Lasīšanas laiks: 4 min
Latvija ir pirmā no Baltijas valstīm, kur piena pārstrādātajiem ir dota iespēja eksportēt savu produkciju uz Ķīnas tirgu.
Kā norāda ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis: “Ķīnas tirgus, neapšaubāmi, ir viens no prioritārajiem un perspektīvajiem tirgiem, kuru ir vērts aplūkot mūsu ražotājiem un kur no Ekonomikas ministrijas puses būs atbalsts un palīdzība kontaktu dibināšanā. [..] Piena ražotāji ir izrādījuši ļoti aktīvu interesi par šo tirgu, arī citiem pārtikas ražotājiem par to ir interese. Tāpēc
aicinu uzņēmējus sekot līdzi informācijai, vērsties pēc konsultācijām LIAA un, izmantojot mūsu atbalstu, strādāt pie jaunu kontaktu dibināšanas,”
sacīja ministrs.
2014. gada jūlijā Ķīnas Galvenā kvalitātes uzraudzības, inspekcijas un karantīnas administrācija pieņēma un savā mājas lapā publicēja Latvijas iesniegto piena sertifikātu. Tagad tirdzniecības sākšanai nepieciešama tikai sertifikātu apmaiņa, kā arī uzņēmumiem jāsaņem atzīšana no Ķīnas puses, kura notiek pēc uzņēmumu pārbaudes.
Ķīnas puse jau ir veikusi pārbaudes vairākos Latvijas uzņēmumos,
torstarp AS “Rīga piena kombināts”, arī vairākos gaļas pārstrādes uzņēmumos, piemēram, SIA “Viesuļi” un SIA “Biomeat” Jēkabpilī, SIA “Cēsu miesnieks” Cēsīs, SIA “Mikaitas” Limbažos un SIA “Kurzemes gaļsaimnieks” Priekules novadā.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) jau šobrīd īsteno pasākumus, lai sekmētu gan dažādu nozaru kopēju eksporta projektu attīstību, gan atsevišķu uzņēmumu ieiešanu jaunos tirgos. Šobrīd ārvalstīs darbojas 15 Latvijas ekonomiskās pārstāvniecības, tiek organizēta dažādu Latvijas nacionālo stendu darbība ārvalstu izstādēs, tirdzniecības misijas, ārvalstu kompāniju vizītes, starpvalstu biznesa forumi un eksporta semināri, kā arī dažādi mārketinga pasākumi ārvalstīs un sniegtas ārējo tirgu konsultācijas biznesa partneru meklēšanā.
Komersanti var vērsties LIAA gan ar jautājumiem par šobrīd pieejamo atbalstu eksporta pārorientēšanai uz citām valstīm, gan ar priekšlikumiem, kādi atbalsta pasākumi vēl būtu nepieciešami.
Kontaktinformācija: LIAA Klientu apkalpošanas nodaļa, tālrunis: +371 67039499, e-pasts: liaa@liaa.gov.lv.
Perspektīvais Ķīnas tirgus ir ārkārtīgi liels un piedāvā plašas iespējas Latvijas komersantiem – iedzīvotāju skaits Ķīnā 2014.gada jūlijā bija 1,35 miljardi, nodarbināto iedzīvotāju skaits pārsniedz 800 miljonus, turklāt pēdējos 15 gados ievērojami ir palielinājusies Ķīnas iedzīvotāju pirktspēja.
Kā norādīja Ārlietu ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītājs Pēteris Vaivars: “Ārlietu dienests vienmēr ir strādājis, lai vairotu Latvijas biznesa iespējas ne tikai Ķīnā, bet arī citur ārvalstīs, un
Krievijas embargo ietekmē jaunu tirgu apgūšanas nepieciešamība ir kļuvusi vēl aktuālāka.
Latvijas uzņēmēju rīcībā ir vēstniecību tīkls ārvalstīs, kura viena no galvenajām funkcijām ir atbalsts uzņēmējiem: dalība biznesa misiju organizēšanā, biznesa semināru organizēšana, atbalsts dalībai izstādēs, palīdzība kontaktu nodibināšanā, tikšanos organizēšana vēstniecības telpās un cits dažādu veidu atbalsts. Vairākās no tām, tai skaitā Pekinā, strādā arī LIAA pārstāvji. Ārlietu dienests intensīvi strādā arī pie tā, lai paplašinātu Latvijas uzņēmēju iespējas jaunu tirgu apgūšanā – šogad atvērtas vēstniecības Indijā un Apvienotajos Arābu Emirātos, plānā ir Dienvidkoreja, Brazīlija un Singapūra.”
Savukārt Ķīnas Tautas Republikas Ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks Latvijā Jans Guocjans uzsvēra, ka
Latvijas piena produktu sertifikācija Ķīnas tirgū ir vairāku gadu darba rezultāts,
kurā būtisks ieguldījums ir gan abu valstu augstākajām amatpersonām un diplomātiskajiem dienestiem, gan nevalstiskajām organizācijām kā Latvijas – Ķīnas Biznesa padomei. “Ķīnas patērētājs ļoti novērtē augstas kvalitātes produktus, tādēļ Latvijas piena pārstrādātājiem iespējas tirgū ir plašas. Es apsveicu iegūto vispārējo sertifikāciju piena produktiem kā būtisku sasniegumu Latvijai pirmajai starp Baltijas valstīm un ceru, ka drīzumā šāda sertifikācija tiks iegūta arī Latvijā ražotājiem gaļas produktiem.”
Jau šobrīd Ķīna ir 13.nozīmīgākais Latvijas ārējās tirdzniecības partneris, turklāt pēdējo piecu gadu laikā Latvijas preču un pakalpojumu eksports uz Ķīnu ir palielinājies piecas reizes,
no 15,8 miljoniem eiro līdz 84,6 miljoniem eiro.
“No valsts puses pašlaik ir radīti visi priekšnoteikumi, lai piena rūpniecības uzņēmumi varētu startēt Ķīnas tirgū. Tas ir pastāvīgi augošs tirgus – piena produktu kopējais apgrozījums šogad būs ap 34 miljardiem eiro, bet 2017.gadā tas tiek prognozēts jau 70 miljardu eiro apmērā. Nenoliedzami,
Ķīnas tirgus ir sarežģīts un tam nepieciešama ne tikai sagatavošanās, bet arī padziļinātas zināšanas par tirgus īpatnībām.
Latvijas – Ķīnas Biznesa padome šo tirgu ir analizējusi, pastāvīgi sadarbojas ar līdzīgām uzņēmēju organizācijām lielākajās Ķīnas pilsētās un provincēs un piena produktu sertifikāciju saredzam kā ļoti labu iespēju eksporta veicināšanai, kas ir viens no padomes stratēģiskajiem mērķiem. Kā perspektīvākos produktus Ķīnas tirgum jāmin piena pulveris un sevišķi augstā temperatūrā pasterizēts (UHT) piens,” norādīja Latvijas-Ķīnas Biznesa padomes valdes priekšsēdētājs Artis Kampars.
2013.gadā uz Ķīnu no Latvijas tika eksportēti lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības produkti par kopējo vērtību 8,41 miljoni eiro. Galvenais produkts, ko Latvija pastāvīgi eksportē uz Ķīnu, ir mellenes, kā arī citas saldētas ogas. 2013.gadā šī produktu grupa veidoja 84% jeb septiņus miljonus eiro no visu lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības produktu eksporta vērtības.