Lasīšanas laiks: 4 min
No 21. līdz 25.septembrim Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) rīko akciju “Skolas diena 2015”. Tās ietvaros lēmējvaras pārstāvji iepazīst pedagogu darbu klātienē. Kultūras ministre Dace Melbārde, esot Valmieras Valsts ģimnāzijas (VVĢ) absolvente, izvēlējusies ēnot šajā skolā, piedaloties klasesbiedrenes Renātes Bērziņas vadītajā ģeogrāfijas stundā, bet vēlāk ar jauniešiem apspriežot idejas Latvijas valsts simtgades svinībām.
Plkst. 9.40 ministrei kopā ar 10.b klases skolēniem sākās ģeogrāfijas stunda pie skolotājas Renātes Bērziņas.
“Mans galvenais mērķis bija iesaistīties Ēnu dienā, lai izprastu pedagogu darbu. Sēdēju klasē, kurā pati esmu mācījusies ģeogrāfiju, bija ļoti interesanti. Lieliska iespēja salīdzināt, kas mainījies, jo šodien mācāmies par valstīm, kuras paši esam apmeklējuši, pieejama objektīva informācija. Manā laikā tas bija vairāk teorētiski, mācoties par mistiskām valstīm uz kartes, kurās mums nebija iespēja nokļūt. Tolaik bija jāapgūst arī zināmi mīti. Arī jaunieši mūsdienās ir daudz atraisītāki,”
portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja Dace Melbārde.
Vidusskolēni stundā atkārtoja valsts pārvaldes formas – monarhija un republika, kā arī sāka jaunu tēmu – valsts teritoriālā organizācija un pārvalde.
“Pie tāfeles ministri nesaucām, bet stundas beigās paprasījām viedokli par nodarbību, atsauksmes bija labas. Šāda ranga politiķi nav bieži viesi skolas stundās. Ar Daci no 1986. līdz 1989.gadam mācījāmies kopā vidusskolā. Mēģinājām atcerēties, kur sēdējām, bet tas ir piemirsies. Mācījāmies pie Jāņa Zemļicka, kurš stundas sāka ar politiskām ziņām un laikrakstu pārskatīšanu, tas droši vien ievirzīja šajā jomā vairākiem audzēkņiem interesi,”
pastāstīja skolotāja Renāte Bērziņa.
Savukārt par atbalstu pedagogiem valstiskā līmenī ministre norādīja:
“Domāju, ka skolotājiem ir nepieciešama lielāka brīvība, vairāk viņiem jāuzticas. Šis darbs lielā mērā ir radošs.”
Akcija notiek jau ceturto gadu.
“Tās mērķis ir, lai Saeimas un pašvaldības deputāti, nozaru ministri piedalītos skolas dzīvē visas dienas garumā, jo tikai tā var panākt izpratni, kāda ir skolotāju ikdiena. Par akciju ir labas atsauksmes gan no skolām, kas uzņem deputātus, gan no “ēnām”, jo, ja arī nav iespējams būt klāt visu dienu, tā ir iespēja aprunāties, rast izpratni par skolotāju darbu, šīs sarunas ir ļoti vērtīgas. Noteikti turpināsim akciju,”
pastāstīja Dita Kalniņa, LIZDA sabiedrisko attiecību speciāliste. Šogad Ēnu diena saistīta ar Pasaules skolotāju dienas aktivitātēm, tematiski tiek runāts par skolotāju motivāciju, ko ietekmē daudz faktoru, piemēram, tīra vide, valdības un sabiedrības izpratne par darbu.
“Svarīga ir izpratnes veidošana, ka skolotāji Latvijā ir centīgi, ka viņu darbs ir ļoti vērtīgs, bet grūts. Iepazīstot pedagogu darbu realitātē, ceram, ka nesekos tukšie solījumi vai sabiedrības pārmetumi.”
Pēc ģeogrāfijas stundas, ministre tikās ar VVĢ aušanas studijas “Riekums” ilggadējo vadītāju Janīnu Grāveri, aplūkojot un izzinot aušanas studijas darbību.
Vēlāk notika tikšanās ar četru 11.klašu skolēniem, kurā ministre pastāstīja par iecerēto Latvijas valsts simtgades atzīmēšanā, kā arī rosināja jauniešus līdzdarboties, padomājot, ko katrs var dāvināt savai valstij, piemēram, uzzināt vairāk par tās dibinātājiem, rīkot pasākumus skolā, talkas u.tml. Valmiera bija arī pirmā vieta, kur ministre pastāstīja par ieceri veidot simtgades skolas somu, ko dāvināt katrai skolai, pašlaik norit darbs, lai saprastu, ko simboliskajā somā ievietot. VVĢ jaunieši ieteica kādu interesantu aktivitāti vai citu izpausmes veidu, lai labāk iepazītu Latvijas māksliniekus, tāpat arī skolēni gribētu brīvpusdienas, radioraidījumus, kuros dzirdamas mazāk populāras latviešu grupas, kā arī iepazīties ar klasisko mūziku saistošā veidā. Dace Melbārde uzsvēra, ka katrs ir lielās jubilejas rīkotājs. Valstiskā līmenī uzsvars likts uz valsts dibinātāju iepazīšanu, vērtību un talantu izcelšanu, kas sastopami katrā reģionā, ne tikai galvaspilsētā. Tāpat arī ir jāatceras Latvijas vēstures līkloči, jādomā par attīstību nākotnē. Vēlāk ar ministri aprunāties bija iespēja skolas pedagogiem.
Direktors Artūrs Skrastiņš norādīja, ka tēmas, kuras iecerēts pārrunāt ar ministri, ir par Latvijas valsts simtgades pasākumiem, par patvēruma meklētājiem un, protams, par pedagogu darbu.
“Vēlamies, lai ministre gūst skatījumu, ka skolotāji par velti algu nesaņem. Tāpat arī pastāv pilsētu un lauku skolu problēma, bet finanšu reformā nedrīkst būt iespējamība, ka situācija pasliktinās. Turklāt svarīgi izprast arī skolotāju misiju – darbs ar bērniem un jauniešiem nevar būt tikai sirdslieta. Šobrīd lielākajai daļai nav priekšstata par patieso atalgojuma situāciju un ieguldīto darbu.”
Kā liecina pagājušo trīs gadu akcijas rezultāti, deputātu skolas dienām ir sekojuši gan tūlītēji darbi, gan turpmākas apņemšanās sniegt atbalstu pedagogu darba vides pilnveidei, informē LIZDA. Daži no līdzšinējiem deputātu skolas dienas rezultātiem: nodrošināts atbalsta personāls, mācību līdzekļi, skolēnu pagarināto grupu darbs, mēbeļu nomaiņa un citi vides uzlabojumi, finansējums izglītības darbinieku medicīnisko pārbaužu apmaksai un koplīgumu sociālo garantiju nodrošinājumam, gūts priekšstats nepieciešamībai saglabāt skolas, kliedēta neskaidrība par skolu optimizācijas iecerēm.
Pēc vizītēm skolā deputāti aicināti aizpildīt novērtējuma anketas, kurās LIZDA vēlas noskaidrot, kādas ir iespējamās barjeras, kas varētu traucēt pedagogiem pilnvērtīgi veikt savus pienākumus un saglabāt patiesu motivāciju strādāt. Aptaujas anketas par pedagogu motivāciju aizpildīs arī paši skolotāji un skolu administrācija, iegūstot trīs pušu viedokļus, kurus LIZDA izvērtēs reģionālajās diskusijās oktobrī.