Lasīšanas laiks: 7 min
Amerikā kopzīmola kartes ir ieviestas jau sen un, neskatoties uz to, ka sākotnēji tām paredzēja īslaicīgu mūžu, tās spējušas saglabāt savu popularitāti arī šodien.
Eiropā situācija ir nedaudz citāda, jo šeit kopzīmola kartes vēl tikai nostiprina savas pozīcijas. Eiropā visbiežāk kopzīmola kartes izmanto aviosabiedrības, bankas, veikalu tīkli un mobilie operatori, piedāvājot klientu kartes, kurās iekļautas dažādas bonusu sistēmas. Jāteic, ka šodien gandrīz jebkuram uzņēmumam, kurš ir gatavs ieguldīt klientu lojalitātes veicināšanas programmas izveidē un aktīvi piedalīties tās virzīšanā tirgū, ir iespēja izveidot savu kopzīmola Visa vai MasterCard maksājuma karti, tādejādi klientiem papildus piedāvājot arī finanšu pakalpojumus.
Kopzīmola kartes izmanto uzņēmumi arī Latvijā
Latvijas Bankas maksājumu statistikas dati rāda, ka 2015.gadā visvairāk lietotais bezskaidrās naudas maksāšanas līdzeklis bija maksājumu kartes. Karšu maksājumu skaits 2015.gadā bija 215.2 milj., bet to apjoms – 4.2 mljrd. eiro. Salīdzinājumā ar 2014.gadu, karšu maksājumu skaits pieauga par 12.7%, bet apjoms – par 11.1%.
Pieaugošā maksājumu karšu popularitāte dod iespēju uzņēmējiem izmantot tās kā mārketinga rīku, apvienot lojalitātes un maksājumu funkciju vienā, un izdot kopzīmola kartes.
Latvijā zināmākie piemēri ir tirdzniecības centru tīkla “Galactico” un DNB bankas izdota karte un Rīga Plaza dāvanu karte, kas izveidota sadarbībā ar Transact Pro. Turpretī tirdzniecības centrs “Stockmann” sadarbībā ar “Nordea” banku piedāvā saviem klientiem iegūt MasterCard kredītkarti, kas kalpo gan kā klienta karte tirdzniecības centrā, gan kā norēķinu karte. Līdzīga prakse ir arī “airBaltic” aviokompānijai, kura izplata Visa priekšapmaksas kartes.
Šobrīd arī mikrokreditēšanas uzņēmumi, kuri vēlas piedāvāt saviem klientiem kredītlīnijas vai iespēju ilgstoši vai vairākkārtīgi izmantot kredīta summu, uzskata kopzīmola kartes par vienu no iespējām šo ieceri īstenot.
Tādēļ ir vērts sīkāk apskatīt, kas tad īsti ir kopzīmola karte un kādas iespējas tā sniedz.
Ar šo jēdzienu visbiežāk saprotam kopzīmola lojalitātes maksājuma kartes vai kredītkartes, nevis lojalitātes kartes noteiktām atlaidēm konkrētos veikalos. Piemēram, Somijā, Baltijas valstīs un Krievijā popularitāti jau ir iekarojusi PINS lojalitātes programma, kas piedāvā krāt punktus visā pasaulē, izmantojot dažādas kopzīmola kartes.
PINS pārstāve Annika Davidsone: “Kā tas darbojas? Visbiežāk bankas apbalvo savus klientus, kopzīmola kartes lietotājus, dāvājot punktus par katru iztērēto euro. Piemēram, Latvijā šāda karte ir PINS MasterCard kredītkarte, kuru izveidojusi Nordea banka sadarbībā ar PINS.
Pasaulē uzņēmumi – kopzīmola karšu programmu dalībnieki arvien vairāk sāk piedāvāt saviem klientiem tā saucamos “soft benefits” jeb tādas kā statusa privilēģijas, kas nodrošina lielāku emocionālo piesaisti konkrētam uzņēmumam.
Piemēram, aviokompānija airBaltic PINS kopzīmola kartes turētājiem papildus ierastajiem PINS par katru iztērēto euro nodrošina noteiktus statusa līmeņus, kuru ietvaros apbalvo savus klientus, piedāvājot “fast track”, “business lounge” izmantošanu lidostā, kā arī vairākas citas privilēģijas.”
Pieci veidi, kā kopzīmola kartes var palīdzēt biznesam
Dažādos pasaules reģionos kopzīmola kartes uztver dažādi. Ja Eiropā kartes zīmolu uzskata par sava veida apliecinājumu personas statusam, tad, piemēram, ASV patērētāji reti pievērš uzmanību tam, ar kuru karti viņi norēķinās kādā veikalā, lielāku nozīmi piešķirot kartes funkcionalitātei – lai tā būtu maksimāli plaši izmantojama, taču karšu izdevējiem tā ir lieliska iespēja konkurencei, lai piesaistītu klienta uzmanību un panāktu, ka klients biežāk lieto tieši viņu izdoto karti.
Maksims Jaroševskis: “Latvijā ir cita situācija, jo šeit vidējam patērētājam parasti ir viena bankas emitēta debetkarte, kas piesaistīta algas kontam šajā pašā bankā un kas tad arī tiek izmantota bezskaidras naudas maksājumiem, kur tas ir iespējams. Nelielai daļai ir arī otra karte – kredītkarte, turklāt bieži vien tā paša izdevēja. Jāpiebilst, ka 90% tirgus aizņem izdevēji – lielās universālās komercbankas, kas savā starpā konkurē ne tikai ar karšu produktiem, bet ar visu savu pakalpojumu klāstu. Savukārt kopzīmola kartes ir produkts, kas var palīdzēt tieši mazajiem izdevējiem izcelties citu, t.sk. “lielo” vidū un piesaistīt klientus.”
Ir zināmi daudzi piemēri, kad bankas sadarbojas ar viesnīcām, aviokompānijām un mazumtirgotājiem, lai piedāvātu klientiem bonusus par savu karšu izmantošanu. Bankām tas ir izdevīgi, bet ko iegūst otrs partneris?
“Kopzīmola karte ir labs veids, kā veicināt lojalitāti un padarīt kartes piedāvājumu pievilcīgāku visiem tās lietotājiem un iesaistītajām pusēm – karšu izdevējs iegūst klientu, kas norēķinās ar tā karti, tirgotājs nostiprina klientu lojalitāti un iegūst iespēju piesaistīt jaunus klientus, savukārt klients – iespēju izmantot labumus un ērtības, kas tiek piešķirtas tikai šo karšu lietotājiem. Kopzīmola karte tirgotājam dod iespēju izveidot īpašu produktu, kas atbilst gan pasaules līmeņa Visa un MasterCard drošības standartiem, gan apvieno lietderīgo ar patīkamo – norēķinu karti ar iespēju pievienot dažāda veida lojalitāti veicinošus instrumentus, piemēram, atlaides, punktu krāšanu vai iespēju kaut ko laimēt. Viss, protams, atkarīgs no tā, kādā nozarē tirgotājs darbojas un kāda ir tā mērķauditorija, neaizmirstot likt lietā gan radošas idejas, gan arī dažādus inovatīvus risinājumus, ” Transact Pro” valdes loceklis Maksims Jaroševskis.
Transact Pro Eiropas kopzīmola karšu projektu merķauditorijas vidējais karšu lietotāju vecums ir no 28-45 ar tendenci pakāpeniski samazināties. Šo tendenci apstiprina arī Goldman Sachs pētījums, kurā norādīts, ka tie, kas dzimuši laika posmā no 1981.-2000. gadam un tagad sāk vai jau aktīvi veic ekonomisko darbību, ir tā saucamā Millenium paaudze, kas nākotnē būs atvērtāka dažādiem jauninājumiem finanšu nozarē. Piemēram, 14% Millenium paaudzes mazo uzņēmumu īpašnieki izmanto alternatīvo (nebanku) finansēšanas veidu. Pētījuma rezultāti parādīja, ka banku nozarei ir visaugstākais potenciālais risks ciest Millenium paaudzes izvēlēto finanšu pakalpojumu dēļ, jo tā ir daudz atvērtāka dažādiem inovatīviem finanšu risinājumiem. Šī tendence var kalpot kā priekšrocība, ar kopzīmola karšu palīdzību veidojot inovatīvas lojalitātes programmas, kuras var pielāgot katra uzņēmuma un tā klientu vajadzībām.
Klientu lojalitāte. Jebkuram uzņēmumam ir vēlme nodibināt ilgtspējīgu sadarbību ar savu klientu – lai klients atkal un atkal atgrieztos, jo tieši šeit pakalpojumu klāsts vislabāk atbilst klienta vēlmēm un vajadzībām, var saņemt izdevīgākos piedāvājumus. Šajā ziņā kopzīmola karte palīdzēs tirgotājam izprast savu klientu loku, segmentēt to, jo, piesakoties kartei, tiek norādīts klienta vecums, dzimums, nodarbošanās veids un cita būtiska informācija, ko klients ļauj izpaust tirgotājam. Ilgākā laika posmā, analizējot klientu pirkumu paradumus, kopzīmola kartes paver iespēju izveidot klientu uzvedības modeli, izstrādāt personificētus piedāvājumus un informēt klientus tieši par tām precēm un pakalpojumiem, ko viņi visbiežāk meklē.
Jaunu klientu piesaiste. Viena no iespējām veiksmīgi piesaistīt jaunus klientus vienmēr ir bijusi dažādu atlaižu, privilēģiju un citu labumu piedāvāšana, tādēļ kopzīmola kartēm tiek pievienotas dažādas bonusu sistēmas, piemēram, lojalitātes programma, kas sniedz iespēju krāt punktus, lai vēlāk tos izmantotu norēķiniem vai izvēlētos kādu īpašu dāvanu no uzņēmuma, atlaižu programma, kur, pieaugot kopējai pirkumu vērtībai, pieaug arī turpmāk piešķirto atlaižu apmērs, dažādas īpašo piedāvājumu un atlaižu kampaņas. Izvērtējot piedāvātos bonusus, klients nereti ir gatavs mainīt līdzšinējo izvēli par labu uzņēmumam ar izdevīgāku piedāvājumu.
Atpazīstamības veicināšana. Uzņēmums, kas ieguldījis spēkus un laiku sava zīmola izstrādē, meklēs iespēju un veidus arī tā atpazīstamības veicināšanai. Šādam nolūkam lieliski kalpo arī kopzīmola karte – ar individuāli izstrādātu, īpašu dizainu, pieskaņotām krāsām, uzņēmuma logo un citām būtiskām niansēm, kas ļauj atšķirt karti citu vidū un asociēt to ar noteiktu uzņēmumu. Starp citu, tas ir lielisks veids, kā ātri un viegli uztverami nodot klientam savu moto, savu pasaules redzējumu!
Apgrozījuma pieaugums. Lielāks apgrozījums un finansiālais ieguvums gan uzņēmumam, gan karšu izdevējam. Uzņēmums iegūst no jaunu klientu piesaistes un esošo klientu motivēšanas izmantot uzņēmuma pakalpojumus, bet karšu izdevējs – no apkalpoto transakciju skaita. Pašu klientiem pievienojas klāt arī sadarbības partnera klienti. Turklāt pareizi izvēlēts kartes dizains un lojalitātes programma apgrozījuma un peļņas apjoma pieaugumu var tikai un vienīgi veicināt.
Klienta ieguvums. Apmierināts un priecīgs klients – pareizi un apdomīgi ieguldītu tirgotāja pūļu rezultāts un pamats veiksmīgai uzņēmējdarbībai! Klients vienmēr pratīs novērtēt pūles un laiku, ko uzņēmums būs tam veltījis, un nedalītu uzmanību, ko uzņēmums būs izrādījis, piemeklējot īpašus piedāvājumus, ļaujot klientam ne tikai ietaupīt līdzekļus vai laiku, bet arī ik reizi sajust un pārliecināties, ka tieši viņš ir tas, kas pieņem lēmumu un izdara izvēli. Ar kopzīmola kartes palīdzību to var panākt bez pārliekas uzbāzības, neielaužoties klienta privātajā telpā, tādējādi viešot klientā uzticību uzņēmumam un pārliecību par savas izvēles pareizību.