Lasīšanas laiks: 9 min
Guntis Tarbuns, SIA “Boon Wood” īpašnieks, ir jauns cilvēks, kas nolēma pamest stabilu darbu birojā, lai sekotu sirds aicinājumam, izveidojot savu uzņēmumu. Viņa novēlējums, lai šis pieredzes stāsts kalpo par iedvesmu citiem.
Kas iedvesmoja jūs sākt uzņēmējdarbību?
Iecere veidot savu uzņēmumu radās aptuveni pirms diviem gadiem, kad pēc vairāku gadu darba birojā vēlējos mainīt savu nodarbošanos.
Lai arī man nebija iepriekšējas pieredzes biznesā, vienmēr esmu vēlējies strādāt ar koku, tādēļ jau sākotnēji biznesa ideja bija cieši saistīta ar kokapstrādi.
Biju iecerējis ražot īpašu koka grīdu segumu. Ar šo ideju piedalījos biznesa ideju konkursā “Lec biznesā!”, tur ieguvu galveno balvu un starta kapitālu uzņēmuma izveidošanai. Tomēr, veicot dažādus eksperimentus, secināju, ka sākotnējā ideja uz nenoteiktu laiku jāatliek.
Kā radās ideja ražot koka klucīšus?
Tajā laikā dēls Valters bija sasniedzis divu gadu vecumu un izrādīja interesi par spēļu klucīšiem. Meklējām viņam dabīga koka klucīšus ar latviešu alfabētu, lai viņš spēļu veidā varētu apgūt latviešu burtus.
Veikalos pieejamie koka klucīši īsti neatbilda priekšstatam par to, kādus tos bijām iedomājušies, tādēļ nolēmu izgatavot viņam koka klucīšus pats.
Vēlāk meklēju arī iespēju klucīšos iegravēt burtus. Valteram tie ļoti patika, viņš no klucīšiem aizrautīgi būvēja torņus, mājas, mašīnas un visu, ko vien var iedomāties. Tā nolēmām izgatavot šādus klucīšus arī citiem bērniem.
Sākumā savu produkciju piedāvājām tikai Latvijas tirgū – ražojām sērijveida produktus – koka klucīšus, klucīšus ar alfabētu un koka izejmateriālus.
Pagrieziena punkts mūsu uzņēmumam bija tirdzniecības uzsākšana starptautiskās interneta pārdošanas platformās.
Tas pavēra pavisam citus, jaunus apvāršņus un mainīja mūsu skatupunktu un arī darbības virzienu.
Pēc klientu pieprasījuma sāku veidot individuālus un personalizētus produktus, koka dizaina priekšmetus, kāzu dekorus un dāvanas. Lielai daļai produktu idejas autori ir mūsu klienti – viņi atsūta savu vēlmi, piemēram, vēlas, lai izgatavojam koka vārdu, koka burtus vai jebkādu citu koka produktu. Es cenšos viņu ideju pārvērst reālā produktā. Tieši šādā veidā tapuši gandrīz visi mūsu populārākie produkti – brīvi stāvoši koka vārdi un koka burti, laulību gredzenu turētāji, kāzu dekori un dažādi citi.
Personalizētajiem produktiem personiskā pieeja ir jau no pašiem pirmsākumiem – materiāls, no kā tos izgatavoju, audzēts un iegūts ģimenei piederošā mežā.
Turklāt produkta izstrāde ir roku darbs – mehanizēts ir tikai izgriešanas process. Nenoliedzami, roku darbs aizņem daudz laika, taču novērtējums, ko saņemam, ir ieguldītā darba vērts. Radot paša darinātus produktus, arvien vairāk novērtēju kvalitatīvas, Latvijā ražotas lietas, kas veidotas nevis masveidā, bet ierobežotā daudzumā, ieguldot rūpīgu darbu un personisku attieksmi.
Kāds ir bijis interesantākais pasūtījums?
Mūsu klienti galvenokārt ir no ASV, Kanādas, Lielbritānijas, Vācijas un Francijas. Lielākoties ražojam personalizētus koka produktus, kuru izstrāde prasa individuālu komunikāciju ar pircēju, piemēram, maketa saskaņošana, teksta vai izmēru precizēšana, vienošanās par abpusēji pieņemamiem izpildes termiņiem.
Ar vairākiem klientiem aizsāktā komunikācija par pasūtījuma niansēm pāraugusi citā līmenī – esam ieguvuši jaunus draugus un paziņas vairākās valstīs.
Vienu no interesantākajiem pasūtījumiem saņēmu no kādas Amerikā dzīvojošas klientes Virdžīnijas, kura vēlējās iegādāties no koka veidotus spiedogus, ar kuru palīdzību var veidot māju numurus no māla. Pasūtījums bija gana specifisks un sarežģīts, jo spiedogiem bija nepieciešams īpašs dizains. Lai to varētu izpildīt, nācās daudz komunicēt ar klienti. Sarakstes rezultātā esam ieguvuši ne tikai apmierinātu pircēju, bet arī jaunu paziņu, kura tagad ir mūsu vērtīgākais padomdevējs biznesa jautājumos. Virdžīnijai ir aptuveni 20 gadu pieredze mārketingā un tirdzniecībā, turklāt viņa lieliski orientējas Amerikas tirgū – pārzina cenu politiku, cilvēku domāšanas veidu un citas nianses, jo arī pati ir izveidojusi nelielu uzņēmumu. Pateicoties Virdžīnijas ieteikumiem, esam pilnveidojuši gan piedāvāto produktu klāstu, gan arī sakārtojuši savu cenu politiku.
Vairāki pasūtījumi ir bijuši ļoti īpaši emocionālu iemeslu dēļ. Pagājušajos Ziemassvētkos nosūtījām iepakojumu ar koka klucīšiem kādai klientei uz Ameriku. Pēc neilga laika saņēmām no viņas ziņu par to, cik aizkustinošs bijis viņas Ziemassvētku vakars. Izrādījās, ka viņas saknes ir saistītas ar Latviju, lai arī pati Latvijā nekad nav bijusi. Viņa mums rakstīja:
“Atverot klucīšu iepakojumu un paņemot tos, man bija sajūta, ka es rokās turu gabaliņu savas Latvijas!”
Ļoti īpašs un personīgs stāsts saistīts ar mūsu pirmo izveidoto koka vārdu. To veidojām meitenītei Elianai, kuru tajā brīdī vecāki vēl tikai gaidīja ienākam šai pasaulē. Viņi kā dāvanu savai meitiņai vēlējās “pasniegt” mūsu darināto koka vārdu. Vēlāk saņēmām fotogrāfijas, kur Eliana redzama savā istabā, ko rotā koka dekors “Eliana”.
Vai uzņēmumā darbojaties viens?
“Klik Klak Blocks” (latviski – “Klik Klak klucīši”) zīmols ir ģimenes uzņēmums. Pats esmu atbildīgs par ražošanas procesu – sākot no produkta dizaina izstrādes, maketa izveides līdz pat tā izgatavošanai, apstrādei un nosūtīšanai klientam. Sieva Līga palīdz ar klientu komunikāciju un mārketingu, bet
bērniem Paulai un Valteram ir pati svarīgākā loma – viņi ir mūsu iedvesmas avots, reizēm iejūtoties arī modeļu lomā.
Uzņēmumā nodarbināts arī Agris, kurš ar radniecīgām saitēm saistīts ar mūsu ģimeni – viņš strādā pie sērijveida produktu izgatavošanas.
Kas veido preču dizainu?
Jau kopš augstskolas absolvēšanas esmu aizrāvies ar projektēšanas un dizaina lietām. Produktu dizainu veidoju pats, taču daudzas idejas nākušas no mūsu klientiem. Iepakojuma izvēlē noteicošais faktors bija dabiskie materiāli – galvenokārt iepakojam mūsu produktus ar aukliņām aizvelkamos linu auduma maisiņos. Atzinīgi novērtēts ir koka vārdu iepakojums – ievietojam tos dabīgā koka dēlī, no kura izgriezts pats vārds. Tas ir gan skaisti, gan praktiski, jo bieži vien mums jātransportē produkts ne tikai uz citu valsti, bet arī citu kontinentu.
Kur iespējams iegādāties jūsu uzņēmuma produkciju?
Savu produkciju Latvijā tirgojam pašu izveidotā lapā – internetveikalā www.draugiem.lv/boonwood. Tur latviešu klienti produktus var iegādāties lētāk nekā pārējās, starptautiskajās tirdzniecības vietnēs. Viens no veiksmīgākajiem tirdzniecības kanāliem ir “Etsy” izveidotais internetveikals www.etsy.com/KlikKlakBlocks . Etsy veikalā gada laikā esam izgatavojuši savus produktus vairāk nekā 500 klientiem, kuri dzīvo 34 dažādās pasaules valstīs. Interesanti, ka mūsu produkti aizceļojuši uz visiem ASV štatiem, tostarp Aļasku.
Esam izveidojuši savu mājas lapu: www.KlikKlakBlocks.com, izmantojam arī dažādus tirdzniecības kanālus, kas orientēti uz atsevišķām valstīm, piemēram, Vāciju, kur dabīga koka produkti ir ļoti iecienīti.
Pateicoties produktu kvalitātei, labām klientu atsauksmēm un rekomendācijām, jau ilgu laiku neizmantojam maksas reklāmu, jo pasūtījumu skaits pārsniedz mūsu iespējas cilvēkresursu ziņā.
Pasūtot personalizētu koka produktu, klientam jārēķinās ar 2 līdz 3 nedēļu ilgu izpildes laiku. Domāju, ka tas ir tuvu maksimāli pieļaujamam gaidīšanas laikam, ja klāt rēķina vēl piegādi, kas atsevišķos gadījumos aizņem līdz pat 3 nedēļām.
Kādi ir jūsu uzņēmuma attīstības plāni?
Lai arī pašreizējās darbības tendences liecina, ka spētu nodrošināt darbu vēl vienam vai pat vairākiem cilvēkiem, mans mērķis nav liels darbinieku skaits. Vēlos pilnveidot, bet saglabāt “ģimenes uzņēmumu”, kurā strādā tikai tie, kuriem šis darbs patīk, interesē un padodas.
Kvalitāte un personiska komunikācija ar klientu mums vienmēr būs pirmajā vietā.
Tieši tādēļ līdz šim atteikti daudzi piedāvājumi ražot sērijveida izstrādājumus bērnu preču veikaliem, lieliem interneta veikaliem un uzņēmumiem. Man svarīgi no klientiem saņemt sava darba vērtējumu, jo katrā produktā ieguldīts ne tikai roku darbs, bet arī daļa sevis.
Kā vērtējat uzņēmējdarbības attīstības iespējas Latvijā kopumā?
Pirms dažām dienām portālā Delfi.lv tika publicēts raksts “Latvijā darinātas modes un stila pērles, ko iespējams iegādāties Etsy.com visā pasaulē”. Viens no astoņiem žurnālistes izvēlētajiem veikaliem bija “Klik Klak Blocks”. Žurnāliste rakstīja: “Valsts svētku laikā ikvienā no mums mostas patriotisma apziņa. Man pašai (…) tuvāka mūsu zemes krāšņā daba un tās apbrīnojamā daudzveidība, kā arī tautiešu talants, kas izpaužas visdažādākajās jomās, nesot valsts vārdu pasaulē.”
Tirgojot savu produkciju interneta vietnē Etsy.com, esam neklātienē iepazinušies ar daudziem jaunajiem uzņēmējiem no Latvijas, kuri katrs darina kaut ko unikālu – Latvijā radītus apģērbus bērniem un pieaugušajiem, rotaļlietas, dizaina priekšmetus, aksesuārus, kāzu dekorus un daudz ko citu. Komunicējot ar viņiem, esam nonākuši pie secinājuma, ka viss lielā mērā atkarīgs no paša – ja cilvēkam ir vēlme darīt to, kas patīk, pārvarēt dažādus iepriekš neparedzamus izaicinājumus, viss būs kārtībā. Novērotais liecina, ka
veiksmīgākie uzņēmumi ir tiem, kuri nesūdzas par neveiksmēm, “neatmet ar roku” pie pirmajām grūtībām, bet iegulda vēl vairāk darba un enerģijas, lai izdomātu risinājumu.