dzimstības datus un pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņu skaitu, arī nākamgad 1.klasi varētu sākt ap 20 skolēniem,”
ar prieku secina direktore. “Visas grupiņas bērnudārzā ir nokomplektētas, tādēļ skats nākotnē ir cerīgs, ja vien situācija ekonomikā nemainīsies uz slikto pusi, kas varētu izraisīt jaunu izceļošanas vilni”.
Z.Ivana ir gandarīta, ka skolā ienāk arī jauni skolotāji. Viņai ir dubults prieks, ka šogad pedagogu pulkā tiek uzņemts mazsalacietis, Latvijas Sporta akadēmijas absolvents Druvis Ruciņš. Direktore tomēr atzīst, ka skolotāju trūkums, kas ir aktuāls visā valstī, skāris arī Mazsalacas vidusskolu. Jau pagājušajā mācību gadā nācies meklēt mūzikas skolotāju, bet vasarā arī angļu valodas skolotāju.
Runājot par skolas nākotni kopumā, direktore tomēr pauž piesardzīgu optimismu: “Mūs priecē tas, ka nav noteikts skolēnu minimālais skaits, kas nepieciešams, lai atvērtu vidusskolas klasi. Lai arī Mazsalacas vidusskola ir neliela, taču izglītības līmenis ir augsts, ko apliecina centralizēto eksāmenu rezultāti un izcīnītās godalgas mācību olimpiādēs. Šī gada vidusskolas absolventu rezultāti ir virs vidējā līmeņa valstī. Ja tiks noteikts minimālais skolēnu skaits vidusskolas klasē, situācija bija sarežģīta. Ceru, ka pašvaldība apzinās vidusskolas nozīmīgumu un cīnīsies, lai tā tiktu saglabāta.”
Par iespēju apgūt profesiju interese maza
Pagājis gads kopš Mazsalacas vidusskolā sadarbībā ar Ogres tehnikumu piedāvā profesionālā novirziena izglītību. Z.Ivana stāsta, ka iecerētā ideja pilnībā nav īstenota objektīvu apstākļu dēļ.
“Sākotnēji bija plānots piedāvāt jauniešiem apgūt trīs profesijas – mēbeļu galdnieks, viesmīlības pakalpojumu speciālists un apģērbu modelētājs. Vispārizglītojošos priekšmetus jauniešiem bija paredzēts apgūt Mazsalacas vidusskolā, bet zināšanas profesijā – Ogres tehnikumā. Tika panākta vienošanās ar vietējiem uzņēmējiem par prakses vietu nodrošināšanu. Viņi bija ieinteresēti sagatavot saviem uzņēmumiem jaunus speciālistus. Taču, organizējot mācību procesu, konstatējām, ka nav iespējams nodrošināt visu trīs profesiju apmācību Mazsalacas vidusskolas audzēkņiem. Interese no jauniešu puses nebija liela, tādēļ mācības notika vienīgi viesmīlības pakalpojumu specialitātē, kurā zināšanas apgūst divas meitenes.”
Z.Ivana atzīst, ka pati ideja par profesionālās izglītības ieviešanu vidusskolā ir laba, taču skolēnu mazais skaits to neļauj pilnībā īstenot. Direktore pagaidām nesaredz iespējas paplašināt profesionālās izglītības piedāvājumu, jo, aptaujājot šī gada devītās klases absolventus, nav bijis pietiekams skaits jauniešu, kas gribētu apgūt kādu noteiktu profesiju, lai būtu iespējams veidot grupu Mazsalacas vidusskolā.
“Tie skolēni, kuri turpina mācības vidusskolā, plāno studēt augstskolā, tādēļ interese par profesionālo izglītību ir maza,”
secina Z.Ivana.
Skola mācību gadam gatava
Gatavojoties jaunajam mācību gadam, Mazsalacas vidusskolā veikti iekštelpu remontdarbi. Skolas ēka būvēta 1976.gadā. Kopš tā laika nebija veikti būtiski remontdarbi kāpņu telpās. Šogad tās sagaidīja savu kārtu. Tāpat remonts veikts arī meiteņu mājturības kabinetā. Līdz 1.septembrim vēl gan netika pabeigts tualešu remonts otrā stāva vestibilā. Kosmētiskais remonts bijis nepieciešams arī vairākās citās telpās.
Kā stāsta direktore, būtiski remontdarbi veikti jau pagājušajā gadā, gatavojoties skolas 95 jubilejai, kad tika renovēta aktu zāle. Pērn sākumskolas klases pārceltas no Valtenberģu muižas ēkas uz skolas ēkas otro stāvu. Arī tur nācies veikt remontu vestibilā un klasēs, pielāgojot tās mazo skolēnu vajadzībām.
Arī paši skolēni iesaistās skolas telpu labiekārtošanā. Projektu nedēļas ietvaros vestibilā audzēkņi izveidojuši atpūtas stūrīti no paletēm, kā arī spēļu galdus.
Z.Ivana atzīst, ka skolas atjaunošanā darāmā vēl daudz.
“Darbu saraksts ir garš. Veicam tos prioritārā secībā. Savu kārtu gaida arī sporta zāles iekštelpu remonts, stadiona atjaunošana un citi darbi, kam būs jārod finansējums Eiropas fondu projektu ietvaros.”
Aprobēs jaunas programmas
Runājot par aktualitātēm mācību darbā, direktore atklāj, ka skola pieteikusies datorzinību programmas 1.klasei aprobācijai, kas tiks veikta šajā mācību gadā.
Pagājušajā mācību gadā Mazsalacas vidusskolā noticis skolas darba procesa izvērtēšanas projekts, kura ietvaros skolas vadība un pedagogi tikai apmācīti darboties ar jaunām darba organizācijas metodēm. Šajā mācību gadā iecerēts jaunās metodes ieviest skolas darba optimizācijā. Tas ietver izlabojumus informācijas apritē, pienākumu deleģēšanā un citās jomās.
Starptautiskā sadarbība turpinās
Šajā mācību gadā turpināsies skolas dalība Baltijas un Ziemeļvalstu izglītības apmaiņas programmas “Nordplus” projektā “Maths through fingers” (“Matemātika caur pirkstiem”). Projektā darbojas 15 Mazsalacas vidusskolas 10. un 11.klases skolēni, kā arī vienaudži no skolām Dānijā un Lietuvā. Trīs valstu skolēni kopā radīs spēli, apvienojot inovāciju, mācīšanās stilus un sadarbību, modernizējot skolas vestibilu Mazsalacas vidusskolā un ārpus skolas telpu skolās Dānijā un Lietuvā jaunāko klašu skolēniem, veidojot to kā atpūtas un brīvā laika pavadīšanas vietu, kas attīsta matemātisko domāšanu un telpisko izjūtu. Nākamajā pavasarī skolēni dosies trešajā projekta vizītē pie saviem vienaudžiem uz Lietuvu. Projekts ilgs līdz 2016.gada 30.jūnijam.
Ārpolitisku apstākļu dēļ pieklususi Mazsalacas vidusskola sadarbība ar Sanktpēterburgas 700.vidusskolu.
“Mēs bijām gatavi turpināt sadarbību. Budžetā tam bija pat paredzēti līdzekļi. Taču šī gada pavasarī Sanktpēterburgas 700.vidusskola, ņemot vērā starptautisko situāciju, nerīkoja tradicionālo starptautisko pasaku festivālu “Fairy Island”, kurā mazsalacieši ir regulāri piedalījušies ar savām teātra izrādēm. Kontaktus ar partneriem joprojām uzturam un ceram atjaunot vizītes,” norāda direktore.
Skola turpina aktīvu sadarbību ar Tāmsalu ģimnāziju Igaunijā. Katrā klašu grupā ir savas aktivitātes, kas ir kļuvušas par tradicionālām. Abu valstu sākumskolas skolēni pērn apguvuši kokles un stabules spēlēšanas prasmes, kā arī zvanu skandēšanu, un rīkoja kopīgu koncertu. 8. un 9.klases skolēni devās uz Igauniju, kur kopīgi sportoja ar saviem vienaudžiem. Savukārt abu valstu vidusskolēni Mazsalacā piedalījušies biznesa projektu konkursā, jauktās komandās izstrādājot biznesa plānus.
Skolas lepojas ar audzēkņu panākumiem
Šovasar Skolēnu dziesmu un deju svētkos Mazsalacas vidusskolu pārstāvēja trīs deju kolektīvi un koris. “Ņemot vērā augstos rezultātus skatēs visā Latvijā, mūsu skola ar savu kuplo dalību svētkos var lepoties,” gandarīta Z.Ivana.
Direktori priecē arī skolēnu mācību uzņēmumu attīstība. Viņa stāsta, ka uzņēmumi darbojas ne tikai mācību procesa ietvaros, bet arī vasarā veikuši dažādus pasūtījumus. Skolēni ar saviem darinājumiem piedalījušies pilsētas svētku tirdziņā un gatavojuši balvu komplektus sporta sacensībām.
Arī šajā mācību gadā skolā liela uzmanība tiks pievērsta ekonomikas un biznesa izglītībai, attīstot skolēnu mācību uzņēmumus un turpinot piedalīties Vislatvijas skolu projektā “Esi līderis!”,
kas jau 15 gadus dod iespēju skolēniem iegūt daudzpusīgas zināšanas uzņēmējdarbībā un personības attīstībā.
Zēnu mājturības kabinetos joprojām ir pieejamas projektā “Bridging Baltic” iegūtās modernās kokapstrādes un metālapstrādes iekārtas, ko skolēni aktīvi izmanto stundās un mācību uzņēmumos. “Diemžēl pašlaik nav iespējams uzaicināt vieslektorus, kas turpinātu vadīt dažādas amatniecības darbnīcas, kā tas bija projekta ietvaros. Taču mēs meklējam iespējas piedalīties jaunos projektos, lai varētu turpināt iesākto darbu, ko augstu novērtēja gan skolēni, gan pedagogi, gan novada sabiedrība kopumā,” skaidro Z.Ivana.
Es varēju uzzināt visu , kas man šķita vajadzīgs un arī interesants.