Lasīšanas laiks: 2 min
Bieža dzīvesvietu un skolu maiņa, vecāku šķiršanās vai aizņemtība, trūcīgi apstākļi – ir daudz sociālo faktoru, kas ietekmē bērna spēju mācīties un veidot attiecības ar vienaudžiem. Kā rīkoties šādā situācijā, lai bērni un jaunieši nepamestu novārtā mācības un vēlmi dzīvē ko sasniegt? Atbilde slēpjas iedvesmā, uzskata sociālās palīdzības platformas “LabāKkopā” radītājas un māmiņas Diāna Lapkis un Anna Lokomete.
“LabāKkopā” mērķis ir izveidot savstarpējās palīdzības platformu, kur bērni no nelabvēlīgām un trūcīgām ģimenēm, internātskolām un bērnunamiem varētu bez maksas saņemt privātstundas nepieciešamajos priekšmetos, kuras pasniegtu īpaši apmācīti studenti. Privātskolotāji varētu saņemt stipendiju vai arī darboties kā brīvprātīgie.
Ne tikai palīdzēt risināt uzdevumus, bet arī radīt interesi
Bērna sociālā vide viņa sekmju rezultātus ietekmē vairāk nekā mums šķiet. Tāpēc vecākiem un privātskolotājiem ir ne tikai jāpalīdz atrisināt matemātikas vai fizikas uzdevumu, bet arī jāmotivē interesēties par visu jauno un aizraujošo.
Ar savu rīcību rādīt piemēru
Lai bērnus iedvesmotu un motivētu mācīties, vecāku piemērs ir ļoti būtisks – grāmatu lasīšana, nodarbošanās ar hobijiem, padziļināta interese par kādu jomu, sportošana u.tml.
“Tomēr bieži dzīvē vecāki nevar sniegt šo piemēru, varbūt pat nav pašu vecāku. Tādēļ viens no savstarpējās palīdzības platformas “LabāKkopā” privātskolotāju uzdevumiem būs ne tikai mācīt, bet arī simboliski kļūt par skolēna lielo māsu, brāli vai draugu, lai sniegtu bērnam iedvesmojošu piemēru,” skaidroja Lapkis.
Motivēt kļūt patstāvīgiem
Patstāvība ir būtiska bērna prāta darbības attīstības daļa. Tas, cik lielā mērā viņi ir vai nav patstāvīgi ietekmē arī viņu attieksmi pret mācībām – jo patstāvīgāki bērni un jaunieši kļūst, jo mazāk saskata grūtības un šķēršļus, apgūstot ko jaunu.
Pēc Lokometes pārliecības, bērniem ir svarīgs iedrošinājums. Līdzko viņi sajutīs, ka var daudz ko paveikt paši, viņos radīsies iedvesma izzināt ko jaunu, atklāt citus skatupunktus, īstenot savas ieceres.
Jāatceras par brīvo laiku
Vienlaikus ir būtiski, lai bērnam saglabātos arī brīvais laiks. Lai arī reizēm šķiet, ka lietderīgāk ir saplānot dienu tā, lai bērns ir nodarbināts no rīta līdz vakaram, mūsdienu psihologi ir pierādījuši – bērniem brīvais laiks nepieciešams tikpat lielā mērā kā pieaugušiem. Tie ir brīži, ko viņš vai viņa var pavadīt savā nodabā – sapņojot, rotaļājoties vai vienkārši pastaigājoties.