Lasīšanas laiks: 5 min
Katram auto īpašniekam ir vēlme savu spēkratu remontēt iespējami ekonomiski, tomēr ir vērts paturēt prātā veco labo tautas parunu – skopais maksā divreiz. Cerībā ietaupīt laiku un naudu, profesionālas palīdzības vietā autovadītāji nereti izvēlas veikt remontu pašu spēkiem vai arī uzticēt automašīnu tā dēvētajiem kaktu servisiem. Šis raksts ir par reāliem, Latvijā notikušiem gadījumiem, kā var beigties auto remonts pie nepareizajiem cilvēkiem.
Lētie solījumi jeb tukša muca tālu skan
Ideālā gadījumā automašīnas remonts būtu jāveic licencētā servisā, taču, kā zināms, dzīvē viss notiek citādi – kāds paziņa iesaka it kā kvalitatīvu un pārbaudītu autoservisu vai privātpersonu, kas sola ātri un lēti spēkratu salabot. Lai auto remonts neizvērstos par sāpīgu pieredzi, Bosch Car Service vadītājs Normunds Tarkšs iesaka nepadoties šādam vilinājumam: “Šajos servisos detaļas mēdz nevis salabot, bet vienkārši atvienot. Šīs iestādes apsola, ka būs ātri un lēti, taču rezultāts var izrādīties pilnīgi pretējs.”
“Klientam pirmajā acu uzmetienā šķiet – it kā ļoti labi, meistars daudz neprasīja, viss notika ātri. Piemēram, gadījums ar kādas automašīnas lambda zondi. Klients atbrauc un sūdzas, ka automašīnas dzinējs strādā nevienmērīgi un degvielas patēriņš ir augsts. Uzsākot remontu, mūsu meistari atklāja, ka lambdu zondes vietā ir ieskrūvēta aizdedzes svece,” atceras Bosch Car Service vadītājs.
Kaktu servisos automašīnu problēmu novēršanai bieži izmanto izolācijas lenti, klientu par to, saprotams, neinformējot. Tarkšs stāsta: “Esmu redzējis šādu brīnumu – lai samazinātu automašīnas balstiekārtas brīvkustību viena no izdilušajām daļām bija aptīta ar izolācijas lenti. Pareizi, protams, būtu bijis konkrēto gumijas buksi nomainīt.”
Kad lētāk izrādās dārgāk
Kādam klientam pēc kaktu servisa apmeklējuma nācies šķirties no prāvas naudas summas, jo tajā veiktais remonts nebija tas, kas automašīnai nepieciešams. “Kāda klienta spēkratam nenotika DPF filtru pašattīrīšanās. Grasījāmies veikt DPF filtru piespiedu tīrīšanu, taču arī tas nebija iespējams. Noņemot šo filtru pavisam nost, tapa skaidrs, ka automašīnai ir izņemts ārā katalizators ar izpūtēju, kas veic filtra attīrīšanu. Tātad katalizators bija aizsērējis. Kaktu servisā katalizators tika atgriezts vaļā un izņemts ārā. Pēc tam izplūdes sistēma atkal tika salikta kopā. Uzreiz pēc tam klients tiek aicināts spēkratu izmantot. Cilvēks brauc nepilnu gadu, kamēr aizsērē DPF filtrs, jo tas netika izdedzināts. Tas uzreiz izmaksā vismaz divas reizes dārgāk nekā laicīga attiecīgo filtru apkope, kuru pelēkajā kantorī klientam veikt nepiedāvāja,” pieredzē dalās Tarkšs.
Bosch Car Service vadītājs atminas gadījumu, saistītu ar dīzeļdegvielas tiešās iesmidzināšanas sistēmu: “Veicot spēkrata pārbaudi, atklājās, ka ir bojāta viena sprausla. Tāpēc degvielas sistēmā zūd spiediens un automašīnu nav iespējams iedarbināt. Sprausla būtu jāmaina, vai jāremontē specializētā dīzeļsistēmu servisā. Kādā nomales iestādē klientam tika solīts, ka pietiks, ja atplūdes šļauka tiks aizspiesta ciet, aizsienot ar drāti, jo, vienkārši esot jānobloķē degvielas atpakaļgaitas plūsma, lai automašīnas motors pilnvērtīgi darbotos. Taču iesmidzināšanas sistēmā spiediens ir no 250 līdz pat 3000 bāriem jaunākām sistēmām. Ar šāda spiediena strūklu ir iespējams griezt metālu, bet cilvēku tā var nopietni traumēt. Šāda veida remonti ne tikai apdraud automašīnas ekspluatācijas iespējas, bet arī, iespējams, cilvēku veselību.”
Riteņu skrūves
Autovadītājs bieži vien paša spēkiem cenšas nomainīt automašīnas riteņus, taču jāatceras, ka tam nepieciešami atbilstoši instrumenti. Katrai skrūvei ir attiecīgs stiprības un cietības koeficients, tāpēc tās ir jāpievelk ar dažādiem spēkiem, kas doti automašīnas remonta specifikācijā, tāpēc tās tiek pievilktas ar dinamometrisko atslēgu, tas nozīmē – ar remonta instrukcijā noteikto spēku.
Lielā daļā kaktu servisu visi riteņi tiek pieskrūvēti ar pneimopistolēm. Tāpēc spēks, ar kādu ritenis tiek pievilkts, ir pārāk liels un neatbilstošs. Līdz ar to brīdī, kad būs nepieciešams veikt riteņu nomaiņu, tas var nebūt iespējams! Ja riteņi tiek pārvilkti, tiem tiek izbojātas sēžas, un tas var novest pie tā, ka ritenis patvaļīgi atskrūvējas.
Sētas žogs un citi brīnumi
Kaktu servisos automašīnu remontdarbi tiek veikti ar sadzīves priekšmetu palīdzību. “Ir servisi, kuros automašīnās liek visu iespējamo, lai tās dators domātu, ka tur atrodas, piemēram, kvēpu filtrs. Saprotams, kā tā tur patiesībā nav. Lai veidotos pretestība, kvēpu filtrā tiek sabāzti smalki sieti un dažādi citi materiāli. Tad tos aizmetina ciet. Pēc laika viss ir ar kvēpiem un tad aizdambējas ciet pavisam. Izpūš ārā blīves, un problēmas kļūst tikai vēl lielākas,” licencētu profesionāļu palīdzību mudina izmantot Tarkšs.
Bosch Car Service darbinieks kāda klienta auto izpūtējā atradis sapresētu sētas žogu: “Defekts bija sekojošs: izpūtējs pie turbīnas sāka pūst garām blīvi, un visi kvēpi sāka nākt ārā. Es noņēmu nost izpūtēju, lai mainītu blīves. Tad es pamanīju, ka katalizators ir griezts vaļā. Tālāk arī DPF filtrs – abi griezti! Izpūtējs bija pavisam ciet. Griezu to vaļā un ieraudzīju, ka tur ir ielikts sapresēts un saņurcīts smalks sētas žogs. Varbūt katalizators tika izņemts pavisam, varbūt tas bija sadedzis. Ir servisi, kuros katalizatora vietā tiek ievietotas metāla skaidas, lai imitētu pretestību. Ar laiku tas viss aiziet ciet vēl vairāk, un problēmu skaits pieaug.”
Automašīnai veikto remonta darbu kvalitāte ir viens no būtiskākajiem drošības un komforta nosacījumiem uz ceļa. Tāpēc autovadītāji pirms spēkratu nodošanas profesionāļu rokās tiek aicināti noskaidrot, vai izvēlētais pakalpojumu sniedzējs atbilst noteiktām kvalitātes prasībām, kas ietver neatkarīgus kvalitātes auditus, regulāru darbinieku apmācību, automašīnu tehnisko apkopju un remontu programmu iegādi, atbilstošu iekārtu un instrumentu uzstādīšanu, kā arī sniedz garantiju par paveikto.