Lasīšanas laiks: 6 min
Eiropas Biznesa atbalsta tīkls (Enterprise Europe Network – EEN) ir apjomīgākais informācijas un atbalsta resurss Eiropas Savienībā jebkuram uzņēmējam, kurš vēlas attīstīt savu darbību starptautiskā mērogā. Papildus bezmaksas konsultācijām par plašu jautājumu klāstu saistībā ar uzņēmējdarbību Eiropas Savienībā, jebkurš interesents var izmantot EEN nodrošinātu praktisku atbalstu – datu bāzes un katalogu partneru meklēšanai ārvalstīs.
EEN uztur Biznesa sadarbības datu bāzi (Business Cooperation Database – BCD), kurā atrodami biznesa un tehnoloģiju sadarbības piedāvājumi un pieprasījumi no vairāk nekā 60 pasaules valstīm, tai skaitā 28 Eiropas Savienības dalībvalstīm. Ja partnerus neizdodas atrast šajā sludinājumu klāstā, EEN piedāvā vēl divus resursus: izmantot starptautisko uzņēmumu katalogu, kurā iekļauti dažādu valstu un nozaru uzņēmumu kontakti, vai arī iegūt potenciālo sadarbības partneru sarakstus, uzrunājot partnerorganizācijas ārvalstīs, kurām ir zināšanas un pieredze par attiecīgas valsts uzņēmumiem.
Latvija EEN tīklam pievienojās 2008. gadā. Šajā projektā piedalās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un Latvijas Tehnoloģiskais centrs (LTC), kas abas kopā veido vienu konsorciju – EEN Latvija. EEN kontaktpunktam Latvijā ir liela kompetence dažādos ar uzņēmējdarbību saistītos jautājumos, to skaitā – potenciālo sadarbības partneru atlasē gan Eiropas Savienībā, gan ārpus tās.
KAS UN KĀ VAR IZMANTOT BIZNESA SADARBĪBAS DATU BĀZES?
Izmantojot EEN palīdzību, uzņēmums vai organizācija var meklēt un atrast sadarbības partnerus gan pētniecībai, gan uzņēmējdarbībai, neizbraucot no Latvijas. Tas ir iespējams vai nu atrodot citu valstu uzņēmumu un/vai pētnieku ievietotus sludinājumus par partneru meklēšanu, vai arī pašiem ievietojot šādu sludinājumu BCD. Biznesa sadarbības datu bāze ir tiešsaistē pieejama ikvienam interneta lietotājam.
Latvijas uzņēmumi pārsvarā izmanto šo datu bāzi, lai meklētu izplatītājus saviem produktiem ārvalstīs, savukārt ārvalstnieki Latvijā meklē gan izplatītājus, gan apakšuzņēmējus. Populārākās nozares ir tekstilrūpniecība, kokrūpniecība, poligrāfija, farmācija, loģistika un pārtikas rūpniecība. Savstarpējā sadarbība izveidojusies gan ar ES valstīm, gan ar trešajām valstīm, piemēram, Armēniju, Apvienotajiem Arābu Emirātiem u.c.
BCD iespējams izmantot arī informācijas iegūšanai par jaunizstrādātām tehnoloģijām, to izstrādes stadiju, tehnoloģiskajiem parametriem, pieejamību un iegūt informāciju arī par pašiem izstrādātājiem. Šī opcija var noderēt tiem Latvijas uzņēmumiem, kas saskārušies ar kādu tehnoloģisku problēmu, kuras atrisināšanai nepietiek ar paša uzņēmumam resursiem. BCD pēc atslēgas vārdiem piedāvā meklēt iespējamos risinājumus, kas šobrīd jau pieejami Eiropā. Ja Latvijas uzņēmumam pašam ir pilnībā izstrādāta kāda tehnoloģija, ko tas vēlas piedāvāt citiem, tad arī šādam nolūkam var izmantot BCD.
Tomēr, lai sludinājumu ievietotu datu bāzē, uzņēmumam jāatbilst konkrētiem kritērijiem: tam jābūt Latvijā reģistrētam uzņēmumam, tā interneta mājas lapai ir jābūt pieejamai angļu valodā, kā arī pašiem uzņēmuma pārstāvjiem jāspēj komunicēt angļu vai citā atbilstošā svešvalodā (atkarībā no izvēlētās valsts, kurā iecerēts paplašināt uzņēmējdarbību). Un visbeidzot, ir jābūt rūpīgi sagatavotam biznesa sadarbības piedāvājumam. Aizpildot Biznesa sadarbības piedāvājuma anketu, uzņēmums sniedz informāciju par sevi, aprakstot uzņēmuma darbību, produktus vai pakalpojumus, kā arī norāda vēlamās eksporta / sadarbības valstis. Tāpat partneru meklētājs izklāsta savu priekšlikumu par veidojamo sadarbību, un pēc iespējas sīkāk raksturo potenciālo sadarbības partneri.
EEN sniedz atbalstu un konsultācijas arī BCD sludinājuma sagatavošanas un anketas aizpildīšanas procesā, tādā veidā nodrošinot, ka klienta piedāvājums noteikti būs izveidots korekti.
Šī detalizētā informācija datu bāzē tiek uzglabāta 12 mēnešus, un to var apskatīt pilnīgi jebkurš interesents ārvalstīs (arī Latvijā) un piedāvāt savu partnerību. Vēl vairāk – šie sludinājumi ne tikai atrodas datu bāzē – EEN partnerorganizācijas ārvalstīs bieži vien šos sadarbības piedāvājumus izplata, izmantojot savas mājas lapas, informatīvos izdevumus, biznesa portālus, kā arī izlases veidā nosūta pa tiešo saviem klientiem.
KĀ PANĀKT PĒC IESPĒJAS LABĀKU REZULTĀTU?
Uzņēmumi Latvijā galvenokārt meklē izplatītājus, un biznesa sadarbības datubāzē pagājušajā gada laikā tika izvietoti 32 Latvijas uzņēmumu profili un kopā saņemti vairāk nekā 80 vaicājumi no ārvalstīm. Salīdzinoši nelielais Latvijas uzņēmumu sadarbības profilu skaits skaidrojams ar to, ka būtiski augušas prasības BCD profila publicēšanai datu bāzē. Uzņēmumam ir jāatbilst visiem iepriekš uzskaitītajiem kritērijiem. Kā arī uzņēmējam ir jāspēj pamatot profila izveides nepieciešamība, un jāsaprot, vai šī darbība nesīs vēlamo rezultātu attiecībā pret ieguldīto darbu un laiku.
Uzņēmumiem neiesaka likt savu profilu datubāzē, ja uzņēmums ražo samēra vienkāršu produktu vai piedāvā vienkāršu pakalpojumu (piemēram, ražo paletes un grib tās pārdot), jo datubāzē šādu piedāvājumu jau ir daudz. Daudz efektīvāk ir skatīties jau ievietotus sludinājumus un reaģēt uz tiem.
EEN Latvija klientu lokā bieži vien nonāk uzņēmumi, kas vēlas eksportēt, bet nav pietiekami gatavi to uzsākt uzreiz. Piemēram, trūkst svešvalodu zināšanu, nav mārketinga materiālu vai tie ir kļūdaini. Dažreiz uzņēmumi sevi un savus produktus pārvērtē, piemēram, domājot, ka viņu produkts ir unikāls, bet īstenībā, ārzemēs ir daudz līdzīgu produktu. Bieži tiek pieļautas kļūdas komunikācijā, piemēram, uzņēmumi neatbild uz e-pastiem laicīgi, vai neatbild vispār.
Ja uzņēmuma produkts vai pakalpojums ir unikāls vai būtiski atšķiras no tirgū esošajiem, tad izredzes atrast partneri ir lielākas. Tāpat, ja uzņēmums vēlas iegādāties, piemēram, izejvielas vai atrast ražotāju, izredzes atrast piemērotu sadarbības partneri palielinās.
Pats meklēšanas process datu bāzē aizņem samērā īsu laiku, jo ir detalizēta meklēšanas funkcija un informācijas filtri. Savukārt līgumu / vienošanos noslēgšanas procesa ilgums var atšķirties – no mēneša līdz pat gadam. Tas galvenokārt ir atkarīgs no produkta, no sadarbības valsts, kā arī to ietekmē daudzi citi apstākļi.
Datubāze var kalpot arī, lai atrastu partnerus dalībai kādā no ES projektiem (Horizon2020, klasteru aktivitātēs, Eurostars utt).
UZŅĒMĒJA PIEREDZES STĀSTS
Viens no Latvijas uzņēmumiem, kas veiksmīgi izmantojis biznesa sadarbības datu bāzi ir SIA “Koka dekori”. Uzņēmums specializējas mēbeļu izgatavošanā no dažādiem materiāliem (masīvkoka, lamināta u.c.). SIA “Koka dekori” izgatavo mēbeles pēc individuāla pasūtījuma un nodrošina pilnu servisu: uzmērīšanu, projektēšanu, izgatavošanu un uzstādīšanu.
Jānis Fišers, uzņēmuma SIA “Koka dekori” vadītājs, par iegūto pieredzi, izmantojot biznesa sadarbības datu bāzi: “BCD izmantojām, lai paplašinātu savu darbību ārvalstu tirgos, jo uzskatām, ka eksports, it īpaši ar dažādiem partneriem, ir veids kā saglabāt konkurētspēju jebkuros tirgus apstākļos. BCD šobrīd izmantojam tikai kontaktu atlasei un partneru uzrunāšanai, bet nākotnē plānojam izvietot arī savu kontaktinformāciju un piedāvāt savus produktus.
Partnerus atradām salīdzinoši īsā laikā, bet līguma saskaņošana, prototipa izgatavošana un pirmās partijas piegāde aizņēma vairāk nekā 6 mēnešus. Tas ir arī saprotams, jo Skandināvu uzņēmumi ir piesardzīgi attiecībā pret Baltijas valstīm, un cenšas līgumos paredzēt visus riskus. Meklējot partnerus, būtībā reģionam nebija nozīmes, bet iepriekšējā veiksmīgā pieredze ar Somijas uzņēmumiem, deva papildu stimulu strādāt tieši ar Skandināvu valstīm, jo tās ir daudz disciplinētākas līgumu nosacījumu izpildē.
Vissarežģītākais, izmantojot BCD, ir tas, ka uzreiz netiec pie potenciālā partnera kontaktiem. Ir jāgaida, vai potenciālais partneris ir ieinteresēts sadarbībai, un tikai tad saņemam kontaktinformāciju. Ļoti daudz palīdzēja abu pušu atbalsta centri, kuri visu darbību koordinēja un uzraudzīja. Datu bāze ir viegli izprotama, un ļauj veikt atlasi pēc daudziem kritērijiem, tādā veidā paātrinot interesējošās sfēras caurskatīšanu.
Izmantojot šo datu bāzi, esam ieguvuši klientu, kuram ražojam gala produktu pēc viņa vēlmēm. Atradām risinājumus, kā nodrošināt, ka klienta produkts tiek pilnībā nokomplektēts šeit pat Latvijā. Papildu tam nodrošinām pasūtījumus arī citām Latvijas kompānijām (iepakojumu materiālu izgatavotājiem, tipogrāfijām, pārvadātājiem).”
NODERĪGA UN AKTUĀLA INFORMĀCIJA
LIAA aktuālo pasākumu kalendārs – par aktuālajiem semināriem, tirdzniecības misijām un starptautiskajām izstādēm.
Šis projekts tiek finansēts no Eiropas Savienības COSME programmas (2014 -2020) finansējuma līguma Nr. 649336 ietvaros.