Lasīšanas laiks: 4 min
Ņemot vērā situāciju izglītības nozarē un demogrāfisko situāciju valstī kopumā, Mazsalacas novada pašvaldība 2015. gada 30. novembrī uzsāka novada izglītības iestāžu reorganizācijas procesu. Tika izveidota izglītības iestāžu reorganizācijas komisija, kuras sastāvā bija Mazsalacas vidusskolas vadības pārstāvji un pedagogi, Ramatas sākumskolas vadītāja, Kocēnu izglītības pārvaldes vadītāja, Mazsalacas pirmsskolas izglītības iestādes pārstāvji, Mazsalacas vidusskolas un Ramatas sākumskolas vecāku pārstāvji un pašvaldības pārstāvji.
Komisijas uzdevums bija izvērtēt esošo situāciju, iespējamos reorganizācijas attīstības modeļus. Darba procesā sākotnēji veikta esošās situācijas analīze, pielietojot SVID analīzi un anketējot abu izglītības iestāžu darbiniekus, skolēnu un vecākus. Pēc tās veikšanas noskaidrojās Mazsalacas vidusskolas un Ramatas sākumskolas stiprās puses, vājās puses, iespējas un draudi to pastāvēšanai.
Darba procesā tika apskatīti un vērtēti trīs iespējamie reorganizācijas modeļi: nemainīt esošo situāciju, izveidot vienu izglītības iestādi ar mācīšanās iespēju divās vietās – Mazsalacā un Ramatā, izveidot vienu izglītības iestādi ar mācīšanās iespēju vienā vietā – Mazsalacā. Trešā modeļa īstenošanas iespēja jau sākotnēji tika noraidīta, jo Ramatas sākumskolas darbības pārtraukšana nav saskaņā ar pašvaldības nostāju – saglabāt iespēju Ramatas bērniem mācīties tuvāk dzīvesvietai. Pirmais apskatītais modelis paredz nemainīt esošo situāciju, ka novadā ir divas izglītības iestādes un nerisina nevienlīdzības jautājumus. Paskatoties uz kopējām valsts tendencēm izglītības jomā, redzams, ka bērnu dzimstība paliek mazāka, mazo novadu skolās skolēnu skaits arvien samazinās, valsts līmeņa politiskā situācija ir neskaidra. Pēdējo gadu laikā daudzas skolas Latvijā ir likvidētas. Ramatas sākumskolā 2015./2016. mācību gadā 1. līdz 4. klasē mācās 26 skolēni. Neskaidrās valsts politikas izglītības jomā dēļ, nav zināms, kurā brīdī pašvaldība var tikt nostādīta smaga lēmuma priekšā – likvidēt Ramatas sākumskolu. Jau teritoriālās reformas laikā, izveidojot Mazsalacas novadu, Ramatas pagasta prioritāte bija sākumskolas saglabāšana.
Lai pēc iespējas ilgāk ar pašvaldības spēkiem saglabātu iespēju mācīties Ramatā, gan reorganizācijas komisija, gan pašvaldības deputāti par piemērotāko reorganizācijas attīstības modeli izvirzījuši otro apskatīto modeli, kad tiek izveidota viena izglītības iestāde ar mācīšanās iespēju Mazsalacā un Ramatā.
Reorganizācijas komisija izveidojusi arī finansiālo aprēķinu modeli, kurā parādīts nepieciešamais papildus finanšu līdzekļu apjoms no pašvaldības budžeta, lai īstenotu reorganizāciju pēc šāda modeļa. Galvenie ieguvumi, īstenojot reorganizāciju, būtu vienlīdzīgas attieksmes ieviešana attiecībā uz pedagogu atalgojumu novada ietvaros, vienādas kvalitātes izglītības ieguves pieejamības nodrošināšana skolēniem un vienotas izglītības politikas īstenošana vispārējās izglītības un pirmsskolas izglītības procesa nodrošināšanā, kā arī sadarbības stiprināšana novada ietvaros. Novada budžeta griezumā izglītība skaidri iezīmējas, kā prioritāte numur viens. Tādēļ šīs jomas uzlabošanai tiek veltītas tik lielas pūles un darbs.
Reorganizācijas rezultātā tiks saglabātas visas pedagogu un darbinieku amata vietas. Ramatas sākumskolas pirmsskolas grupas tiks pievienotas Mazsalacas pilsētas pirmsskolas izglītības iestādei, ar iespēju turpināt apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi Ramatā.
Aprīļa mēneša beigās notika reorganizācijas komisijas tikšanās ar pedagogiem, lai informētu viņus par komisijas padarīto un reorganizācijas īstenošanai izvēlēto modeli. Sarunas laikā noskaidrojās, ka pedagogiem ir neskaidri jautājumi par to, kā tiks organizēts izglītības iestādes praktiskais ikdienas darbs pēc reorganizācijas ieviešanas. Lai apkopotu šos jautājumus un varētu sniegt atbildes uz tiem, skolu darbiniekiem tika sniegta iespēja iesūtīt savus jautājumus, uz kuriem atbildēja reorganizācijas komisijas pārstāvji.
Maija sākumā komisija tikās arī ar novada iedzīvotājiem. Tikšanās noritēja mierīgā gaisotnē, ja ņem vērā, ka tās sarunas tēma saistīta ar skolu apvienošanu. Atnākušie iedzīvotāji, noklausoties informāciju par komisijas paveikto, par izvēlēto reorganizācijas modeli varēja uzdot sevi interesējošos jautājumus. Šķiet, ka pēc atbilžu saņemšanas uz uzdotajiem iedzīvotāju jautājumiem, viņiem kļuva skaidrāks tas, kāpēc nepieciešama šī reorganizācija un kādi no tās būs ieguvumi.
Lai uzsāktu reorganizācijas procesa praktisko īstenošanu, pēdējais priekšnosacījums ir pašvaldības domes lēmuma pieņemšana. Pozitīva lēmuma gadījumā plānots, ka ar reorganizāciju saistīto juridisko saistību pārņemšana tiks īstenota līdz šī gada 1. augustam, lai 1. septembrī jaunā izglītības iestāde veiksmīgi varētu uzsākt mācību gadu.
Protams, ar izglītības procesa ikdienas darba organizēšanu saistītas lietas noskaidrosies, tikai uzsākot darbu. Tas tad arī būs jaunās izglītības iestādes vadības, darbinieku un pašvaldības kopīgs uzdevums – rast risinājumu labākai darbības nodrošināšanai.
Neskaidrību un jautājumu gadījumā ikviens aicināts vērsties ar jautājumiem pašvaldībā vai pie izglītības iestāžu vadības.