Lasīšanas laiks: 3 min
Lai piemeklētu Vidzemes situācijai piemērotāko transports pēc pieprasījuma (TPP) modeli, Vidzemes plānošanas reģions Mazsalacas un Alūksnes novadā pilotēs atšķirīgus TPP modeļus.
Alūksnes novadā tiks izmēģināts klasiskais TPP sabiedriskā transporta maršruta modelis, kas nozīmē, ka sabiedriskais transports kursēs jau esošajā maršrutā, taču atsevišķi izbraucieni tiks veikti vienīgi tad, ja iedzīvotāji iepriekš būs pieteikuši braucienu. Šobrīd plānots, ka zvanu centrs atradīsies novada pašvaldībā, kas iedzīvotājiem varētu būt ērtākais saziņas veids.
Savukārt Mazsalacas novadā plānots izveidot modeli, kuru veidos paši iedzīvotāji, par pamatu ņemot to pārvietošanās vajadzības. Lai gan arī šajā gadījumā sabiedriskais transports kursēs jau esošā maršrutā, tomēr saskaņā ar pakalpojuma lietotāja vajadzībām, maršruts būs elastīgs un to būs iespējams pielāgot. Vienlaikus paredzēts, ka Mazsalacas novadā tiks īstenota arī jauna inovatīva prakse – mobilitātes nodrošinātājs atradīsies nevis pilsētā, bet gan lauku teritorijā. Tas ne tikai atvieglotu modeļa īstenošanu novadā, bet radītu arī jaunas darbavietas, tostarp apliecinot, ka transporta sistēma ietekmē ne vien iedzīvotāju iespēju brīvi pārvietoties, bet tā atbild arī par vietas ekonomikas attīstību.
Jāpiebilst, ka lielākais izaicinājums, ar kuru šobrīd jāsaskaras projekta komandai, ir juridiskie jautājumi – ņemot vērā dažādus apstākļus, kā arī šī brīža normatīvo aktu regulējumu, nepieciešams rūpīgi apsvērt katru no pieņemtajiem lēmumiem. Tā, piemēram, gadījumā, ja pilottests izrādīsies neveiksmīgs, praktiski neiespējami būs atjaunot sabiedriskā transporta kustību maršrutā, kas iepriekš novērtēts kā nerentabls un zaudējumus nesošs. Tāpat, ņemot vērā, ka šis ir pirmais mēģinājums iedzīvināt šāda veida mobilitātes risinājumu Latvijā, īpaši rūpīgi jāapsver, kurš no iespējamiem modeļiem būs visatbilstošākais konkrēto pilotteritoriju iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem, kā pakalpojumu pareizāk koordinēt un administrēt, u.c. līdzīgi jautājumi.
Lai gan šobrīd plānots pilotprojekta ietvaros attīstīt šos divus variantus, tomēr projektā iesaistītie dalībnieki Latvijā (Vidzemes plānošanas reģions, Autotransporta direkcija un Vidzemes Augstskola) neizslēdz iespēju izmēģināt vēl kādu TPP modeli, piemēram, pašvaldības līdzfinansētu. Pilotējot atšķirīgus modeļus, būs iespēja izvērtēt katra modeļa priekšrocības un trūkumus, kā arī atbilstību konkrētās pašvaldības iedzīvotāju mobilitātes vajadzībām un iespējām modeli integrēt kopējā sabiedriskā transporta sistēmā Latvijā.
Izvērtējot risinājumu piemērotību konkrētajām pilotteritorijām, Vidzemes Augstskola 2018. gada agrā pavasarī veica iedzīvotāju intervijas Sēļos, Ramatā, Vērsī un Mazsalacā, ar mērķi apzināt vietējo iedzīvotāju vajadzības un pārvietošanās paradumus. Kopumā sarunās piedalījās 64 iedzīvotāji, kas ikdienā izmanto sabiedrisko transportu vai ir potenciāli pakalpojuma saņēmēji. No visiem interviju dalībniekiem, apmēram trešā daļa galvenokārt uz novada centru dodas iepirkties, 19% no respondentiem dodas uz darbu, 10% uz skolu, taču novada centru apmeklē arī skaidras naudas izņemšanai no bankomāta, pasta apmeklējumam un citu līdzīgu pakalpojumu saņemšanai.
Izpētot vietējo iedzīvotāju vajadzības, atklājās arī vairāki interesanti fakti, piemēram, ka iedzīvotāji jau ir pieraduši pie ierobežotas mobilitātes un risina problēmas saviem spēkiem. Risinot jautājumu par nokļūšanu uz pakalpojumu saņemšanas vietām, bieži tiek izmantota kopā braukšana ar radiem vai draugiem (63% no aptaujātajiem), turklāt 83% atklāj, ka par šo pakalpojumu norēķinās.
Sen jau pasažieru starpā tiek spriests,ka autobusu,kas atiet no Mazsalacas uz Valmieru 11 un 37 min.vajadzētu pārcelt uz 13u 30 min.Jo tagad ir tā ,ka attiet divi autobusi ar stundas starplaiku.