Lasīšanas laiks: 2 min
Maija sākumā norisinājās pieredzes apmaiņas braucieni uzņēmējiem uz koka māju un mēbeļu ražošanas uzņēmumiem Latvijā un Igaunijā, kurā piedalījās Vidzemes uzņēmēji kopā ar nozares pārstāvjiem no Igaunijas. Paralēli izpētes vizītēm dažāda mēroga organizācijās, uzņēmēji secināja, ka reģionā nepieciešams vienots sadarbības tīkls visiem nozares pārstāvjiem.
Divu dienu izpētes vizītēs uzņēmēji paviesojās pie koka ēku ražotājiem Latvijā – “Pavasars”, SIA, “Dores Fabrika”, SIA un “Akords U”, SIA, kā arī Igaunijas mēbeļu ražotājiem – “Wermo”, AS, Sisustuskoda, OÜ, Ensoform, Kapa Puit, OÜ, iepazīstoties ar to ražošanas telpām. Īpašu interesi uzņēmēji izrādīja par apmeklēto uzņēmumu pakalpojumu mārketingu, cilvēkresursu pieejamību, kā arī pieredzi ar ārpakalpojumu, secinot, ka pieredze nozarē ar šiem jautājumiem katram ir atšķirīga.
Daloties iespaidos par izpētes vizītēs redzēto, uzņēmēji norādīja uz vairākiem problēmjautājumiem, kas nozares pārstāvjiem ir kopīgi gan viena reģiona ietvaros, gan ārpus tā, piemēram, Igaunijā. Kopumā uzņēmēji izjūt trūkumu pēc zināmas reģionālas koordinācijas nozares ietvaros, kas ļautu nonākt pie nepieciešamiem kontaktiem, resursiem, kā arī veicinātu nozares prestižu un atpazīstamību.
Izskanēja arī vairākas ļoti konkrētas iniciatīvas, kas nozarei nepieciešams. Viena no tām – kopējas datubāzes vai tīkla izveide. Tā palīdzētu situācijā, kad, piemēram, ražotājs sastopas ar kapacitātes trūkumu, strādājot pie lieliem pasūtījumiem vai projektiem. Datubāzē koncentrētā veidā būtu iekļauti derīgi kontakti, lai atrastu apakšuzņēmējus vai ārpakalpojuma sniedzējus. Tāpat arī būtu iespēja piedāvāt savus pakalpojumus. Datubāze varētu kalpot kā rīks ne vien komunikācijai nozares ietvaros reģionā, bet arī starp reģioniem, domājot par pārrobežu tirdzniecību. Protams, tās koncepts ir attīstāms rūpīgā darbā, lai saprastu datubāzes darbības principus, tomēr tiek norādīts uz tās lietderīgumu.
Tāpat uzņēmēji aktualizēja, ka katrs atsevišķi iegūtu, kā arī nozare kopumā, ja domātu par kopēju nozares mārketingu. Veicinot nozares prestižu un atpazīstamību, vietējā mērogā pastarpināti iespējams stiprināt iespējas jauna un kvalificēta darbaspēka piesaistē, kā arī pavērt iespējas ārvalstu tirdzniecības paplašināšanai.
Viens no pieredzes braucienu dalībniekiem, SIA “Dizaina centrs” īpašnieks Normunds Cercins uzsvēra, ka šāda domu apmaiņa, kāda norisinājās pieredzes apmaiņas braucienu ietvaros, nozares cilvēkiem ir ļoti nepieciešama. “Nereti trūkst informācijas, kas norisinās teju blakus esošajos uzņēmumos, šī bija vērtīga iespēja tikties ar citiem uzņēmējiem. Šobrīd kopumā arī ir jūtams, ka nozarei ir nepieciešama kaut kāda vienota forma informācijas apmaiņai,” atzīst N. Cercins.
Pieredzes apmaiņas braucienus organizēja Vidzemes plānošanas reģions un Kokapstrādes un mēbeļu ražošanas centrs Igaunijā (Tsenter – Puidutöötlemise ja mööblitootmise kompetentsikeskus) projektā “Kokapstrādes un mēbeļu industrijas produktu inovācijas un eksports Veru apgabalā un Vidzemes plānošanas reģionā”, Latvijas-Igaunijas pārrobežu sadarbības programmas ietvaros.